PALMOVÁ (KVETNÁ) NEDEĽA, ČIŽE NEDEĽA UTRPENIA PÁNA - ROK A

1. V tento deň si Cirkev pripomína Ježišov vstup do Jeruzalema, aby tam uskutočnil svoje veľkonočné tajomstvo. Preto sa vo všetkých omšiach koná spomienka na Pánov vstup do Jeruzalema, a to procesiou alebo slávnostným vstupom pred hlavnou omšou a jednoduchým vstupom pred inými omšami. Slávnostný vstup, nie však procesia, sa môže opakovať aj pred inými omšami, na ktorých sa zúčastňuje mnoho veriacich.
Je vhodné, aby sa tam, kde nemôže byť procesia ani slávnostný vstup, konala bohoslužba slova o Mesiášovom vstupe do Jeruzalema a o Pánovom umučení, a to v sobotu večer alebo vo vhodnom čase v nedeľu.

Spomienka na Pánov vstup do Jeruzalema

Prvý spôsob: Procesia

2. Veriaci sa v určenú hodinu zhromaždia v menšom kostole alebo na inom vhodnom mieste mimo toho kostola, do ktorého sa má ísť v procesii. Veriaci majú v rukách ratolesti.
3. Kňaz a diakon v červenom omšovom rúchu prídu s posluhujúcimi na miesto, kde sa zhromaždili veriaci. Kňaz môže mať namiesto ornátu pluviál, ktorý po procesii odloží, a vezme si ornát.
4. Medzitým sa spieva nasledujúca antifóna alebo iný vhodný spev.

ANTIFÓNA
Hosanna synovi Dávidovmu!
Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom! Kráľ Izraela!
Hosanna na výsostiach!

5. Kňaz a veriaci sa prežehnajú, pričom kňaz hovorí: V mene Otca i Syna i Ducha Svätého. Potom kňaz pozdraví ľud zvyčajným spôsobom. Krátkym príhovorom povzbudí veriacich, aby sa aktívne a vedome zúčastnili na slávnosti tohto dňa. Môže tak urobiť týmito alebo podobnými slovami:

Drahí bratia a sestry, od začiatku Pôstneho obdobia sme si pripravovali srdcia pokáním a skutkami kresťanskej lásky. Dnes sa schádzame, aby sme spolu s celou Cirkvou začali sláviť veľkonočné tajomstvo nášho Pána, ktoré uskutočnil svojou smrťou a zmŕtvychvstaním; preto prišiel do svojho mesta Jeruzalema. S vierou a nábožnosťou oslávme teda spomienku na jeho spásonosný vstup do Jeruzalema. Nasledujme Pána, aby sme mali účasť na zmŕtvychvstaní a večnom živote, ktorý dosiahneme, keď s pomocou milosti budeme spolu s ním trpieť.

6. Po príhovore sa kňaz modlí s rozopätými rukami jednu z týchto modlitieb:
Modlime sa.
Všemohúci a večný Bože,
posväť tieto ratolesti svojím požehnaním, *
aby sme skrze Krista Kráľa,
ktorého s plesaním nasledujeme,
mohli vojsť do večného Jeruzalema.
Lebo on žije a kraľuje na veky vekov.
℟. Amen.

Alebo:
Bože, posilni vieru tých, čo dúfajú v teba,
a láskavo vypočuj modlitby prosiacich, *
aby sme ti v Kristovi,
ktorému dnes ako víťazovi mávame ratolesťami,
prinášali ovocie dobrých skutkov.
Lebo on žije a kraľuje na veky vekov.
℟. Amen.

Mlčky pokropí ratolesti požehnanou vodou.

7. Potom diakon, alebo ak ho niet, sám kňaz prednáša zvyčajným spôsobom evanjelium o Pánovom vstupe do Jeruzalema z jedného zo štyroch evanjelií. Podľa okolností možno použiť kadidlo.

V ROKU A
Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Matúša
Keď sa priblížili k Jeruzalemu a prišli do Betfage pri Olivovej hore, Ježiš poslal dvoch učeníkov a povedal im: „Choďte do dedinky oproti vám, a hneď nájdete priviazanú oslicu a pri nej osliatko! Odviažte ich a priveďte ku mne! A keby vám niekto niečo hovoril, povedzte: ,Pán ich potrebuje.‘ A hneď ich prepustí.“
Toto sa stalo, aby sa splnilo, čo povedal prorok:
„Povedzte dcére sionskej:
Hľa, tvoj Kráľ prichádza k tebe,
tichý, sediaci na oslici,
na osliatku, mláďati ťažného zvieraťa.“
Učeníci šli a urobili, ako im Ježiš rozkázal. Priviedli oslicu a osliatko, pokládli na ne svoje plášte a on si na ne sadol. Veľké zástupy prestierali na cestu svoje plášte, iní odtínali zo stromov ratolesti a stlali ich na cestu. A zástupy, čo šli pred ním, i tie, čo šli za ním, volali:
„Hosanna synovi Dávidovmu!
Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom.
Hosanna na výsostiach!“
Keď vošiel do Jeruzalema, rozvírilo sa celé mesto; vypytovali sa: „Kto je to?“
A zástupy hovorili: „To je ten prorok, Ježiš z galilejského Nazareta.“
Počuli sme slovo Pánovo.

Myšlienky k Evanjeliu

8. Po evanjeliu môže byť krátka homília. Potom kňaz alebo diakon, prípadne iný posluhujúci, dá pokyn na procesiu týmito alebo podobnými slovami:
Bratia a sestry, ako kedysi zástupy v Jeruzaleme,
tak aj my dnes volajme Ježišovi na slávu.
Poďme v pokoji!

Alebo:
Poďme v pokoji.

Všetci odpovedia:
V mene Kristovom. Amen.

9. Procesia sa zvyčajným spôsobom pohne ku kostolu, v ktorom sa bude sláviť svätá omša, v tomto poradí: vpredu ide turiferár s dymiacou kadidelnicou (ak sa mieni používať). Za ním ide akolyta alebo iný posluhujúci s krížom ozdobeným ratolesťami podľa miestnych zvyklostí, po jeho bokoch dvaja posluhujúci so zažatými sviecami. Potom kráča diakon nesúci evanjeliár, kňaz s posluhujúcimi a za nimi idú všetci veriaci s ratolesťami v rukách.
Pri procesii zbor a ľud spievajú nasledujúci spev alebo inú vhodnú pieseň k úcte Krista Kráľa.

ANTIFÓNA 1
Jeruzalemské deti išli s olivovými ratolesťami v rukách v ústrety Pánovi
a nadšene volali: Hosanna na výsostiach!

Antifóna sa môže opakovať po jednotlivých strofách tohto žalmu.

ŽALM 24
Pánova je zem í všetko, čo ju napĺňa,
okruh zeme aj tí, čo bývajú na ňom.
Veď on sám položil jeho základy na moriach
a upevnil ho na vodách.
(opakuje sa antifóna)

Kto smie vystúpiť na vrch Pánov,
kto smie stáť na jeho mieste posvätnom?
Ten, čo má ruky nevinné a srdce čisté,
čo nedvíha svoju dušu k márnosti
a neprisahá falošne.
(opakuje sa antifóna)

Taký dostane požehnanie od Pána
a odmenu od Boha, svojho spasiteľa.
To je pokolenie tých, čo ho hľadajú,
čo hľadajú tvár Boha Jakubovho.
(opakuje sa antifóna)

Zdvihnite, brány, svoje hlavice
a vyvýšte sa, brány prastaré,
lebo má vstúpiť kráľ slávy.
Kto je ten kráľ slávy?
Pán silný a mocný, Pán mocný v boji.
(opakuje sa antifóna)

Zdvihnite, brány, svoje hlavice
a vyvýšte sa, brány prastaré,
lebo má vstúpiť kráľ slávy.
Kto je ten kráľ slávy?
Pán zástupov, to je ten kráľ slávy.
(opakuje sa antifóna)

ANTIFÓNA 2
Jeruzalemské deti prestierali na cestu svoje plášte a nadšene volali:
Hosanna Synovi Dávidovmu!
Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom!

Antifóna sa môže opakovať po jednotlivých strofách tohto žalmu.

ŽALM 47
Tlieskajte rukami, všetky národy,
jasajte Bohu hlasom radostným.
Lebo Pán je najvyšší a hrozný,
nad celou zemou veľký kráľ.
(opakuje sa antifóna)

Podmaňuje nám národy
a pohanov nám kladie pod nohy.
On pre nás vybral dedičstvo,
slávu Jakuba, ktorého má rád.
Za jasotu vystupuje Boh,
Pán vystupuje za hlaholu poľnice.
(opakuje sa antifóna)

Spievajte Bohu, spievajte.
Spievajte nášmu kráľovi, spievajte.
Pretože Boh je kráľom celej zeme;
spievajte mu chválospev.
(opakuje sa antifóna)

Boh kraľuje nad národmi,
Boh sedí na svojom svätom tróne.
Kniežatá národov sa spolčujú
s národom Boha Abrahámovho.
Veď Bohu patria mocní zeme,
tak veľmi je vyvýšený.
(opakuje sa antifóna)

HYMNUS KRISTA KRÁĽA

Refrén:
Buď sláva, česť a chvála tebe, Kráľ, Vykupiteľ, Kristus! To tebe deti s kvetmi spievajú zbožne Hosanna.

1. Ty si Kráľ Izraela, vznešený Dávidov potomok. Prichádzaš v mene Pánovom, ty, Kráľ náš požehnaný.
(refrén)

2. Na výsostiach ťa chvália zástupy nebešťanov a ľudia smrteľní na zemi, stvorenie všetko s nimi.
(refrén)

3. Židovský národ vyšiel oproti tebe s palmami. My ťa teraz vítame hymnom a sľubmi, prosbami.
(refrén)

4. Oni ti vtedy spievali a ty si kráčal k utrpeniu. Naše piesne dnes, Kráľu, znejú ti iba na slávu.
(refrén)

5. Keď sa ti oni zaľúbili, aj našu zbožnosť si obľúb. Kráľ dobrý, Kráľ láskavý, ty v dobrom vždy máš záľubu.
(refrén)

10. Keď procesia vchádza do kostola, spieva sa nasledujúce responzórium alebo iný vhodný spev o Ježišovom vstupe do Jeruzalema.
Keď Pán vchádzal do Svätého mesta, jeruzalemské deti ohlasovali vzkriesenie života.
* S palmovými ratolesťami v rukách volali: Hosanna na výsostiach!
Keď ľudia počuli, že Ježiš prichádza do Jeruzalema, vyšli mu v ústrety.
* S palmovými ratolesťami v rukách volali: Hosanna na výsostiach!

11. Keď kňaz príde k oltáru, uctí si ho, prípadne ho aj incenzuje. Potom ide k sedadlu, kde odloží pluviál, ak ho mal oblečený, a vezme si ornát. Vynechá zvyšné úvodné omšové obrady, a podlá okolností Kýrie, a prednesie kolektu omše. Omša potom pokračuje zvyčajným spôsobom.

Druhý spôsob: Slávnostný vstup

12. Ak nie je možné usporiadať procesiu mimo kostola, spomienka na Pánov vstup do Jeruzalema sa oslávi v kostole, a to slávnostným vstupom na začiatku hlavnej svätej omše.
13. Veriaci s ratolesťami v rukách sa zhromaždia pred bránou kostola alebo v kostole samom. Kňaz, posluhujúci a skupina zástupcov ľudu prídu na stanovené miesto mimo presbytéria. Toto miesto nech sa zvoli tak, aby aspoň väčšia časť veriacich mohla sledovať obrad.
14. Kým kňaz ide na určené miesto, ľud spieva Hosanna (pozri č. 4) alebo iný vhodný spev. Požehnanie ratolesti a čítanie evanjelia o Pánovom vstupe do Jeruzalema sa koná, ako je uvedené vyššie (pozri č. 5 - 7). Po evanjeliu kňaz, posluhujúci a skupina zástupcov ľudu slávnostne idú cez kostol k presbytériu. Pritom sa spieva Keď Pán vchádzal (pozri č. 10) alebo iný vhodný spev.
15. Keď kňaz príde k oltáru, ucti si ho, odíde k sedadlu, vynechá úvodné omšové obrady, a podľa okolnosti Kýrie, a hneď prednesie kolektu omše. Omša potom pokračuje zvyčajným spôsobom.

Tretí spôsob: Jednoduchý vstup

16. Vo všetkých ostatných omšiach tejto nedele, v ktorých sa nekoná slávnostný vstup, Pánov vstup do Jeruzalema sa pripomína jednoduchým vstupom.
17. Keď kňaz ide k oltáru, spieva sa vstupný spev so žalmom (pozri č. 18) alebo iný spev s rovnakou myšlienkou. Keď kňaz príde k oltáru, ucti si ho a odíde k sedadlu. Po prežehnaní pozdraví ľud; omša potom pokračuje zvyčajným spôsobom.
V omšiach, v ktorých vstupný spev nemožno spievať, kňaz, len čo príde k oltáru a ucti si ho, pozdraví ľud, prečíta vstupný spev a omša pokračuje zvyčajným spôsobom.

VSTUPNÝ SPEV
Šesť dní pred Veľkou nocou,
keď Ježiš prichádzal do Jeruzalema,
išli mu v ústrety deti s palmovými ratolesťami v rukách
a nadšene volali:
* Hosanna na výsostiach!
Požehnaný, ktorý prináša milosrdenstvo a spásu.

Zdvihnite, brány, svoje hlavice
a vyvýšte sa, brány prastaré,
lebo má vstúpiť kráľ slávy.
Kto je ten kráľ slávy?
Pán zástupov, to je ten kráľ slávy.
* Hosanna na výsostiach!
Požehnaný, ktorý prináša milosrdenstvo a spásu.

Svätá omša

19. Po procesii alebo po slávnostnom vstupe kňaz začne svätú omšu kolektou.

KOLEKTA
Všemohúci a večný Bože,
ty si dal ľudstvu vzor poníženosti v našom Spasiteľovi,
keď sa z tvojej vôle stal človekom a zomrel na kríži; *
láskavo nám pomáhaj,
aby sme nasledovali jeho príklad v utrpení,
a tak mali účasť na jeho zmŕtvychvstaní.
Lebo on je Boh a s tebou žije a kraľuje
v jednote Ducha Svätého po všetky veky vekov.


LITURGIA SLOVA 

Veľmi sa odporúča čítať všetky tri čítania, iba ak by pastoračné dôvody radili inak.
S ohľadom na význam dejín Pánovho umučenia kňaz môže pre jednotlivé zhromaždenia veriacich vybrať z čítaní pred evanjeliom iba jedno čítanie, alebo čítať len pašie, prípadne aj v kratšej forme. Platí to však len o omšiach s účasťou ľudu.

Čítanie z Knihy proroka Izaiáša
Pán, Boh, mi dal jazyk učeníka,
aby som vedel milým slovom
posilniť unaveného.
Každé ráno prebúdza môj sluch,
aby som počúval ako učeník.
Pán, Boh, mi otvoril ucho.
A ja som neodporoval,
nazad som neustúpil.
Svoj chrbát som nastavil tým, čo bili,
a svoje líca tým, čo trhali.
Tvár som si nezakryl pred potupou a slinou.
Pán, Boh, mi pomáha,
preto nebudem zahanbený.
On zatvrdil moju tvár sťa kremeň
a viem, že sa nezahanbím.
Počuli sme Božie slovo.

Bože môj, Bože môj, prečo si ma opustil?
Vysmievajú sa mi všetci, čo ma vidia, *
vykrúcajú ústa a potriasajú hlavou.
„Úfal v Pána, nech ho vyslobodí, *
nech ho zachráni, ak ho má rád.“ R.
Obkľučuje ma svorka psov, *
obstupuje ma tlupa zlosynov.
Prebodli mi ruky a nohy, *
môžem si spočítať všetky svoje kosti. R.
Delia si moje šaty *
a o môj odev hádžu lós.
Ale ty, Pane, nevzďaľuj sa odo mňa, *
ty, moja sila, ponáhľaj sa mi na pomoc. R.
Tvoje meno chcem zvestovať svojim bratom *
a uprostred zhromaždenia chcem ťa velebiť.
Chváľte Pána, vy, ktorí sa ho bojíte,
oslavujte ho, všetci Jakubovi potomci. *
Nech majú pred ním bázeň všetky pokolenia Izraelove. R.


Čítanie z Listu svätého apoštola Pavla Filipanom
Ježiš Kristus, hoci má božskú prirodzenosť,
nepridŕžal sa svojej rovnosti s Bohom,
ale zriekol sa seba samého, vzal si prirodzenosť sluhu,
stal sa podobný ľuďom
a podľa vonkajšieho zjavu bol pokladaný za človeka.
Uponížil sa, stal sa poslušným až na smrť,
až na smrť na kríži.
Preto ho Boh nad všetko povýšil
a dal mu meno, ktoré je nad každé iné meno,
aby sa na meno Ježiš zohlo každé koleno
v nebi, na zemi i v podsvetí
a aby každý jazyk vyznával:
„Ježiš Kristus je Pán!“
na slávu Boha Otca.
Počuli sme Božie slovo.

Chvála ti, Kriste, Kráľ večnej slávy.
Kristus sa stal pre nás poslušným až na smrť,
až na smrť na kríži.
Preto ho Boh nad všetko povýšil
a dal mu meno, ktoré je nad každé iné meno.


21. Pašie sa čítajú bez sviec a bez incenzácie, bez pozdravu a bez poznačenia knihy znakom kríža. Číta ich diakon alebo kňaz, ak niet diakona. Čítať ich môžu aj lektori; v tomto prípade, ak je možné, treba vyhradiť kňazovi časti, v ktorých hovorí Kristus.
Diakoni, nie však iní, pred spievaním pašií prosia od kňaza požehnanie, ako sa to robí vo svätej omši pred evanjeliom. Hovorí sa: „Všemohúci Bože, očisť mí srdce i pery...“ Po prečítaní sa hovorí: „Počuli sme slovo Pánovo“, ale kniha sa nebozkáva.
22. Po pašiách, ak je to vhodné, nech je krátka homília. Možno zachovať aj chvíľu ticha.

Umučenie nášho Pána Ježiša Krista podľa Matúša
Rozprávanie o umučení Pána - pašie - sa deje zvlášť slávnostne. Treba ho spievať alebo čítať podľa tradičného zvyku. Majú ho prednášať traja – jeden to, čo hovorí Kristus, druhý E zasa text evanjelistu, tretí S to, čo hovoria ostatné osoby a ľud.
E Jeden z Dvanástich – volal sa Judáš Iškariotský – odišiel k veľkňazom a vyzvedal sa: S „Čo mi dáte a ja vám ho vydám?“ E Oni mu určili tridsať strieborných. A od tej chvíle hľadal príležitosť vydať ho.
V prvý deň sviatkov Nekvasených chlebov prišli k Ježišovi učeníci a pýtali sa ho: S „Kde ti máme pripraviť veľkonočnú večeru?“ E On povedal: „Choďte do mesta k istému človekovi a povedzte mu: Učiteľ odkazuje: Môj čas je blízko, u teba budem jesť so svojimi učeníkmi veľkonočného baránka.“ E Učeníci urobili, ako im Ježiš rozkázal, a pripravili veľkonočného baránka.
Keď sa zvečerilo, zasadol s Dvanástimi za stôl. A keď jedli, povedal: „Veru, hovorím vám: Jeden z vás ma zradí.“ E Veľmi osmutneli a začali sa ho jeden po druhom vypytovať: S „Som to ja, Pane?“ E On odpovedal: „Kto so mnou namáča ruku v mise, ten ma zradí. Syn človeka síce ide, ako je o ňom napísané, ale beda človekovi, ktorý zrádza Syna človeka! Pre toho človeka by bolo lepšie, keby sa nebol narodil.“ E Aj jeho zradca Judáš sa opýtal: S „Som to azda ja, Rabbi?“ E Odpovedal mu: „Sám si to povedal.“
E Pri večeri vzal Ježiš chlieb a dobrorečil, lámal ho a dával učeníkom, hovoriac: „Vezmite a jedzte: toto je moje telo.“ E Potom vzal kalich, vzdával vďaky a dal im ho, hovoriac: „Pite z neho všetci: toto je moja krv novej zmluvy, ktorá sa vylieva za všetkých na odpustenie hriechov. Hovorím vám: Odteraz už nebudem piť z tohoto plodu viniča až do dňa, keď ho budem piť s vami nový v kráľovstve svojho Otca.“ E Potom zaspievali chválospev a vyšli na Olivovú horu.
Vtedy im Ježiš povedal: „Vy všetci tejto noci odpadnete odo mňa, lebo je napísané: ,Udriem pastiera a stádo oviec sa rozpŕchne'. Ale keď vstanem z mŕtvych, predídem vás do Galiley.“
E Peter mu povedal: S „Aj keby všetci odpadli od teba, ja nikdy neodpadnem.“ E Ježiš mu odvetil: „Veru, hovorím ti: Tejto noci skôr, ako kohút zaspieva, tri razy ma zaprieš.“ E Peter mu povedal: S „Aj keby som mal umrieť s tebou, nezapriem ťa.“ E Podobne hovorili aj ostatní učeníci.
Tu Ježiš prišiel s nimi na pozemok, ktorý sa volá Getsemani, a povedal učeníkom: „Sadnite si tu, kým odídem tamto a pomodlím sa.“ E Vzal so sebou Petra a oboch Zebedejových synov. I doľahli naňho smútok a úzkosť. Vtedy im povedal: „Moja duša je smutná až na smrť. Ostaňte tu a bdejte so mnou!“
E Trochu poodišiel, padol na tvár a modlil sa: „Otče, môj, ak je možné, nech ma minie tento kalich. No nie ako ja chcem, ale ako ty.“
E Keď sa vrátil k učeníkom, našiel ich spať. I povedal Petrovi: „To ste nemohli ani hodinu bdieť so mnou? Bdejte a modlite sa, aby ste neprišli do pokušenia! Duch je síce ochotný, ale telo slabé.“
E Znova odišiel a modlil sa: „Otče môj, ak ma tento kalich nemôže minúť a musím ho piť, nech sa stane tvoja vôľa.“ E A keď sa vrátil, zasa ich našiel spať: oči sa im zatvárali od únavy. Nechal ich, znova sa vzdialil a tretí raz sa modlil tými istými slovami. Potom prišiel k učeníkom a povedal im: „Teraz už spite a odpočívajte! Hľa, prišla hodina; Syna človeka už vydávajú do rúk hriešnikov. Vstaňte, poďme! Pozrite, môj zradca sa priblížil.“

E A kým ešte hovoril, prišiel Judáš, jeden z Dvanástich, a s ním veľký zástup s mečmi a kyjmi, ktorý poslali veľkňazi a starší ľudu. Jeho zradca im dal znamenie: S „Koho pobozkám, to je on; toho chyťte!“ E A hneď pristúpil k Ježišovi a povedal: S „Buď pozdravený, Rabbi!“ E A pobozkal ho. Ježiš mu povedal: „Priateľu, načo si prišiel!?“ E Vtedy pristúpili, položili na Ježiša ruky a zajali ho.
Tu jeden z tých, čo boli s Ježišom, vystrel ruku, vytasil meč, zasiahol ním veľkňazovho sluhu a odťal mu ucho. Ježiš mu povedal: „Daj svoj meč na jeho miesto! Lebo všetci, čo sa chytajú meča, mečom zahynú. Alebo si myslíš, že by som nemohol poprosiť svojho Otca a on by mi hneď poslal viac ako dvanásť plukov anjelov? Ale ako by sa potom splnilo Písmo, že to má byť takto?“
E V tú hodinu povedal Ježiš zástupom: „Vyšli ste s mečmi a kyjmi ako na zločinca, aby ste ma zajali. Deň čo deň som sedával a učil v chráme, a nezajali ste ma.“ E Toto všetko sa stalo, aby sa splnili písma Prorokov. Vtedy ho všetci učeníci opustili a rozutekali sa.
Tí, čo Ježiša zajali, odviedli ho k veľkňazovi Kajfášovi, kde sa zhromaždili zákonníci a starší. Peter šiel zďaleka za ním až do veľkňazovho dvora. Vošiel dnu a sadol si k sluhom: chcel vidieť, ako sa to skončí.
Veľkňazi a celá veľrada zháňali krivé svedectvo proti Ježišovi, aby ho mohli odsúdiť na smrť. Ale nenašli, hoci vystúpilo mnoho falošných svedkov. Napokon prišli dvaja a hovoril: S „Tento povedal: ,Môžem zboriť Boží chrám a o tri dni ho postaviť.'“ E Tu vstal veľkňaz a spýtal sa ho: S „Nič neodpovedáš? Čo to títo svedčia proti tebe?!“ E Ale Ježiš mlčal. Veľkňaz mu povedal: S „Zaprisahám ťa na živého Boha, aby si nám povedal, či si Mesiáš, Boží Syn.“ E Ježiš mu odvetil: „Sám si to povedal. Ale hovorím vám: Odteraz uvidíte Syna človeka sedieť po pravici Moci a prichádzať na nebeských oblakoch.“ E Vtedy si veľkňaz roztrhol rúcho a povedal: S „Rúhal sa! Načo ešte potrebujeme svedkov? Sami ste teraz počuli rúhanie. Čo na to poviete?“ E Oni odpovedali: S „Hoden je smrti!“
E Potom mu pľuli do tváre a bili ho päsťami, iní ho zauškovali a hovorili: S „Prorokuj nám, Mesiáš, hádaj, kto ťa udrel!“
E Peter sedel vonku na nádvorí. Prišla k nemu ktorási slúžka a povedala: S „Aj ty si bol s Ježišom Galilejským!“ E Ale on pred všetkými zaprel: S „Neviem, čo hovoríš.“ E Keď vyšiel k bráne, videla ho iná a povedala tým, čo tam boli: S „Tento bol s Ježišom Nazaretským!“ E On znova zaprel s prísahou: S „Nepoznám toho človeka.“ E O chvíľku pristúpili tí, čo tam stáli, a povedali Petrovi: S „Veru, aj ty si z nich, veď aj tvoja reč ťa prezrádza!“ E Vtedy sa začal zaklínať a prisahať: S „Nepoznám toho človeka.“ E A vtom zaspieval kohút. Tu sa Peter rozpamätal na slovo, ktoré mu bol povedal Ježiš: S „Skôr ako kohút zaspieva, tri razy ma zaprieš.“ E Vyšiel von a horko sa rozplakal.
Keď sa rozodnilo, veľkňazi a starší ľudu sa uzniesli, že Ježiša vydajú na smrť. Preto ho spútaného odviedli a odovzdali vladárovi Pilátovi.
Keď zradca Judáš videl, že Ježiša odsúdili, ľútosťou pohnutý vrátil tridsať strieborných veľkňazom a starším so slovami: S „Zhrešil som, lebo som zradil nevinnú krv.“ E Ale oni odvetili: S „Čo nás do toho? To je tvoja vec!“ E On odhodil strieborné peniaze v chráme a odišiel; a potom sa šiel obesiť.
Veľkňazi vzali peniaze a povedali: S „Neslobodno ich dať do chrámovej pokladnice, lebo je to cena krvi!“ E Dohodli sa teda a kúpili za ne Hrnčiarovo pole na pochovávanie cudzincov. Preto sa to pole až do dnešného dňa volá Pole krvi. Vtedy sa splnilo, čo povedal prorok Jeremiáš: „Vzali tridsať strieborných, cenu toho, ktorého takto ocenili synovia Izraela, a dali ich za Hrnčiarovo pole; ako mi prikázal Pán.“

Keď Ježiš stál pred vladárom, vladár sa ho spýtal: S „Si židovský kráľ?“ E Ježiš odpovedal: „Sám to hovoríš.“ E A keď naňho veľkňazi a starší žalovali, nič neodpovedal. Vtedy sa ho Pilát opýtal: S „Nepočuješ, čo všetko proti tebe svedčia?“ E Ale on im neodpovedal ani na jediné slovo, takže sa vladár veľmi čudoval.
Na sviatky vladár prepúšťal zástupu jedného väzňa, ktorého si žiadali. Mali vtedy povestného väzňa, ktorý sa volal Barabáš. Keď sa zhromaždili, Pilát im povedal: S „Koho vám mám prepustiť: Barabáša, alebo Ježiša, ktorý sa volá Mesiáš?“ E Lebo vedel, že ho vydali zo závisti.
Keď sedel na súdnej stolici, odkázala mu jeho manželka: S „Nemaj nič s tým spravodlivým, lebo som dnes vo sne veľa vytrpela pre neho.“ E Veľkňazi a starší nahovorili zástupy, aby si žiadali Barabáša a Ježiša zahubili. Vladár sa ich opýtal: S „Ktorého z týchto dvoch si žiadate prepustiť?“ E Oni zvolali: S „Barabáša!“ E Pilát im povedal: S „Čo mám teda urobiť s Ježišom, ktorý sa volá Mesiáš?“ E Všetci volali: S „Ukrižovať ho!“ E On vravel: S „A čo zlé urobil?“ E Ale oni tým väčšmi kričali: S „Ukrižovať ho!“
E Keď Pilát videl, že nič nedosiahne, ba že pobúrenie ešte vzrastá, vzal vodu, umyl si pred zástupom ruky a vyhlásil: S „Ja nemám vinu na krvi tohoto človeka. To je vaša vec!“ E A všetok ľud odpovedal: S „Jeho krv na nás a na naše deti!“ E Vtedy im prepustil Barabáša; Ježiša však dal zbičovať a vydal ho, aby ho ukrižovali.
Vladárovi vojaci vzali Ježiša do vládnej budovy a zhromaždili k nemu celú kohortu. Vyzliekli ho a odeli do šarlátového plášťa, z tŕnia uplietli korunu a položili mu ju na hlavu, do pravej ruky mu dali trstinu, padali pred ním na kolená a posmievali sa mu: S „Buď pozdravený, židovský kráľ!“ E Pľuli naňho, brali mu trstinu a bili ho po hlave. Keď sa mu naposmievali, vyzliekli ho z plášťa a obliekli mu jeho šaty. Potom ho vyviedli, aby ho ukrižovali.
Ako vychádzali, stretli človeka z Cyrény, menom Šimona. Toho prinútili, aby mu niesol kríž. Tak prišli na miesto, ktoré sa volá Golgota, čo znamená Lebka. Dali mu piť víno zmiešané so žlčou: Ale keď ho ochutnal, nechcel piť. Keď ho ukrižovali, hodili lós a rozdelili si jeho šaty. Potom si posadali a strážili ho. Nad hlavu mu dali nápis s označením jeho viny: S „Toto je Ježiš, židovský kráľ!“
E Vedno s ním ukrižovali aj dvoch zločincov: jedného sprava, druhého zľava. A tí, čo šli okolo, rúhali sa mu: potriasali hlavami a vraveli: S „Ty, čo zboríš chrám a za tri dni ho znova postavíš, zachráň sám seba! Ak si Boží Syn, zostúp z kríža!“ E Podobne sa mu posmievali aj veľkňazi so zákonníkmi a staršími: S „Iných zachraňoval, sám seba nemôže zachrániť. Je kráľom Izraela; nech teraz zostúpi z kríža a uveríme v neho. Spoliehal sa na Boha; nech ho teraz vyslobodí, ak ho má rád. Veď povedal: „Som Boží Syn.“ E Takisto ho tupili aj zločinci, čo boli s ním ukrižovaní.
Od dvanástej hodiny nastala tma po celej zemi až do tretej hodiny popoludní. Okolo tretej hodiny zvolal Ježiš mocným hlasom: „Eli, Eli, lema sabakthani?“, E čo znamená: „Bože môj, Bože môj, prečo si ma opustil?“ Keď to počuli niektorí z tých, čo tam stáli, vraveli: S „Volá Eliáša.“ E Jeden z nich hneď odbehol, vzal špongiu, naplnil ju octom, nastokol na trstinu a dával mu piť. Ale ostatní hovorili: S „Počkaj, nech uvidíme, či ho Eliáš príde vyslobodiť.“ E Ježiš však znova zvolal mocným hlasom a vydýchol dušu.
Pokľakne sa a chvíľku je ticho.
E A hľa, chrámová opona sa roztrhla vo dvoje odvrchu až dospodku. Zem sa triasla a skaly sa pukali. Otvorili sa hroby a mnohé telá zosnulých svätých vstali z mŕtvych. Vyšli z hrobov a po jeho vzkriesení prišli do svätého mesta a ukázali sa mnohým. Keď stotník a tí, čo s ním strážili Ježiša, videli zemetrasenie a všetko čo sa deje, veľmi sa naľakali a hovorili: S „On bol naozaj Boží Syn.“
E Boli tam a zobďaleč sa pozerali mnohé ženy, ktoré sprevádzali Ježiša z Galiley a posluhovali mu. Medzi nimi bola Mária Magdaléna, Mária, Jakubova a Jozefova matka, a matka Zebedejových synov.
Keď sa zvečerilo, prišiel zámožný človek z Arimatey, menom Jozef, ktorý bol tiež Ježišovým učeníkom. Zašiel k Pilátovi a poprosil o Ježišovo telo. Pilát rozkázal, aby mu ho dali. Jozef vzal telo, zavinul ho do čistého plátna a uložil do svojho nového hrobu, ktorý si vytesal do skaly. Ku vchodu do hrobu privalil veľký kameň a odišiel. Bola tam Mária Magdaléna a iná Mária a sedeli oproti hrobu.
Na druhý deň, ktorý bol po Prípravnom dni, zhromaždili sa veľkňazi a farizeji k Pilátovi a hovorili: S „Pane, spomenuli sme si, že ten zvodca, ešte kým žil, povedal: ‚Po troch dňoch vstanem z mŕtvych.‘ Rozkáž teda strážiť hrob až do tretieho dňa, aby azda neprišli jeho učeníci a neukradli ho a nepovedali ľudu: ‚Vstal z mŕtvych,‘ a ostatné klamstvo by bolo horšie ako prvé.“
E Pilát im povedal: S „Máte stráž; choďte a strážte, ako viete!“ E Oni šli a hrob zabezpečili: zapečatili kameň a postavili stráž.
Počuli sme slovo Pánovo.

Alebo kratšie:
Umučenie nášho Pána Ježiša Krista podľa Matúša
E Keď Ježiš stál pred vladárom, vladár sa ho spýtal: S „Si židovský kráľ?“ E Ježiš odpovedal: „Sám to hovoríš.“ E A keď naňho veľkňazi a starší žalovali, nič neodpovedal. Vtedy sa ho Pilát opýtal: S „Nepočuješ, čo všetko proti tebe svedčia?“ E Ale on im neodpovedal ani na jediné slovo, takže sa vladár veľmi čudoval.
Na sviatky vladár prepúšťal zástupu jedného väzňa, ktorého si žiadali. Mali vtedy povestného väzňa, ktorý sa volal Barabáš. Keď sa zhromaždili, Pilát im povedal: S „Koho vám mám prepustiť: Barabáša, alebo Ježiša, ktorý sa volá Mesiáš?“ E Lebo vedel, že ho vydali zo závisti.
Keď sedel na súdnej stolici, odkázala mu jeho manželka: S „Nemaj nič s tým spravodlivým, lebo som dnes vo sne veľa vytrpela pre neho.“ E Veľkňazi a starší nahovorili zástupy, aby si žiadali Barabáša a Ježiša zahubili. Vladár sa ich opýtal: S „Ktorého z týchto dvoch si žiadate prepustiť?“ E Oni zvolali: S „Barabáša!“ E Pilát im povedal: S „Čo mám teda urobiť s Ježišom, ktorý sa volá Mesiáš?“ E Všetci volali: S „Ukrižovať ho!“ E On vravel: S „A čo zlé urobil?“ E Ale oni tým väčšmi kričali: S „Ukrižovať ho!“
E Keď Pilát videl, že nič nedosiahne, ba že pobúrenie ešte vzrastá, vzal vodu, umyl si pred zástupom ruky a vyhlásil: S „Ja nemám vinu na krvi tohoto človeka. To je vaša vec!“ E A všetok ľud odpovedal: S „Jeho krv na nás a na naše deti!“ E Vtedy im prepustil Barabáša; Ježiša však dal zbičovať a vydal ho, aby ho ukrižovali.
Vladárovi vojaci vzali Ježiša do vládnej budovy a zhromaždili k nemu celú kohortu. Vyzliekli ho a odeli do šarlátového plášťa, z tŕnia uplietli korunu a položili mu ju na hlavu, do pravej ruky mu dali trstinu, padali pred ním na kolená a posmievali sa mu: S „Buď pozdravený, židovský kráľ!“ E Pľuli naňho, brali mu trstinu a bili ho po hlave. Keď sa mu naposmievali, vyzliekli ho z plášťa a obliekli mu jeho šaty. Potom ho vyviedli, aby ho ukrižovali.
Ako vychádzali, stretli človeka z Cyrény, menom Šimona. Toho prinútili, aby mu niesol kríž. Tak prišli na miesto, ktoré sa volá Golgota, čo znamená Lebka. Dali mu piť víno zmiešané so žlčou: Ale keď ho ochutnal, nechcel piť. Keď ho ukrižovali, hodili lós a rozdelili si jeho šaty. Potom si posadali a strážili ho. Nad hlavu mu dali nápis s označením jeho viny: S „Toto je Ježiš, židovský kráľ!“
E Vedno s ním ukrižovali aj dvoch zločincov: jedného sprava, druhého zľava. A tí, čo šli okolo, rúhali sa mu: potriasali hlavami a vraveli: S „Ty, čo zboríš chrám a za tri dni ho znova postavíš, zachráň sám seba! Ak si Boží Syn, zostúp z kríža!“ E Podobne sa mu posmievali aj veľkňazi so zákonníkmi a staršími: S „Iných zachraňoval, sám seba nemôže zachrániť. Je kráľom Izraela; nech teraz zostúpi z kríža a uveríme v neho. Spoliehal sa na Boha; nech ho teraz vyslobodí, ak ho má rád. Veď povedal: „Som Boží Syn.“ E Takisto ho tupili aj zločinci, čo boli s ním ukrižovaní.
Od dvanástej hodiny nastala tma po celej zemi až do tretej hodiny popoludní. Okolo tretej hodiny zvolal Ježiš mocným hlasom: „Eli, Eli, lema sabakthani?“, E čo znamená: „Bože môj, Bože môj, prečo si ma opustil?“ Keď to počuli niektorí z tých, čo tam stáli, vraveli: S „Volá Eliáša.“ E Jeden z nich hneď odbehol, vzal špongiu, naplnil ju octom, nastokol na trstinu a dával mu piť. Ale ostatní hovorili: S „Počkaj, nech uvidíme, či ho Eliáš príde vyslobodiť.“ E Ježiš však znova zvolal mocným hlasom a vydýchol dušu.
Pokľakne sa a chvíľku je ticho.
E A hľa, chrámová opona sa roztrhla vo dvoje odvrchu až dospodku. Zem sa triasla a skaly sa pukali. Otvorili sa hroby a mnohé telá zosnulých svätých vstali z mŕtvych. Vyšli z hrobov a po jeho vzkriesení prišli do svätého mesta a ukázali sa mnohým. Keď stotník a tí, čo s ním strážili Ježiša, videli zemetrasenie a všetko čo sa deje, veľmi sa naľakali a hovorili: S „On bol naozaj Boží Syn.“
Počuli sme slovo Pánovo.

Myšlienky k Evanjeliu

Vyznanie viery.

 
PROSBY

Bratia a sestry, keď Pán Ježiš slávne vchádzal do Jeruzalema, zástupy ho vítali ako Kráľa a Mesiáša. Poďme mu aj my v ústrety so svojimi prosbami.

1. Pane Ježišu, prosíme ťa za celý Boží ľud,
nech využije všetky dary a milosti,
ktoré mu ponúkneš v tomto Svätom týždni.
℟. Prosíme ťa, vyslyš nás.

2. Prosíme ťa za trpiacich ľudí všetkých národov,
aby prijali ovocie tvojho kríža
a dokázali z neho naplno žiť.

3. Prosíme ťa aj za hriešnikov,
aby dostali silu odmietnuť zlo vo svojom živote
a nastúpiť na cestu pokánia.

4. Prosíme ťa za naše (farské) spoločenstvo,
aby prežívanie obradov tohto Svätého týždňa
prehĺbilo vieru každého z nás.

5. Ježišu, prosíme ťa za zosnulých (M.),
aby si ich uviedol do slávy
a plnosti života vo svojom kráľovstve.

Pane Ježišu, náš Kráľ,
posilňuj nás svojím utrpením,
aby sme ti vzdávali chválu celým svojím životom
a raz ťa mohli oslavovať v tvojom večnom kráľovstve,
kde žiješ a kraľuješ na veky vekov.



LITURGIA EUCHARISTIE 

NAD OBETNÝMI DARMI
Pane, pre umučenie tvojho jednorodeného Syna
preukáž nám svoje zľutovanie,
ktoré si nezasluhujeme svojimi skutkami, *
ale očakávame ho od tvojho milosrdenstva
ako ovocie tejto vznešenej obety.
Skrze Krista, nášho Pána.

PREFÁCIA
 
(O Pánovom umučení)

℣. Pán s vami.
℟. I s duchom tvojím.
℣. Hore srdcia.
℟. Máme ich u Pána.
℣. Vzdávajme vďaky Pánovi, nášmu Bohu.
℟. Je to dôstojné a správne.
 
Je naozaj dôstojné a správne, dobré a spásonosné
vzdávať vďaky vždy a všade tebe, Pane,
svätý Otče, všemohúci a večný Bože,
skrze nášho Pána Ježiša Krista.

Lebo on, hoci bol nevinný,
dobrovoľne trpel za nás vinníkov
a nechal sa nespravodlivo odsúdiť za hriešnikov.
Svojou smrťou zotrel naše hriechy
a svojím zmŕtvychvstaním nám získal odpustenie.

Preto ťa tu aj my so všetkými anjelmi chválime
a radostne voláme:
 
Svätý, svätý, svätý Pán, Boh všetkých svetov.
Plné sú nebesia i zem tvojej slávy.
Hosanna na výsostiach!
Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom!
Hosanna na výsostiach!

SPEV NA PRIJÍMANIE
Otče môj, ak ma tento kalich nemôže minúť
a musím ho piť, nech sa stane tvoja vôľa.

PO PRIJÍMANÍ
Pane, nasýtil si nás svätými darmi
a smrťou svojho Syna si nás upevnil
vo viere a nádeji; *
daj, prosíme,
aby sme skrze jeho zmŕtvychvstanie
dosiahli to, po čom túžime.
Lebo on žije a kraľuje na veky vekov.

MODLITBA NAD ĽUDOM
Prosíme ťa, Pane, zhliadni na túto svoju rodinu,
pre ktorú sa náš Pán Ježiš Kristus
neváhal vydať do rúk zločincov
a podstúpiť muky kríža.
Lebo on žije a kraľuje na veky vekov.