PALMOVÁ (KVETNÁ) NEDEĽA, ČIŽE NEDEĽA UTRPENIA PÁNA - ROK B

1. V tento deň si Cirkev pripomína Ježišov vstup do Jeruzalema, aby tam uskutočnil svoje veľkonočné tajomstvo. Preto sa vo všetkých omšiach koná spomienka na Pánov vstup do Jeruzalema, a to procesiou alebo slávnostným vstupom pred hlavnou omšou a jednoduchým vstupom pred inými omšami. Slávnostný vstup, nie však procesia, sa môže opakovať aj pred inými omšami, na ktorých sa zúčastňuje mnoho veriacich.
Je vhodné, aby sa tam, kde nemôže byť procesia ani slávnostný vstup, konala bohoslužba slova o Mesiášovom vstupe do Jeruzalema a o Pánovom umučení, a to v sobotu večer alebo vo vhodnom čase v nedeľu.

Spomienka na Pánov vstup do Jeruzalema

Prvý spôsob: Procesia

2. Veriaci sa v určenú hodinu zhromaždia v menšom kostole alebo na inom vhodnom mieste mimo toho kostola, do ktorého sa má ísť v procesii. Veriaci majú v rukách ratolesti.
3. Kňaz a diakon v červenom omšovom rúchu prídu s posluhujúcimi na miesto, kde sa zhromaždili veriaci. Kňaz môže mať namiesto ornátu pluviál, ktorý po procesii odloží, a vezme si ornát.
4. Medzitým sa spieva nasledujúca antifóna alebo iný vhodný spev.

ANTIFÓNA
Hosanna synovi Dávidovmu!
Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom! Kráľ Izraela!
Hosanna na výsostiach!

5. Kňaz a veriaci sa prežehnajú, pričom kňaz hovorí: V mene Otca i Syna i Ducha Svätého. Potom kňaz pozdraví ľud zvyčajným spôsobom. Krátkym príhovorom povzbudí veriacich, aby sa aktívne a vedome zúčastnili na slávnosti tohto dňa. Môže tak urobiť týmito alebo podobnými slovami:

Drahí bratia a sestry, od začiatku Pôstneho obdobia sme si pripravovali srdcia pokáním a skutkami kresťanskej lásky. Dnes sa schádzame, aby sme spolu s celou Cirkvou začali sláviť veľkonočné tajomstvo nášho Pána, ktoré uskutočnil svojou smrťou a zmŕtvychvstaním; preto prišiel do svojho mesta Jeruzalema. S vierou a nábožnosťou oslávme teda spomienku na jeho spásonosný vstup do Jeruzalema. Nasledujme Pána, aby sme mali účasť na zmŕtvychvstaní a večnom živote, ktorý dosiahneme, keď s pomocou milosti budeme spolu s ním trpieť.

6. Po príhovore sa kňaz modlí s rozopätými rukami jednu z týchto modlitieb:
Modlime sa.
Všemohúci a večný Bože,
posväť tieto ratolesti svojím požehnaním, *
aby sme skrze Krista Kráľa,
ktorého s plesaním nasledujeme,
mohli vojsť do večného Jeruzalema.
Lebo on žije a kraľuje na veky vekov.
℟. Amen.

Alebo:
Bože, posilni vieru tých, čo dúfajú v teba,
a láskavo vypočuj modlitby prosiacich, *
aby sme ti v Kristovi,
ktorému dnes ako víťazovi mávame ratolesťami,
prinášali ovocie dobrých skutkov.
Lebo on žije a kraľuje na veky vekov.
℟. Amen.

Mlčky pokropí ratolesti požehnanou vodou.

7. Potom diakon, alebo ak ho niet, sám kňaz prednáša zvyčajným spôsobom evanjelium o Pánovom vstupe do Jeruzalema z jedného zo štyroch evanjelií. Podľa okolností možno použiť kadidlo.

V ROKU B
Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Marka
Keď sa blížili k Jeruzalemu, k Betfage a Betánii pri Olivovej hore, poslal Ježiš dvoch svojich učeníkov a povedal im:
„Choďte do dedinky, čo je pred vami. A len čo do nej vojdete, nájdete priviazané osliatko, na ktorom ešte nijaký človek nesedel. Odviažte ho a priveďte. A keby vám niekto hovoril: ,Čo to robíte?‘, povedzte: ,Pán ho potrebuje a hneď ho zasa sem vráti.‘“
Oni odišli a na rázcestí našli osliatko, priviazané vonku pri bráne; i odviazali ho. Niektorí z tých, čo tam stáli, im vraveli: „Čo robíte, prečo odväzujete osliatko?“ Oni im povedali, ako im kázal Ježiš, a nechali ich.
Osliatko priviedli k Ježišovi, položili naň svoje plášte a on si naň vysadol. Mnohí prestierali na cestu svoje plášte, iní zasa zelené ratolesti, čo narezali v poli. A tí, čo išli pred ním, aj tí, čo šli za ním, volali:
„Hosanna! Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom!
Požehnané kráľovstvo nášho otca Dávida, ktoré prichádza!
Hosanna na výsostiach!“
Počuli sme slovo Pánovo.

Alebo:
Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Jána
Keď sa veľký zástup, čo prišiel na sviatky, dopočul, že Ježiš prichádza do Jeruzalema, nabrali palmových ratolestí, vyšli mu v ústrety a volali:
„Hosanna!
Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom,
Kráľ Izraela!“
Ježiš si našiel osliatko a vysadol naň, ako je napísané:
„Neboj sa, dcéra sionská!
Hľa, tvoj kráľ prichádza,
sediaci na mláďati oslice.“
Jeho učeníci tomu ešte nerozumeli, ale keď bol Ježiš oslávený, rozpomenuli sa, že to bolo o ňom napísané a že mu to urobili.
Počuli sme slovo Pánovo.

Myšlienky k Evanjeliu

8. Po evanjeliu môže byť krátka homília. Potom kňaz alebo diakon, prípadne iný posluhujúci, dá pokyn na procesiu týmito alebo podobnými slovami:
Bratia a sestry, ako kedysi zástupy v Jeruzaleme,
tak aj my dnes volajme Ježišovi na slávu.
Poďme v pokoji!

Alebo:
Poďme v pokoji.

Všetci odpovedia:
V mene Kristovom. Amen.

9. Procesia sa zvyčajným spôsobom pohne ku kostolu, v ktorom sa bude sláviť svätá omša, v tomto poradí: vpredu ide turiferár s dymiacou kadidelnicou (ak sa mieni používať). Za ním ide akolyta alebo iný posluhujúci s krížom ozdobeným ratolesťami podľa miestnych zvyklostí, po jeho bokoch dvaja posluhujúci so zažatými sviecami. Potom kráča diakon nesúci evanjeliár, kňaz s posluhujúcimi a za nimi idú všetci veriaci s ratolesťami v rukách.
Pri procesii zbor a ľud spievajú nasledujúci spev alebo inú vhodnú pieseň k úcte Krista Kráľa.

ANTIFÓNA 1
Jeruzalemské deti išli s olivovými ratolesťami v rukách v ústrety Pánovi
a nadšene volali: Hosanna na výsostiach!

Antifóna sa môže opakovať po jednotlivých strofách tohto žalmu.

ŽALM 24
Pánova je zem í všetko, čo ju napĺňa,
okruh zeme aj tí, čo bývajú na ňom.
Veď on sám položil jeho základy na moriach
a upevnil ho na vodách.
(opakuje sa antifóna)

Kto smie vystúpiť na vrch Pánov,
kto smie stáť na jeho mieste posvätnom?
Ten, čo má ruky nevinné a srdce čisté,
čo nedvíha svoju dušu k márnosti
a neprisahá falošne.
(opakuje sa antifóna)

Taký dostane požehnanie od Pána
a odmenu od Boha, svojho spasiteľa.
To je pokolenie tých, čo ho hľadajú,
čo hľadajú tvár Boha Jakubovho.
(opakuje sa antifóna)

Zdvihnite, brány, svoje hlavice
a vyvýšte sa, brány prastaré,
lebo má vstúpiť kráľ slávy.
Kto je ten kráľ slávy?
Pán silný a mocný, Pán mocný v boji.
(opakuje sa antifóna)

Zdvihnite, brány, svoje hlavice
a vyvýšte sa, brány prastaré,
lebo má vstúpiť kráľ slávy.
Kto je ten kráľ slávy?
Pán zástupov, to je ten kráľ slávy.
(opakuje sa antifóna)

ANTIFÓNA 2
Jeruzalemské deti prestierali na cestu svoje plášte a nadšene volali:
Hosanna Synovi Dávidovmu!
Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom!

Antifóna sa môže opakovať po jednotlivých strofách tohto žalmu.

ŽALM 47
Tlieskajte rukami, všetky národy,
jasajte Bohu hlasom radostným.
Lebo Pán je najvyšší a hrozný,
nad celou zemou veľký kráľ.
(opakuje sa antifóna)

Podmaňuje nám národy
a pohanov nám kladie pod nohy.
On pre nás vybral dedičstvo,
slávu Jakuba, ktorého má rád.
Za jasotu vystupuje Boh,
Pán vystupuje za hlaholu poľnice.
(opakuje sa antifóna)

Spievajte Bohu, spievajte.
Spievajte nášmu kráľovi, spievajte.
Pretože Boh je kráľom celej zeme;
spievajte mu chválospev.
(opakuje sa antifóna)

Boh kraľuje nad národmi,
Boh sedí na svojom svätom tróne.
Kniežatá národov sa spolčujú
s národom Boha Abrahámovho.
Veď Bohu patria mocní zeme,
tak veľmi je vyvýšený.
(opakuje sa antifóna)

HYMNUS KRISTA KRÁĽA

Refrén:
Buď sláva, česť a chvála tebe, Kráľ, Vykupiteľ, Kristus! To tebe deti s kvetmi spievajú zbožne Hosanna.

1. Ty si Kráľ Izraela, vznešený Dávidov potomok. Prichádzaš v mene Pánovom, ty, Kráľ náš požehnaný.
(refrén)

2. Na výsostiach ťa chvália zástupy nebešťanov a ľudia smrteľní na zemi, stvorenie všetko s nimi.
(refrén)

3. Židovský národ vyšiel oproti tebe s palmami. My ťa teraz vítame hymnom a sľubmi, prosbami.
(refrén)

4. Oni ti vtedy spievali a ty si kráčal k utrpeniu. Naše piesne dnes, Kráľu, znejú ti iba na slávu.
(refrén)

5. Keď sa ti oni zaľúbili, aj našu zbožnosť si obľúb. Kráľ dobrý, Kráľ láskavý, ty v dobrom vždy máš záľubu.
(refrén)

10. Keď procesia vchádza do kostola, spieva sa nasledujúce responzórium alebo iný vhodný spev o Ježišovom vstupe do Jeruzalema.
Keď Pán vchádzal do Svätého mesta, jeruzalemské deti ohlasovali vzkriesenie života.
* S palmovými ratolesťami v rukách volali: Hosanna na výsostiach!
Keď ľudia počuli, že Ježiš prichádza do Jeruzalema, vyšli mu v ústrety.
* S palmovými ratolesťami v rukách volali: Hosanna na výsostiach!

11. Keď kňaz príde k oltáru, uctí si ho, prípadne ho aj incenzuje. Potom ide k sedadlu, kde odloží pluviál, ak ho mal oblečený, a vezme si ornát. Vynechá zvyšné úvodné omšové obrady, a podlá okolností Kýrie, a prednesie kolektu omše. Omša potom pokračuje zvyčajným spôsobom.

Druhý spôsob: Slávnostný vstup

12. Ak nie je možné usporiadať procesiu mimo kostola, spomienka na Pánov vstup do Jeruzalema sa oslávi v kostole, a to slávnostným vstupom na začiatku hlavnej svätej omše.
13. Veriaci s ratolesťami v rukách sa zhromaždia pred bránou kostola alebo v kostole samom. Kňaz, posluhujúci a skupina zástupcov ľudu prídu na stanovené miesto mimo presbytéria. Toto miesto nech sa zvoli tak, aby aspoň väčšia časť veriacich mohla sledovať obrad.
14. Kým kňaz ide na určené miesto, ľud spieva Hosanna (pozri č. 4) alebo iný vhodný spev. Požehnanie ratolesti a čítanie evanjelia o Pánovom vstupe do Jeruzalema sa koná, ako je uvedené vyššie (pozri č. 5 - 7). Po evanjeliu kňaz, posluhujúci a skupina zástupcov ľudu slávnostne idú cez kostol k presbytériu. Pritom sa spieva Keď Pán vchádzal (pozri č. 10) alebo iný vhodný spev.
15. Keď kňaz príde k oltáru, ucti si ho, odíde k sedadlu, vynechá úvodné omšové obrady, a podľa okolnosti Kýrie, a hneď prednesie kolektu omše. Omša potom pokračuje zvyčajným spôsobom.

Tretí spôsob: Jednoduchý vstup

16. Vo všetkých ostatných omšiach tejto nedele, v ktorých sa nekoná slávnostný vstup, Pánov vstup do Jeruzalema sa pripomína jednoduchým vstupom.
17. Keď kňaz ide k oltáru, spieva sa vstupný spev so žalmom (pozri č. 18) alebo iný spev s rovnakou myšlienkou. Keď kňaz príde k oltáru, ucti si ho a odíde k sedadlu. Po prežehnaní pozdraví ľud; omša potom pokračuje zvyčajným spôsobom.
V omšiach, v ktorých vstupný spev nemožno spievať, kňaz, len čo príde k oltáru a ucti si ho, pozdraví ľud, prečíta vstupný spev a omša pokračuje zvyčajným spôsobom.

VSTUPNÝ SPEV
Šesť dní pred Veľkou nocou,
keď Ježiš prichádzal do Jeruzalema,
išli mu v ústrety deti s palmovými ratolesťami v rukách
a nadšene volali:
* Hosanna na výsostiach!
Požehnaný, ktorý prináša milosrdenstvo a spásu.

Zdvihnite, brány, svoje hlavice
a vyvýšte sa, brány prastaré,
lebo má vstúpiť kráľ slávy.
Kto je ten kráľ slávy?
Pán zástupov, to je ten kráľ slávy.
* Hosanna na výsostiach!
Požehnaný, ktorý prináša milosrdenstvo a spásu.

Svätá omša

19. Po procesii alebo po slávnostnom vstupe kňaz začne svätú omšu kolektou.

KOLEKTA
Všemohúci a večný Bože,
ty si dal ľudstvu vzor poníženosti v našom Spasiteľovi,
keď sa z tvojej vôle stal človekom a zomrel na kríži; *
láskavo nám pomáhaj,
aby sme nasledovali jeho príklad v utrpení,
a tak mali účasť na jeho zmŕtvychvstaní.
Lebo on je Boh a s tebou žije a kraľuje
v jednote Ducha Svätého po všetky veky vekov.


LITURGIA SLOVA 

Veľmi sa odporúča čítať všetky tri čítania, iba ak by pastoračné dôvody radili inak.
S ohľadom na význam dejín Pánovho umučenia kňaz môže pre jednotlivé zhromaždenia veriacich vybrať z čítaní pred evanjeliom iba jedno čítanie, alebo čítať len pašie, prípadne aj v kratšej forme. Platí to však len o omšiach s účasťou ľudu.

Čítanie z Knihy proroka Izaiáša
Pán, Boh, mi dal jazyk učeníka,
aby som vedel milým slovom
posilniť unaveného.
Každé ráno prebúdza môj sluch,
aby som počúval ako učeník.
Pán, Boh, mi otvoril ucho.
A ja som neodporoval,
nazad som neustúpil.
Svoj chrbát som nastavil tým, čo bili,
a svoje líca tým, čo trhali.
Tvár som si nezakryl pred potupou a slinou.
Pán, Boh, mi pomáha,
preto nebudem zahanbený.
On zatvrdil moju tvár sťa kremeň
a viem, že sa nezahanbím.
Počuli sme Božie slovo.

Bože môj, Bože môj, prečo si ma opustil?
Vysmievajú sa mi všetci, čo ma vidia, *
vykrúcajú ústa a potriasajú hlavou.
„Úfal v Pána, nech ho vyslobodí, *
nech ho zachráni, ak ho má rád.“ R.
Obkľučuje ma svorka psov, *
obstupuje ma tlupa zlosynov.
Prebodli mi ruky a nohy, *
môžem si spočítať všetky svoje kosti. R.
Delia si moje šaty *
a o môj odev hádžu lós.
Ale ty, Pane, nevzďaľuj sa odo mňa, *
ty, moja sila, ponáhľaj sa mi na pomoc. R.
Tvoje meno chcem zvestovať svojim bratom *
a uprostred zhromaždenia chcem ťa velebiť.
Chváľte Pána, vy, ktorí sa ho bojíte,
oslavujte ho, všetci Jakubovi potomci. *
Nech majú pred ním bázeň všetky pokolenia Izraelove. R.


Čítanie z Listu svätého apoštola Pavla Filipanom
Ježiš Kristus, hoci má božskú prirodzenosť,
nepridŕžal sa svojej rovnosti s Bohom,
ale zriekol sa seba samého, vzal si prirodzenosť sluhu,
stal sa podobný ľuďom
a podľa vonkajšieho zjavu bol pokladaný za človeka.
Uponížil sa, stal sa poslušným až na smrť,
až na smrť na kríži.
Preto ho Boh nad všetko povýšil
a dal mu meno, ktoré je nad každé iné meno,
aby sa na meno Ježiš zohlo každé koleno
v nebi, na zemi i v podsvetí
a aby každý jazyk vyznával:
„Ježiš Kristus je Pán!“
na slávu Boha Otca.
Počuli sme Božie slovo.

Chvála ti, Kriste, Kráľ večnej slávy.
Kristus sa stal pre nás poslušným až na smrť,
až na smrť na kríži.
Preto ho Boh nad všetko povýšil
a dal mu meno, ktoré je nad každé iné meno.


21. Pašie sa čítajú bez sviec a bez incenzácie, bez pozdravu a bez poznačenia knihy znakom kríža. Číta ich diakon alebo kňaz, ak niet diakona. Čítať ich môžu aj lektori; v tomto prípade, ak je možné, treba vyhradiť kňazovi časti, v ktorých hovorí Kristus.
Diakoni, nie však iní, pred spievaním pašií prosia od kňaza požehnanie, ako sa to robí vo svätej omši pred evanjeliom. Hovorí sa: „Všemohúci Bože, očisť mí srdce i pery...“ Po prečítaní sa hovorí: „Počuli sme slovo Pánovo“, ale kniha sa nebozkáva.
22. Po pašiách, ak je to vhodné, nech je krátka homília. Možno zachovať aj chvíľu ticha.

Umučenie nášho Pána Ježiša Krista podľa Marka
Rozprávanie o umučení Pána - pašie - sa deje zvlášť slávnostne. Treba ho spievať alebo čítať podľa tradičného zvyku. Majú ho prednášať traja – jeden to, čo hovorí Kristus, druhý E zasa text evanjelistu, tretí S to, čo hovoria ostatné osoby a ľud.
E Bolo dva dni pred Veľkou nocou a sviatkami Nekvasených chlebov. Veľkňazi a zákonníci hľadali spôsob, ako podvodne chytiť Ježiša a zabiť ho. Ale hovorili: S „Nie vo sviatok, aby sa ľud nevzbúril.“
E Keď bol v Betánii v dome Šimona Malomocného a sedel pri stole, prišla žena s alabastrovou nádobou pravého vzácneho nardového oleja. Nádobu rozbila a olej mu vyliala na hlavu. Niektorí sa hnevali a hovorili si: S „Načo takto mrhať voňavý olej?! Veď sa mohol tento olej predať za viac ako tristo denárov a tie rozdať chudobným.“ E A osopovali sa na ňu.
Ale Ježiš povedal: „Nechajte ju! Prečo ju trápite? Urobila mi dobrý skutok. Veď chudobných máte vždy medzi sebou, a keď budete chcieť, môžete im robiť dobre. Ale mňa nemáte vždy. Urobila, čo mohla. Vopred pomazala moje telo na pohreb. Veru, hovorím vám: Kdekoľvek na svete sa bude ohlasovať evanjelium, bude sa na jej pamiatku hovoriť aj o tom, čo urobila.“
E Judáš Iškariotský, jeden z Dvanástich, odišiel k veľkňazom, aby im ho zradil. Tí sa potešili, keď to počuli, a sľúbili, že mu dajú peniaze. A on hľadal spôsob, ako ho príhodne vydať.
V prvý deň sviatkov Nekvasených chlebov, keď zabíjali veľkonočného baránka, povedali mu jeho učeníci: S „Kde ti máme ísť pripraviť veľkonočnú večeru?“ E Poslal dvoch zo svojich učeníkov a vravel im: „Choďte do mesta. Tam stretnete človeka, ktorý bude niesť džbán vody. Choďte za ním a pánovi domu, do ktorého vojde, povedzte: ‚Učiteľ odkazuje: Kde je pre mňa miestnosť, v ktorej by som mohol jesť so svojimi učeníkmi veľkonočného baránka?‘ On vám ukáže veľkú hornú sieň, prestretú a pripravenú. Tam nám prichystajte.“ E Učeníci odišli a keď prišli do mesta, všetko našli tak, ako im povedal. A pripravili veľkonočného baránka.
Keď sa zvečerilo, prišiel s Dvanástimi. A keď boli pri stole a jedli, Ježiš povedal: „Veru, hovorím vám: Jeden z vás ma zradí, ten, čo je so mnou.“ E Zosmutneli a začali sa ho jeden po druhom vypytovať: S „Azda ja?“ E On im odpovedal: „Jeden z Dvanástich, čo so mnou namáča v mise. Syn človeka síce ide, ako je o ňom napísané, ale beda človekovi, ktorý zrádza Syna človeka! Pre toho človeka by bolo lepšie, keby sa nebol narodil.“
E Keď jedli, vzal chlieb a dobrorečil, lámal ho a dával im, hovoriac: „Vezmite, toto je moje telo!“ E Potom vzal kalich, vzdával vďaky, dal im ho a všetci z neho pili. A povedal im: „Toto je moja krv novej zmluvy, ktorá sa vylieva za všetkých. Veru, hovorím vám: Už nebudem piť z plodu viniča až do dňa, keď ho budem piť nový v Božom kráľovstve.“
E Potom zaspievali chválospev a vyšli na Olivovú horu. Vtedy im Ježiš povedal: „Všetci odpadnete, lebo je napísané: ‚Udriem pastiera a ovce sa rozpŕchnu.‘ Ale keď vstanem z mŕtvych, predídem vás do Galiley.“
E Peter mu povedal: S „Aj keby všetci odpadli, ja nie.“ E Ježiš mu odvetil: „Veru, hovorím ti: Ty ma dnes, tejto noci, skôr, ako dva razy kohút zaspieva, tri razy zaprieš.“ E Ale on ešte horlivejšie vyhlasoval: S „Aj keby som mal umrieť s tebou, nezapriem ťa.“ E Podobne hovorili aj ostatní.
Prišli na pozemok, ktorý sa volá Getsemani, a povedal svojim učeníkom: „Sadnite si tu, kým sa pomodlím.“ E Vzal so sebou Petra, Jakuba a Jána. I doľahla naňho hrôza a úzkosť. Vtedy im povedal: „Moja duša je smutná až na smrť. Ostaňte tu a bdejte!“ E Trocha poodišiel, padol na zem a modlil sa, aby ho, ak je možné, minula táto hodina. Hovoril: „Abba, Otče! Tebe je všetko možné. Vezmi odo mňa tento kalich. No nie čo ja chcem, ale čo ty.“ E Keď sa vrátil, našiel ich spať. I povedal Petrovi: „Šimon, spíš? Ani hodinu si nemohol bdieť? Bdejte a modlite sa, aby ste neprišli do pokušenia. Duch je síce ochotný, ale telo slabé.“ E Znova odišiel a modlil sa tými istými slovami. A keď sa vrátil, zasa ich našiel spať: oči sa im zatvárali od únavy a nevedeli, čo mu povedať. Keď prišiel tretí raz, povedal im: „Ešte spíte a odpočívate? Dosť už. Prišla hodina: hľa, Syna človeka už vydávajú do rúk hriešnikov. Vstaňte, poďme! Pozrite, môj zradca je blízko.“
E A kým ešte hovoril, prišiel zrazu Judáš, jeden z Dvanástich, a s ním zástup s mečmi a kyjmi, ktorý poslali veľkňazi, zákonníci a starší. Jeho zradca im dal znamenie: S „Koho pobozkám, to je on. Chyťte ho a obozretne odveďte!“ E Keď prišiel, hneď pristúpil k nemu a povedal: S „Rabbi.“ E A pobozkal ho. Oni položili naň ruky a zajali ho. Tu jeden z okolostojacich vytasil meč, zasiahol ním veľkňazovho sluhu a odťal mu ucho. Ježiš im povedal: „Vyšli ste s mečmi a kyjmi ako na zločinca, aby ste ma zajali. Deň čo deň som učil u vás v chráme, a nezajali ste ma. Ale musí sa splniť Písmo.“ E Vtedy ho všetci opustili a rozutekali sa. No akýsi mladík išiel za ním, odetý plachtou na holom tele; a chytili ho. Ale on pustil plachtu a utiekol nahý.

Ježiša priviedli k veľkňazovi, kde sa zhromaždili všetci veľkňazi, starší a zákonníci. Peter šiel zďaleka za ním až dnu do veľkňazovho dvora. Sadol si k sluhom a zohrieval sa pri ohni. Veľkňazi a celá veľrada zháňali svedectvo proti Ježišovi, aby ho mohli odsúdiť na smrť. Ale nenašli. Mnohí proti nemu krivo svedčili, a ich svedectvá sa nezhodovali. Tu niektorí vstali a krivo proti nemu svedčili: S „My sme ho počuli hovoriť: ‚Ja zborím tento chrám zhotovený rukou a za tri dni postavím iný, nie rukou zhotovený.‘“ E Ale ani tak sa ich svedectvo nezhodovalo. Tu vstal veľkňaz, postavil sa do stredu a opýtal sa Ježiša: S „Nič neodpovieš na to, čo títo svedčia proti tebe?“ E Ale on mlčal a nič neodpovedal. Veľkňaz sa ho znova pýtal: S „Si ty Mesiáš, syn Požehnaného?“ E Ježiš odvetil: „Áno, som. A uvidíte Syna človeka sedieť po pravici Moci a prichádzať s nebeskými oblakmi.“ E Vtedy si veľkňaz roztrhol rúcho a povedal: S „Načo ešte potrebujeme svedkov? Počuli ste rúhanie. Čo na to poviete?“ E A oni všetci vyniesli nad ním súd, že je hoden smrti. Niektorí začali naňho pľuť, zakrývali mu tvár, bili ho päsťami a hovorili mu: S „Prorokuj!“ E Aj sluhovia ho bili po tvári.
Keď bol Peter dolu na nádvorí, prišla jedna z veľkňazových slúžok. Len čo zbadala Petra, ako sa zohrieva, pozrela sa naňho a povedala: S „Aj ty si bol s tým Nazaretčanom, Ježišom.“ E Ale on zaprel: S „Ani neviem, ani nerozumiem, čo hovoríš.“ E Vyšiel von pred nádvorie a zaspieval kohút. Keď ho tam videla slúžka, znova začala vravieť okolostojacim: S „Tento je z nich.“ E Ale on opäť zapieral. O chvíľku tí, čo tam stáli, znova hovorili Petrovi: S „Veru si z nich, veď si aj Galilejčan.“ E On sa však začal zaklínať a prisahať: S „Nepoznám toho človeka, o ktorom hovoríte.“ E Vtom kohút zaspieval druhý raz. Vtedy sa Peter rozpamätal na slovo, ktoré mu bol povedal Ježiš: S „Skôr ako dva razy kohút zaspieva, tri razy ma zaprieš.“ E I rozplakal sa.

Hneď zrána mali poradu veľkňazi so staršími a zákonníkmi, teda celá veľrada. Ježiša spútali, odviedli a odovzdali Pilátovi. Pilát sa ho spýtal: S „Si židovský kráľ?“ E On mu odpovedal: „Sám to hovoríš.“ E Veľkňazi naň mnoho žalovali a Pilát sa ho znova spytoval: S „Nič neodpovieš? Pozri, čo všetko žalujú na teba!“ E Ale Ježiš už nič nepovedal, takže sa Pilát čudoval.
Na sviatky im prepúšťal jedného väzňa, ktorého si žiadali. S povstalcami, čo sa pri vzbure dopustili vraždy, bol uväznený muž, ktorý sa volal Barabáš. Zástup vystúpil hore a žiadal si to, čo im robieval. Pilát im povedal: S „Chcete, aby som vám prepustil židovského kráľa?“ E Lebo vedel, že ho veľkňazi vydali zo závisti. Ale veľkňazi podnietili zástup, aby im radšej prepustil Barabáša. Pilát sa ich znova opýtal: S „Čo mám teda podľa vás urobiť so židovským kráľom?“ E Oni opäť skríkli: S „Ukrižuj ho!“ E Pilát im vravel: S „A čo zlé urobil?“ E Ale oni tým väčšmi kričali: S „Ukrižuj ho!“ E A Pilát, aby urobil ľudu po vôli, prepustil im Barabáša. Ježiša však dal zbičovať a vydal ho, aby ho ukrižovali.
Vojaci ho odviedli dnu do nádvoria, čiže do vládnej budovy, a zvolali celú kohortu. Odeli ho do purpurového plášťa, z tŕnia uplietli korunu a založili mu ju a začali ho pozdravovať: S „Buď pozdravený, židovský kráľ!“ E Bili ho trstinou po hlave, pľuli naňho, kľakali pred ním a klaňali sa mu. Keď sa mu naposmievali, vyzliekli ho z purpuru a obliekli mu jeho šaty. Potom ho vyviedli, aby ho ukrižovali.

Tu prinútili istého Šimona z Cyrény, Alexandrovho a Rúfovho otca, ktorý sa tade vracal z poľa, aby mu niesol kríž. Tak ho priviedli na miesto Golgota, čo v preklade znamená Lebka. Dávali mu víno zmiešané s myrhou, ale on ho neprijal. Potom ho ukrižovali a rozdelili si jeho šaty hodili o ne lós, kto si má čo vziať. Keď ho ukrižovali, bolo deväť hodín. Jeho vinu označili nápisom: „Židovský kráľ.“ Vedno s ním ukrižovali aj dvoch zločincov: jedného napravo od neho, druhého naľavo.
A tí, čo šli okolo, rúhali sa mu; potriasali hlavami a vraveli: S „Aha, ten, čo zborí chrám a za tri dni ho postaví. Zachráň sám seba, zostúp z kríža!“ E Podobne sa mu posmievali aj veľkňazi a so zákonníkmi si hovorili: S „Iných zachraňoval, sám seba nemôže zachrániť. Kristus, kráľ Izraela! Nech teraz zostúpi z kríža, aby sme videli a uverili.“ E Ešte aj tí ho hanobili, čo boli s ním ukrižovaní.
Keď bolo dvanásť hodín, nastala tma po celej zemi až do tretej hodiny popoludní. O tretej hodine zvolal Ježiš mocným hlasom: „Heloi, heloi, lema sabakthani?“, E čo v preklade znamená: „Bože môj, Bože môj, prečo si ma opustil?“ Keď to počuli, niektorí z okolostojacich vraveli: S „Pozrite, volá Eliáša.“ E Ktosi odbehol, naplnil špongiu octom, nastokol ju na trstinu, dával mu piť a hovoril: S „Počkajte, uvidíme, či ho Eliáš príde sňať.“ E Ale Ježiš zvolal mocným hlasom a vydýchol.
Pokľakne sa a chvíľku je ticho.
E Chrámová opona sa roztrhla vo dvoje odvrchu až dospodku.
Keď stotník, čo stál naproti nemu, videl, ako vykríkol a skonal, povedal: S „Tento človek bol naozaj Boží Syn.“
E Zobďaleč sa pozerali aj ženy. Medzi nimi Mária Magdaléna, Mária, matka Jakuba Mladšieho a Jozesa, i Salome, ktoré ho sprevádzali a posluhovali mu, keď bol v Galilei. Aj mnohé iné, čo s ním prišli do Jeruzalema.
Keď sa už zvečerilo, pretože bol Prípravný deň, čiže deň pred sobotou, prišiel Jozef z Arimatey, významný člen rady, ktorý tiež očakával Božie kráľovstvo, smelo vošiel k Pilátovi a poprosil o Ježišovo telo. Pilát sa zadivil, že už zomrel. Zavolal si stotníka a opýtal sa ho, či je už mŕtvy. Keď mu to stotník potvrdil, daroval telo Jozefovi. On kúpil plátno a keď ho sňal, zavinul ho do plátna a uložil do hrobu vytesaného do skaly. A ku vchodu do hrobu privalil kameň.
Mária Magdaléna a Mária Jozesova sa pozerali, kde ho uložili.
Počuli sme slovo Pánovo.

Alebo kratšie:
Umučenie nášho Pána Ježiša Krista podľa Marka
E Hneď zrána mali poradu veľkňazi so staršími a zákonníkmi, teda celá veľrada. Ježiša spútali, odviedli a odovzdali Pilátovi. Pilát sa ho spýtal: S „Si židovský kráľ?“ E On mu odpovedal: „Sám to hovoríš.“ E Veľkňazi naň mnoho žalovali a Pilát sa ho znova spytoval: S „Nič neodpovieš? Pozri, čo všetko žalujú na teba!“ E Ale Ježiš už nič nepovedal, takže sa Pilát čudoval.
Na sviatky im prepúšťal jedného väzňa, ktorého si žiadali. S povstalcami, čo sa pri vzbure dopustili vraždy, bol uväznený muž, ktorý sa volal Barabáš. Zástup vystúpil hore a žiadal si to, čo im robieval. Pilát im povedal: S „Chcete, aby som vám prepustil židovského kráľa?“ E Lebo vedel, že ho veľkňazi vydali zo závisti. Ale veľkňazi podnietili zástup, aby im radšej prepustil Barabáša. Pilát sa ich znova opýtal: S „Čo mám teda podľa vás urobiť so židovským kráľom?“ E Oni opäť skríkli: S „Ukrižuj ho!“ E Pilát im vravel: S „A čo zlé urobil?“ E Ale oni tým väčšmi kričali: S „Ukrižuj ho!“ E A Pilát, aby urobil ľudu po vôli, prepustil im Barabáša. Ježiša však dal zbičovať a vydal ho, aby ho ukrižovali.
Vojaci ho odviedli dnu do nádvoria, čiže do vládnej budovy, a zvolali celú kohortu. Odeli ho do purpurového plášťa, z tŕnia uplietli korunu a založili mu ju a začali ho pozdravovať: S „Buď pozdravený, židovský kráľ!“ E Bili ho trstinou po hlave, pľuli naňho, kľakali pred ním a klaňali sa mu. Keď sa mu naposmievali, vyzliekli ho z purpuru a obliekli mu jeho šaty. Potom ho vyviedli, aby ho ukrižovali.
Tu prinútili istého Šimona z Cyrény, Alexandrovho a Rúfovho otca, ktorý sa tade vracal z poľa, aby mu niesol kríž. Tak ho priviedli na miesto Golgota, čo v preklade znamená Lebka. Dávali mu víno zmiešané s myrhou, ale on ho neprijal.
Potom ho ukrižovali a rozdelili si jeho šaty – hodili o ne lós, kto si má čo vziať. Keď ho ukrižovali bolo deväť hodín. Jeho vinu označili nápisom: „Židovský kráľ.“ Vedno s nim ukrižovali aj dvoch zločincov: jedného napravo od neho, druhého naľavo.
A tí, čo šli okolo, rúhali sa mu; potriasali hlavami a vraveli: S „Aha, ten, čo zborí chrám a za tri dni ho postaví. Zachráň sám seba, zostúp z kríža!“ E Podobne sa mu posmievali aj veľkňazi a so zákonníkmi si hovorili: S „Iných zachraňoval, sám seba nemôže zachrániť. Kristus, kráľ Izraela! Nech teraz zostúpi z kríža, aby sme videli a uverili.“ E Ešte aj tí ho hanobili, čo boli s ním ukrižovaní.
Keď bolo dvanásť hodín, nastala tma po celej zemi až do tretej hodiny popoludní. O tretej hodine zvolal Ježiš mocným hlasom: „Heloi, heloi, lema sabakthani?“, E čo v preklade znamená: „Bože môj, Bože môj, prečo si ma opustil?“ Keď to počuli, niektorí z okolostojacich vraveli: S „Pozrite, volá Eliáša.“ E Ktosi odbehol, naplnil špongiu octom, nastokol ju na trstinu, dával mu piť a hovoril: S „Počkajte, uvidíme, či ho Eliáš príde sňať.“ E Ale Ježiš zvolal mocným hlasom a vydýchol.
Pokľakne sa a chvíľku je ticho.
E Chrámová opona sa roztrhla vo dvoje odvrchu až dospodku.
Keď stotník, čo stál naproti nemu, videl, ako vykríkol a skonal, povedal: S „Tento človek bol naozaj Boží Syn.“
Počuli sme slovo Pánovo.

Myšlienky k Evanjeliu

Vyznanie viery.

 
PROSBY

Bratia a sestry, prednesme svoje prosby dobrému Bohu, ktorý uzavrel s ľuďmi novú zmluvu utrpením a smrťou svojho Syna.
(Volajme: Bože, zmiluj sa nad nami a vyslyš nás.)


1. Modlime sa za Cirkev,
aby sa ustavične obnovovala vo svetle evanjelia.

2. Modlime sa za trpiacich,
aby našli pochopenie a pomoc
vo svojom ťažkom položení.

3. Modlime sa za hriešnikov,
aby sa pokáním a nápravou života vrátili k Bohu.

4. Modlime sa za nás tu prítomných,
aby sme tieto sväté dni využili predovšetkým
na duchovnú obnovu a prehĺbenie viery.

5. Modlime sa za zosnulých (M.),
aby sa stretli so svojím Stvoriteľom a Vykupiteľom
v nebeskej sláve.

Bože, vyslyš naše prosby,
zmiluj sa nad nami,
stvor v nás čisté srdcia
a obnov pevného ducha.
Skrze Krista, nášho Pána.



LITURGIA EUCHARISTIE 

NAD OBETNÝMI DARMI
Pane, pre umučenie tvojho jednorodeného Syna
preukáž nám svoje zľutovanie,
ktoré si nezasluhujeme svojimi skutkami, *
ale očakávame ho od tvojho milosrdenstva
ako ovocie tejto vznešenej obety.
Skrze Krista, nášho Pána.

PREFÁCIA
 
(O Pánovom umučení)

℣. Pán s vami.
℟. I s duchom tvojím.
℣. Hore srdcia.
℟. Máme ich u Pána.
℣. Vzdávajme vďaky Pánovi, nášmu Bohu.
℟. Je to dôstojné a správne.
 
Je naozaj dôstojné a správne, dobré a spásonosné
vzdávať vďaky vždy a všade tebe, Pane,
svätý Otče, všemohúci a večný Bože,
skrze nášho Pána Ježiša Krista.

Lebo on, hoci bol nevinný,
dobrovoľne trpel za nás vinníkov
a nechal sa nespravodlivo odsúdiť za hriešnikov.
Svojou smrťou zotrel naše hriechy
a svojím zmŕtvychvstaním nám získal odpustenie.

Preto ťa tu aj my so všetkými anjelmi chválime
a radostne voláme:
 
Svätý, svätý, svätý Pán, Boh všetkých svetov.
Plné sú nebesia i zem tvojej slávy.
Hosanna na výsostiach!
Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom!
Hosanna na výsostiach!

SPEV NA PRIJÍMANIE
Otče môj, ak ma tento kalich nemôže minúť
a musím ho piť, nech sa stane tvoja vôľa.

PO PRIJÍMANÍ
Pane, nasýtil si nás svätými darmi
a smrťou svojho Syna si nás upevnil
vo viere a nádeji; *
daj, prosíme,
aby sme skrze jeho zmŕtvychvstanie
dosiahli to, po čom túžime.
Lebo on žije a kraľuje na veky vekov.

MODLITBA NAD ĽUDOM
Prosíme ťa, Pane, zhliadni na túto svoju rodinu,
pre ktorú sa náš Pán Ježiš Kristus
neváhal vydať do rúk zločincov
a podstúpiť muky kríža.
Lebo on žije a kraľuje na veky vekov.