PALMOVÁ (KVETNÁ) NEDEĽA, ČIŽE NEDEĽA UTRPENIA PÁNA - ROK C

1. V tento deň si Cirkev pripomína Ježišov vstup do Jeruzalema, aby tam uskutočnil svoje veľkonočné tajomstvo. Preto sa vo všetkých omšiach koná spomienka na Pánov vstup do Jeruzalema, a to procesiou alebo slávnostným vstupom pred hlavnou omšou a jednoduchým vstupom pred inými omšami. Slávnostný vstup, nie však procesia, sa môže opakovať aj pred inými omšami, na ktorých sa zúčastňuje mnoho veriacich.
Je vhodné, aby sa tam, kde nemôže byť procesia ani slávnostný vstup, konala bohoslužba slova o Mesiášovom vstupe do Jeruzalema a o Pánovom umučení, a to v sobotu večer alebo vo vhodnom čase v nedeľu.

Spomienka na Pánov vstup do Jeruzalema

Prvý spôsob: Procesia

2. Veriaci sa v určenú hodinu zhromaždia v menšom kostole alebo na inom vhodnom mieste mimo toho kostola, do ktorého sa má ísť v procesii. Veriaci majú v rukách ratolesti.
3. Kňaz a diakon v červenom omšovom rúchu prídu s posluhujúcimi na miesto, kde sa zhromaždili veriaci. Kňaz môže mať namiesto ornátu pluviál, ktorý po procesii odloží, a vezme si ornát.
4. Medzitým sa spieva nasledujúca antifóna alebo iný vhodný spev.

ANTIFÓNA
Hosanna synovi Dávidovmu!
Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom! Kráľ Izraela!
Hosanna na výsostiach!

5. Kňaz a veriaci sa prežehnajú, pričom kňaz hovorí: V mene Otca i Syna i Ducha Svätého. Potom kňaz pozdraví ľud zvyčajným spôsobom. Krátkym príhovorom povzbudí veriacich, aby sa aktívne a vedome zúčastnili na slávnosti tohto dňa. Môže tak urobiť týmito alebo podobnými slovami:

Drahí bratia a sestry, od začiatku Pôstneho obdobia sme si pripravovali srdcia pokáním a skutkami kresťanskej lásky. Dnes sa schádzame, aby sme spolu s celou Cirkvou začali sláviť veľkonočné tajomstvo nášho Pána, ktoré uskutočnil svojou smrťou a zmŕtvychvstaním; preto prišiel do svojho mesta Jeruzalema. S vierou a nábožnosťou oslávme teda spomienku na jeho spásonosný vstup do Jeruzalema. Nasledujme Pána, aby sme mali účasť na zmŕtvychvstaní a večnom živote, ktorý dosiahneme, keď s pomocou milosti budeme spolu s ním trpieť.

6. Po príhovore sa kňaz modlí s rozopätými rukami jednu z týchto modlitieb:
Modlime sa.
Všemohúci a večný Bože,
posväť tieto ratolesti svojím požehnaním, *
aby sme skrze Krista Kráľa,
ktorého s plesaním nasledujeme,
mohli vojsť do večného Jeruzalema.
Lebo on žije a kraľuje na veky vekov.
℟. Amen.

Alebo:
Bože, posilni vieru tých, čo dúfajú v teba,
a láskavo vypočuj modlitby prosiacich, *
aby sme ti v Kristovi,
ktorému dnes ako víťazovi mávame ratolesťami,
prinášali ovocie dobrých skutkov.
Lebo on žije a kraľuje na veky vekov.
℟. Amen.

Mlčky pokropí ratolesti požehnanou vodou.

7. Potom diakon, alebo ak ho niet, sám kňaz prednáša zvyčajným spôsobom evanjelium o Pánovom vstupe do Jeruzalema z jedného zo štyroch evanjelií. Podľa okolností možno použiť kadidlo.

V ROKU C
Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Lukáša
Ježiš išiel popredku a uberal sa do Jeruzalema. Keď sa priblížil k Betfage a Betánii pri hore, ktorá sa volá Olivová, poslal dvoch učeníkov so slovami: „Choďte do dediny, čo je pred vami. Len čo do nej vojdete, nájdete priviazané osliatko, na ktorom nikdy nijaký človek nesedel. Odviažte ho a priveďte! A keby sa vás niekto opýtal: ,Prečo ho odvažujete?‘, poviete: ,Pán ho potrebuje.‘“
Tí, ktorých poslal, odišli a našli všetko tak, ako im povedal. Keď osliatko odväzovali, povedali im jeho majitelia: „Prečo odväzujete osliatko?“.
Oni povedali: „Pán ho potrebuje.“
Osliatko priviedli k Ježišovi, prehodili cezeň svoje plášte a posadili naň Ježiša. Ako šiel, prestierali na cestu svoje plášte. Keď sa už blížil k úbočiu Olivovej hory, začali celé zástupy učeníkov radostne veľkým hlasom chváliť Boha za všetky zázraky, ktoré videli, a volali:
„Požehnaný kráľ, ktorý prichádza v mene Pánovom!
Pokoj na nebi a sláva na výsostiach!“
Vtedy mu niektorí farizeji zo zástupu povedali: „Učiteľ, napomeň svojich učeníkov!“
On odvetil: „Hovorím vám: Ak budú oni mlčať, budú kričať kamene.“
Počuli sme slovo Pánovo.

Myšlienky k Evanjeliu

8. Po evanjeliu môže byť krátka homília. Potom kňaz alebo diakon, prípadne iný posluhujúci, dá pokyn na procesiu týmito alebo podobnými slovami:
Bratia a sestry, ako kedysi zástupy v Jeruzaleme,
tak aj my dnes volajme Ježišovi na slávu.
Poďme v pokoji!

Alebo:
Poďme v pokoji.

Všetci odpovedia:
V mene Kristovom. Amen.

9. Procesia sa zvyčajným spôsobom pohne ku kostolu, v ktorom sa bude sláviť svätá omša, v tomto poradí: vpredu ide turiferár s dymiacou kadidelnicou (ak sa mieni používať). Za ním ide akolyta alebo iný posluhujúci s krížom ozdobeným ratolesťami podľa miestnych zvyklostí, po jeho bokoch dvaja posluhujúci so zažatými sviecami. Potom kráča diakon nesúci evanjeliár, kňaz s posluhujúcimi a za nimi idú všetci veriaci s ratolesťami v rukách.
Pri procesii zbor a ľud spievajú nasledujúci spev alebo inú vhodnú pieseň k úcte Krista Kráľa.

ANTIFÓNA 1
Jeruzalemské deti išli s olivovými ratolesťami v rukách v ústrety Pánovi
a nadšene volali: Hosanna na výsostiach!

Antifóna sa môže opakovať po jednotlivých strofách tohto žalmu.

ŽALM 24
Pánova je zem í všetko, čo ju napĺňa,
okruh zeme aj tí, čo bývajú na ňom.
Veď on sám položil jeho základy na moriach
a upevnil ho na vodách.
(opakuje sa antifóna)

Kto smie vystúpiť na vrch Pánov,
kto smie stáť na jeho mieste posvätnom?
Ten, čo má ruky nevinné a srdce čisté,
čo nedvíha svoju dušu k márnosti
a neprisahá falošne.
(opakuje sa antifóna)

Taký dostane požehnanie od Pána
a odmenu od Boha, svojho spasiteľa.
To je pokolenie tých, čo ho hľadajú,
čo hľadajú tvár Boha Jakubovho.
(opakuje sa antifóna)

Zdvihnite, brány, svoje hlavice
a vyvýšte sa, brány prastaré,
lebo má vstúpiť kráľ slávy.
Kto je ten kráľ slávy?
Pán silný a mocný, Pán mocný v boji.
(opakuje sa antifóna)

Zdvihnite, brány, svoje hlavice
a vyvýšte sa, brány prastaré,
lebo má vstúpiť kráľ slávy.
Kto je ten kráľ slávy?
Pán zástupov, to je ten kráľ slávy.
(opakuje sa antifóna)

ANTIFÓNA 2
Jeruzalemské deti prestierali na cestu svoje plášte a nadšene volali:
Hosanna Synovi Dávidovmu!
Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom!

Antifóna sa môže opakovať po jednotlivých strofách tohto žalmu.

ŽALM 47
Tlieskajte rukami, všetky národy,
jasajte Bohu hlasom radostným.
Lebo Pán je najvyšší a hrozný,
nad celou zemou veľký kráľ.
(opakuje sa antifóna)

Podmaňuje nám národy
a pohanov nám kladie pod nohy.
On pre nás vybral dedičstvo,
slávu Jakuba, ktorého má rád.
Za jasotu vystupuje Boh,
Pán vystupuje za hlaholu poľnice.
(opakuje sa antifóna)

Spievajte Bohu, spievajte.
Spievajte nášmu kráľovi, spievajte.
Pretože Boh je kráľom celej zeme;
spievajte mu chválospev.
(opakuje sa antifóna)

Boh kraľuje nad národmi,
Boh sedí na svojom svätom tróne.
Kniežatá národov sa spolčujú
s národom Boha Abrahámovho.
Veď Bohu patria mocní zeme,
tak veľmi je vyvýšený.
(opakuje sa antifóna)

HYMNUS KRISTA KRÁĽA

Refrén:
Buď sláva, česť a chvála tebe, Kráľ, Vykupiteľ, Kristus! To tebe deti s kvetmi spievajú zbožne Hosanna.

1. Ty si Kráľ Izraela, vznešený Dávidov potomok. Prichádzaš v mene Pánovom, ty, Kráľ náš požehnaný.
(refrén)

2. Na výsostiach ťa chvália zástupy nebešťanov a ľudia smrteľní na zemi, stvorenie všetko s nimi.
(refrén)

3. Židovský národ vyšiel oproti tebe s palmami. My ťa teraz vítame hymnom a sľubmi, prosbami.
(refrén)

4. Oni ti vtedy spievali a ty si kráčal k utrpeniu. Naše piesne dnes, Kráľu, znejú ti iba na slávu.
(refrén)

5. Keď sa ti oni zaľúbili, aj našu zbožnosť si obľúb. Kráľ dobrý, Kráľ láskavý, ty v dobrom vždy máš záľubu.
(refrén)

10. Keď procesia vchádza do kostola, spieva sa nasledujúce responzórium alebo iný vhodný spev o Ježišovom vstupe do Jeruzalema.
Keď Pán vchádzal do Svätého mesta, jeruzalemské deti ohlasovali vzkriesenie života.
* S palmovými ratolesťami v rukách volali: Hosanna na výsostiach!
Keď ľudia počuli, že Ježiš prichádza do Jeruzalema, vyšli mu v ústrety.
* S palmovými ratolesťami v rukách volali: Hosanna na výsostiach!

11. Keď kňaz príde k oltáru, uctí si ho, prípadne ho aj incenzuje. Potom ide k sedadlu, kde odloží pluviál, ak ho mal oblečený, a vezme si ornát. Vynechá zvyšné úvodné omšové obrady, a podlá okolností Kýrie, a prednesie kolektu omše. Omša potom pokračuje zvyčajným spôsobom.

Druhý spôsob: Slávnostný vstup

12. Ak nie je možné usporiadať procesiu mimo kostola, spomienka na Pánov vstup do Jeruzalema sa oslávi v kostole, a to slávnostným vstupom na začiatku hlavnej svätej omše.
13. Veriaci s ratolesťami v rukách sa zhromaždia pred bránou kostola alebo v kostole samom. Kňaz, posluhujúci a skupina zástupcov ľudu prídu na stanovené miesto mimo presbytéria. Toto miesto nech sa zvoli tak, aby aspoň väčšia časť veriacich mohla sledovať obrad.
14. Kým kňaz ide na určené miesto, ľud spieva Hosanna (pozri č. 4) alebo iný vhodný spev. Požehnanie ratolesti a čítanie evanjelia o Pánovom vstupe do Jeruzalema sa koná, ako je uvedené vyššie (pozri č. 5 - 7). Po evanjeliu kňaz, posluhujúci a skupina zástupcov ľudu slávnostne idú cez kostol k presbytériu. Pritom sa spieva Keď Pán vchádzal (pozri č. 10) alebo iný vhodný spev.
15. Keď kňaz príde k oltáru, ucti si ho, odíde k sedadlu, vynechá úvodné omšové obrady, a podľa okolnosti Kýrie, a hneď prednesie kolektu omše. Omša potom pokračuje zvyčajným spôsobom.

Tretí spôsob: Jednoduchý vstup

16. Vo všetkých ostatných omšiach tejto nedele, v ktorých sa nekoná slávnostný vstup, Pánov vstup do Jeruzalema sa pripomína jednoduchým vstupom.
17. Keď kňaz ide k oltáru, spieva sa vstupný spev so žalmom (pozri č. 18) alebo iný spev s rovnakou myšlienkou. Keď kňaz príde k oltáru, ucti si ho a odíde k sedadlu. Po prežehnaní pozdraví ľud; omša potom pokračuje zvyčajným spôsobom.
V omšiach, v ktorých vstupný spev nemožno spievať, kňaz, len čo príde k oltáru a ucti si ho, pozdraví ľud, prečíta vstupný spev a omša pokračuje zvyčajným spôsobom.

VSTUPNÝ SPEV
Šesť dní pred Veľkou nocou,
keď Ježiš prichádzal do Jeruzalema,
išli mu v ústrety deti s palmovými ratolesťami v rukách
a nadšene volali:
* Hosanna na výsostiach!
Požehnaný, ktorý prináša milosrdenstvo a spásu.

Zdvihnite, brány, svoje hlavice
a vyvýšte sa, brány prastaré,
lebo má vstúpiť kráľ slávy.
Kto je ten kráľ slávy?
Pán zástupov, to je ten kráľ slávy.
* Hosanna na výsostiach!
Požehnaný, ktorý prináša milosrdenstvo a spásu.

Svätá omša

19. Po procesii alebo po slávnostnom vstupe kňaz začne svätú omšu kolektou.

KOLEKTA
Všemohúci a večný Bože,
ty si dal ľudstvu vzor poníženosti v našom Spasiteľovi,
keď sa z tvojej vôle stal človekom a zomrel na kríži; *
láskavo nám pomáhaj,
aby sme nasledovali jeho príklad v utrpení,
a tak mali účasť na jeho zmŕtvychvstaní.
Lebo on je Boh a s tebou žije a kraľuje
v jednote Ducha Svätého po všetky veky vekov.


LITURGIA SLOVA 

Veľmi sa odporúča čítať všetky tri čítania, iba ak by pastoračné dôvody radili inak.
S ohľadom na význam dejín Pánovho umučenia kňaz môže pre jednotlivé zhromaždenia veriacich vybrať z čítaní pred evanjeliom iba jedno čítanie, alebo čítať len pašie, prípadne aj v kratšej forme. Platí to však len o omšiach s účasťou ľudu.

Čítanie z Knihy proroka Izaiáša
Pán, Boh, mi dal jazyk učeníka,
aby som vedel milým slovom
posilniť unaveného.
Každé ráno prebúdza môj sluch,
aby som počúval ako učeník.
Pán, Boh, mi otvoril ucho.
A ja som neodporoval,
nazad som neustúpil.
Svoj chrbát som nastavil tým, čo bili,
a svoje líca tým, čo trhali.
Tvár som si nezakryl pred potupou a slinou.
Pán, Boh, mi pomáha,
preto nebudem zahanbený.
On zatvrdil moju tvár sťa kremeň
a viem, že sa nezahanbím.
Počuli sme Božie slovo.

Bože môj, Bože môj, prečo si ma opustil?
Vysmievajú sa mi všetci, čo ma vidia, *
vykrúcajú ústa a potriasajú hlavou.
„Úfal v Pána, nech ho vyslobodí, *
nech ho zachráni, ak ho má rád.“ R.
Obkľučuje ma svorka psov, *
obstupuje ma tlupa zlosynov.
Prebodli mi ruky a nohy, *
môžem si spočítať všetky svoje kosti. R.
Delia si moje šaty *
a o môj odev hádžu lós.
Ale ty, Pane, nevzďaľuj sa odo mňa, *
ty, moja sila, ponáhľaj sa mi na pomoc. R.
Tvoje meno chcem zvestovať svojim bratom *
a uprostred zhromaždenia chcem ťa velebiť.
Chváľte Pána, vy, ktorí sa ho bojíte,
oslavujte ho, všetci Jakubovi potomci. *
Nech majú pred ním bázeň všetky pokolenia Izraelove. R.


Čítanie z Listu svätého apoštola Pavla Filipanom
Ježiš Kristus, hoci má božskú prirodzenosť,
nepridŕžal sa svojej rovnosti s Bohom,
ale zriekol sa seba samého, vzal si prirodzenosť sluhu,
stal sa podobný ľuďom
a podľa vonkajšieho zjavu bol pokladaný za človeka.
Uponížil sa, stal sa poslušným až na smrť,
až na smrť na kríži.
Preto ho Boh nad všetko povýšil
a dal mu meno, ktoré je nad každé iné meno,
aby sa na meno Ježiš zohlo každé koleno
v nebi, na zemi i v podsvetí
a aby každý jazyk vyznával:
„Ježiš Kristus je Pán!“
na slávu Boha Otca.
Počuli sme Božie slovo.

Chvála ti, Kriste, Kráľ večnej slávy.
Kristus sa stal pre nás poslušným až na smrť,
až na smrť na kríži.
Preto ho Boh nad všetko povýšil
a dal mu meno, ktoré je nad každé iné meno.


21. Pašie sa čítajú bez sviec a bez incenzácie, bez pozdravu a bez poznačenia knihy znakom kríža. Číta ich diakon alebo kňaz, ak niet diakona. Čítať ich môžu aj lektori; v tomto prípade, ak je možné, treba vyhradiť kňazovi časti, v ktorých hovorí Kristus.
Diakoni, nie však iní, pred spievaním pašií prosia od kňaza požehnanie, ako sa to robí vo svätej omši pred evanjeliom. Hovorí sa: „Všemohúci Bože, očisť mí srdce i pery...“ Po prečítaní sa hovorí: „Počuli sme slovo Pánovo", ale kniha sa nebozkáva.
22. Po pašiách, ak je to vhodné, nech je krátka homília. Možno zachovať aj chvíľu ticha.

Umučenie nášho Pána Ježiša Krista podľa Lukáša
Rozprávanie o umučení Pána - pašie - sa deje zvlášť slávnostne. Treba ho spievať alebo čítať podľa tradičného zvyku. Majú ho prednášať traja – jeden to, čo hovorí Kristus, druhý E zasa text evanjelistu, tretí S to, čo hovoria ostatné osoby a ľud.
E Keď prišla hodina, Ježiš zasadol za stôl a apoštoli s ním. Tu im povedal: „Veľmi som túžil jesť s vami tohoto veľkonočného baránka skôr, ako budem trpieť. Lebo hovorím vám: Už ho nebudem jesť, kým sa nenaplní v Božom kráľovstve.“ E Vzal kalich, vzdával vďaky a povedal: „Vezmite ho a rozdeľte si ho medzi sebou. Lebo hovorím vám: Odteraz už nebudem piť z plodu viniča, kým nepríde Božie kráľovstvo.“
E Potom vzal chlieb a vzdával vďaky, lámal ho a dával im, hovoriac: „Toto je moje telo, ktoré sa dáva za vás. Toto robte na moju pamiatku.“ E Podobne po večeri vzal kalich a hovoril: „Tento kalich je nová zmluva v mojej krvi, ktorá sa vylieva za vás.
A hľa, ruka môjho zradcu je so mnou na stole. Syn človeka síce ide, ako je určené, ale beda človekovi, ktorý ho zrádza!“
E A oni sa začali jeden druhého vypytovať, kto z nich by to mohol urobiť.
Vznikol medzi nimi aj spor, kto je z nich asi najväčší. Povedal im: „Králi národov panujú nad nimi, a tí, čo majú nad nimi moc, volajú sa dobrodincami. Ale vy nie tak! Kto je medzi vami najväčší, nech je ako najmenší a vodca ako služobník. Veď kto je väčší? Ten, čo sedí za stolom, či ten, čo obsluhuje? Nie ten, čo sedí za stolom? A ja som medzi vami ako ten, čo obsluhuje. Vy ste vytrvali so mnou v mojich skúškach a ja vám dávam kráľovstvo, ako ho môj Otec dal mne, aby ste jedli a pili pri mojom stole v mojom kráľovstve, sedeli na trónoch a súdili dvanásť kmeňov Izraela.
Šimon, Šimon, hľa, satan si vás vyžiadal, aby vás preosial ako pšenicu. Ale ja som prosil za teba, aby neochabla tvoja viera. A ty, až sa raz obrátiš, posilňuj svojich bratov.“
E On mu povedal: S „Pane, hotový som ísť s tebou do väzenia i na smrť.“ E Ale Ježiš povedal: „Hovorím ti, Peter, dnes nezaspieva kohút, kým tri razy nezaprieš, že ma poznáš.“
E Potom im povedal: „Chýbalo vám niečo, keď som vás poslal bez mešca, bez kapsy a bez obuvi?“ E Oni odpovedali: S „Nie.“ E On im povedal: „Ale teraz, kto má mešec, nech si ho vezme, takisto aj kapsu, a kto nemá, nech predá šaty a kúpi si meč. Lebo hovorím vám: Musí sa na mne splniť, čo je napísané: ‚Započítali ho medzi zločincov.‘ Lebo sa spĺňa o mne všetko.“ E Oni hovorili: S „Pane, pozri, tu sú dva meče.“ E On im povedal: „Stačí.“
E Potom vyšiel von a ako zvyčajne šiel na Olivovú horu a učeníci išli za ním. Keď prišiel na miesto, povedal im: „Modlite sa, aby ste neprišli do pokušenia!“ E Sám sa od nich vzdialil asi toľko, čo by kameňom dohodil, kľakol si a modlil sa: „Otče, ak chceš, vezmi odo mňa tento kalich! No nie moja, ale tvoja vôľa nech sa stane!“ E Tu sa mu zjavil anjel z neba a posilňoval ho. A on sa v smrteľnej úzkosti ešte vrúcnejšie modlil, pričom mu pot stekal na zem ako kvapky krvi. Keď vstal od modlitby a vrátil sa k učeníkom, našiel ich spať od zármutku. I povedal im: „Čo spíte? Vstaňte, modlite sa, aby ste neprišli do pokušenia!“

E Kým ešte hovoril, zjavil sa zástup a pred nimi išiel jeden z Dvanástich, ktorý sa volal Judáš. Priblížil sa k Ježišovi, aby ho pobozkal. Ježiš mu však povedal: „Judáš, bozkom zrádzaš Syna človeka?“ E Keď tí, čo boli okolo neho, videli, čo sa chystá, povedali: S „Pane, máme udrieť mečom?“ E A jeden z nich zasiahol veľkňazovho sluhu a odťal mu pravé ucho. Ale Ježiš povedal: „Nechajte to už!“ E I dotkol sa mu ucha a uzdravil ho. Potom Ježiš povedal veľkňazom, veliteľom chrámovej stráže a starším, čo prišli za ním: „Vyšli ste s mečmi a kyjmi ako na zločinca. Keď som bol deň čo deň s vami v chráme, nepoložili ste na mňa ruky. Ale toto je vaša hodina a moc temna.“
E Potom ho zajali, odviedli a zaviedli do veľkňazovho domu. Peter šiel zďaleka za nimi. Keď uprostred nádvoria rozložili oheň a posadali si okolo neho, Peter si sadol medzi nich. Ako tak sedel pri svetle, všimla si ho ktorási slúžka, zahľadela sa naňho a povedala: S „Aj tento bol s ním.“ E Ale on ho zaprel: S „Žena, nepoznám ho.“ E O chvíľu si ho všimol iný a povedal: S „Aj ty si z nich.“ E Peter odpovedal: S „Človeče, nie som.“ E A keď prešla asi hodina, ktosi iný tvrdil: S „Veru, aj tento bol s ním, veď je aj Galilejčan.“ E Peter povedal: S „Človeče, neviem, čo hovoríš.“ E A vtom, kým ešte hovoril, zaspieval kohút. Vtedy sa Pán obrátil a pozrel sa na Petra a Peter sa rozpamätal na Pánovo slovo, ako mu povedal: S „Skôr ako dnes kohút zaspieva, tri razy ma zaprieš.“ E Vyšiel von a horko sa rozplakal.
Muži, ktorí Ježiša strážili, posmievali sa mu a bili ho. Zakryli ho a vypytovali sa ho: S „Prorokuj, hádaj, kto ťa udrel!“ E A ešte všelijako ináč sa mu rúhali.
Keď sa rozodnilo, zišli sa starší ľudu, veľkňazi a zákonníci, predviedli ho pred svoju radu a hovorili mu: S „Ak si Mesiáš, povedz nám to!“ E On im odvetil: „Aj keď vám to poviem, neuveríte, a keď sa opýtam, neodpoviete mi. Ale odteraz bude Syn človeka sedieť po pravici Božej moci.“ E Tu povedali všetci: S „Si teda Boží Syn?“ E On im povedal: „Vy sami hovoríte, že som.“ E Oni povedali: S „Načo ešte potrebujeme svedectvo? Veď sme to sami počuli z jeho úst!“

E Tu celé zhromaždenie vstalo, odviedli ho k Pilátovi a začali naňho žalovať: S „Tohoto sme pristihli, ako rozvracia náš národ, zakazuje platiť dane cisárovi a tvrdí o sebe, že je Mesiáš, kráľ.“ E Pilát sa ho spýtal: S „Si židovský kráľ?“ E On odpovedal: „Sám to hovoríš.“ E Pilát povedal veľkňazom a zástupom: S „Ja nenachádzam nijakú vinu na tomto človekovi.“ E Ale oni naliehali: S „Poburuje ľud a učí po celej Judei; počnúc od Galiley až sem.“ E Len čo to Pilát počul, opýtal sa, či je ten človek Galilejčan. A keď sa dozvedel, že podlieha Herodesovej právomoci, poslal ho k Herodesovi, lebo aj on bol v tých dňoch v Jeruzaleme.
Keď Herodes uvidel Ježiša, veľmi sa zaradoval. Už dávno ho túžil vidieť, lebo o ňom počul, a dúfal, že ho uvidí urobiť nejaký zázrak. Mnoho sa ho vypytoval, ale on mu na nič neodpovedal. Stáli tam aj veľkňazi a zákonníci a nástojčivo naň žalovali. Ale Herodes so svojimi vojakmi ním opovrhol, urobil si z neho posmech, dal ho obliecť do bielych šiat a poslal ho nazad k Pilátovi. V ten deň sa Herodes a Pilát spriatelili, lebo predtým žili v nepriateľstve.
Pilát zvolal veľkňazov, predstavených a ľud a povedal im: S „Priviedli ste mi tohoto človeka, že poburuje ľud. Ja som ho pred vami vypočúval a nenašiel som na tomto človekovi nič z toho, čo na neho žalujete. Ale ani Herodes, lebo nám ho poslal späť. Vidíte, že neurobil nič, za čo by si zasluhoval smrť. Potrescem ho teda a prepustím.“ E Tu celý dav skríkol: S „Preč s ním a prepusť nám Barabáša!“ E Ten bol uväznený pre akúsi vzburu v meste a pre vraždu. Pilát k nim znova prehovoril, lebo chcel Ježiša prepustiť. Ale oni vykrikovali: S „Ukrižuj! Ukrižuj ho!“ E On k nim tretí raz prehovoril: S „A čo zlé urobil? Nenašiel som na ňom nič, za čo by si zasluhoval smrť. Potrestám ho teda a prepustím.“ E Ale oni veľkým krikom dorážali a žiadali, aby ho dal ukrižovať. Ich krik sa stupňoval a Pilát sa rozhodol vyhovieť ich žiadosti: prepustil toho, ktorého si žiadali, čo bol uväznený pre vzburu a vraždu, kým Ježiša vydal ich zvoli.

Ako ho viedli, chytili istého Šimona z Cyrény, ktorý sa vracal z poľa, a položili naň kríž, aby ho niesol za Ježišom. Šiel za ním veľký zástup ľudu aj žien, ktoré nad ním kvílili a nariekali. Ježiš sa k nim obrátil a povedal: „Dcéry jeruzalemské, neplačte nado mnou, ale plačte samy nad sebou a nad svojimi deťmi. Lebo prichádzajú dni, keď povedia: ‚Blahoslavené neplodné, loná, čo nerodili, a prsia, čo nepridájali!‘ Vtedy začnú hovoriť vrchom: ‚Padnite na nás!‘ a kopcom: ‚Prikryte nás!‘ Lebo keď toto robia so zeleným stromom, čo sa stane so suchým?“ E Vedno s ním viedli na popravu ešte dvoch zločincov.
Keď prišli na miesto, ktoré sa volá Lebka, ukrižovali jeho i zločincov: jedného sprava, druhého zľava. Ježiš povedal: „Otče, odpusť im, lebo nevedia, čo robia.“ E Potom hodili lós a rozdelili si jeho šaty.
Ľud tam stál a díval sa. Poprední muži sa mu posmievali a vraveli: S „Iných zachraňoval, nech zachráni aj seba, ak je Boží Mesiáš, ten vyvolenec.“ E Aj vojaci sa mu posmievali. Chodili k nemu, podávali mu ocot a hovorili: S „Zachráň sa, ak si židovský kráľ!“ E Nad ním bol nápis: „Toto je židovský kráľ.“
E A jeden zo zločincov, čo viseli na kríži, sa mu rúhal: S „Nie si ty Mesiáš?! Zachráň seba i nás!“ E Ale druhý ho zahriakol: S „Ani ty sa nebojíš Boha, hoci si odsúdený na to isté? Lenže my spravodlivo, lebo dostávame, čo sme si skutkami zaslúžili. Ale on neurobil nič zlé.“ E Potom povedal: S „Ježišu, spomeň si na mňa, keď prídeš do svojho kráľovstva.“ E On mu odpovedal: „Veru, hovorím ti: Dnes budeš so mnou v raji.“
E Bolo už okolo dvanástej hodiny a nastala tma po celej zemi až do tretej hodiny popoludní. Slnko sa zatmelo, chrámová opona sa roztrhla napoly a Ježiš zvolal mocným hlasom: „Otče, do tvojich rúk porúčam svojho ducha.“ E Po tých slovách vydýchol.
Pokľakne sa a chvíľku je ticho.
E Keď stotník videl, čo sa stalo, oslavoval Boha, hovoriac: S „Tento človek bol naozaj spravodlivý.“ E A celé zástupy tých, čo sa zišli na toto divadlo a videli, čo sa deje, bili sa do pŕs a vracali sa domov. Všetci jeho známi stáli obďaleč i ženy, ktoré ho sprevádzali z Galiley, a dívali sa na to.
Tu istý muž menom Jozef, člen rady, dobrý a spravodlivý človek z judejského mesta Arimatey, ktorý nesúhlasil s ich rozhodnutím ani činmi a očakával Božie kráľovstvo, zašiel k Pilátovi a poprosil o Ježišovo telo. Keď ho sňal, zavinul ho do plátna a uložil do vytesaného hrobu, v ktorom ešte nik neležal. Bol Prípravný deň a už sa začínala sobota.
Odprevádzali ho ženy, ktoré s ním prišli z Galiley. Pozreli si hrob aj to, ako uložili jeho telo. Potom sa vrátili domov a pripravili si voňavé oleje a masti. Ale v sobotu zachovali podľa prikázania pokoj.
Počuli sme slovo Pánovo.

Alebo kratšie:
Umučenie nášho Pána Ježiša Krista podľa Lukáša
E Starší ľudu, veľkňazi a zákonníci vstali, Ježiša odviedli k Pilátovi a začali naňho žalovať: S „Tohoto sme pristihli, ako rozvracia náš národ, zakazuje platiť dane cisárovi a tvrdí o sebe, že je Mesiáš, kráľ.“ E Pilát sa ho spýtal: S „Si židovský kráľ?“ E On odpovedal: „Sám to hovoríš.“ E Pilát povedal veľkňazom a zástupom: S „Ja nenachádzam nijakú vinu na tomto človekovi.“ E Ale oni naliehali: S „Poburuje ľud a učí po celej Judei; počnúc od Galiley až sem.“
E Len čo to Pilát počul, opýtal sa, či je ten človek Galilejčan. A keď sa dozvedel, že podlieha Herodesovej právomoci, poslal ho k Herodesovi, lebo aj on bol v tých dňoch v Jeruzaleme. Keď Herodes uvidel Ježiša, veľmi sa zaradoval. Už dávno ho túžil vidieť, lebo o ňom počul, a dúfal, že ho uvidí urobiť nejaký zázrak. Mnoho sa ho vypytoval, ale on mu na nič neodpovedal. Stáli tam aj veľkňazi a zákonníci a nástojčivo naň žalovali. Ale Herodes so svojimi vojakmi ním opovrhol, urobil si z neho posmech, dal ho obliecť do bielych šiat a poslal ho nazad k Pilátovi. V ten deň sa Herodes a Pilát spriatelili, lebo predtým žili v nepriateľstve.
Pilát zvolal veľkňazov, predstavených a ľud a povedal im: S „Priviedli ste mi tohoto človeka, že poburuje ľud. Ja som ho pred vami vypočúval a nenašiel som na tomto človekovi nič z toho, čo na neho žalujete. Ale ani Herodes, lebo nám ho poslal späť. Vidíte, že neurobil nič, za čo by si zasluhoval smrť. Potrescem ho teda a prepustím.“ E Tu celý dav skríkol: S „Preč s ním a prepusť nám Barabáša!“ E Ten bol uväznený pre akúsi vzburu v meste a pre vraždu. Pilát k nim znova prehovoril, lebo chcel Ježiša prepustiť. Ale oni vykrikovali: S „Ukrižuj! Ukrižuj ho!“ E On k nim tretí raz prehovoril: S „A čo zlé urobil? Nenašiel som na ňom nič, za čo by si zasluhoval smrť. Potrestám ho teda a prepustím.“ E Ale oni veľkým krikom dorážali a žiadali, aby ho dal ukrižovať. Ich krik sa stupňoval a Pilát sa rozhodol vyhovieť ich žiadosti: prepustil toho, ktorého si žiadali, čo bol uväznený pre vzburu a vraždu, kým Ježiša vydal ich zvoli.
Ako ho viedli, chytili istého Šimona z Cyrény, ktorý sa vracal z poľa, a položili naň kríž, aby ho niesol za Ježišom. Šiel za ním veľký zástup ľudu aj žien, ktoré nad ním kvílili a nariekali. Ježiš sa k nim obrátil a povedal: „Dcéry jeruzalemské, neplačte nado mnou, ale plačte samy nad sebou a nad svojimi deťmi. Lebo prichádzajú dni, keď povedia: ‚Blahoslavené neplodné, loná, čo nerodili, a prsia, čo nepridájali!‘ Vtedy začnú hovoriť vrchom: ‚Padnite na nás!‘ a kopcom: ‚Prikryte nás!‘ Lebo keď toto robia so zeleným stromom, čo sa stane so suchým?“ E Vedno s ním viedli na popravu ešte dvoch zločincov.
Keď prišli na miesto, ktoré sa volá Lebka, ukrižovali jeho i zločincov: jedného sprava, druhého zľava. Ježiš povedal: „Otče, odpusť im, lebo nevedia, čo robia.“ E Potom hodili lós a rozdelili si jeho šaty.
Ľud tam stál a díval sa. Poprední muži sa mu posmievali a vraveli: S „Iných zachraňoval, nech zachráni aj seba, ak je Boží Mesiáš, ten vyvolenec.“ E Aj vojaci sa mu posmievali. Chodili k nemu, podávali mu ocot a hovorili: S „Zachráň sa, ak si židovský kráľ!“ E Nad ním bol nápis: „Toto je židovský kráľ.“
A jeden zo zločincov, čo viseli na kríži, sa mu rúhal: S „Nie si ty Mesiáš?! Zachráň seba i nás!“ E Ale druhý ho zahriakol: S „Ani ty sa nebojíš Boha, hoci si odsúdený na to isté? Lenže my spravodlivo, lebo dostávame, čo sme si skutkami zaslúžili. Ale on neurobil nič zlé.“ E Potom povedal: S „Ježišu, spomeň si na mňa, keď prídeš do svojho kráľovstva.“ E On mu odpovedal: „Veru, hovorím ti: Dnes budeš so mnou v raji.“
E Bolo už okolo dvanástej hodiny a nastala tma po celej zemi až do tretej hodiny popoludní. Slnko sa zatmelo, chrámová opona sa roztrhla napoly a Ježiš zvolal mocným hlasom: „Otče, do tvojich rúk porúčam svojho ducha.“ E Po tých slovách vydýchol.
Pokľakne sa a chvíľku je ticho.
E Keď stotník videl, čo sa stalo, oslavoval Boha, hovoriac: S „Tento človek bol naozaj spravodlivý.“ E A celé zástupy tých, čo sa zišli na toto divadlo a videli, čo sa deje, bili sa do pŕs a vracali sa domov. Všetci jeho známi stáli obďaleč i ženy, ktoré ho sprevádzali z Galiley, a dívali sa na to.
Počuli sme slovo Pánovo.

Myšlienky k Evanjeliu

Vyznanie viery.

 
PROSBY

Bratia a sestry, Boh nechce smrť hriešnika, ale aby sa obrátil a žil. S hlbokou pokorou a kajúcim srdcom mu prednesme svoje prosby.
(Volajme: Bože, zmiluj sa nad nami a vyslyš nás.)


1. Modlime sa za Cirkev,
aby sa neustále očisťovala a obnovovala.

2. Modlime sa za hlásateľov evanjelia,
aby vhodným spôsobom
približovali poslucháčom tajomstvo Božej lásky.

3. Modlime sa za hriešnikov,
aby opustili cestu hriechu
a nastúpili cestu čistoty srdca.

4. Modlime sa za tých, ktorí ohovárajú a osočujú iných,
aby zmenili svoje správanie,
lebo ním spôsobujú veľkú krivdu.

5. Modlime sa za nás samých,
aby sme sa vyhýbali každému zlu.

Bože Otče,
v tebe má svoj pôvod a základ celý vesmír;
skloň sa nad každým človekom,
vypočuj hlas nášho spoločenstva,
aby sa vždy uskutočňovala tvoja vôľa.
Skrze Krista, nášho Pána.



LITURGIA EUCHARISTIE 

NAD OBETNÝMI DARMI
Pane, pre umučenie tvojho jednorodeného Syna
preukáž nám svoje zľutovanie,
ktoré si nezasluhujeme svojimi skutkami, *
ale očakávame ho od tvojho milosrdenstva
ako ovocie tejto vznešenej obety.
Skrze Krista, nášho Pána.

PREFÁCIA
 
(O Pánovom umučení)

℣. Pán s vami.
℟. I s duchom tvojím.
℣. Hore srdcia.
℟. Máme ich u Pána.
℣. Vzdávajme vďaky Pánovi, nášmu Bohu.
℟. Je to dôstojné a správne.
 
Je naozaj dôstojné a správne, dobré a spásonosné
vzdávať vďaky vždy a všade tebe, Pane,
svätý Otče, všemohúci a večný Bože,
skrze nášho Pána Ježiša Krista.

Lebo on, hoci bol nevinný,
dobrovoľne trpel za nás vinníkov
a nechal sa nespravodlivo odsúdiť za hriešnikov.
Svojou smrťou zotrel naše hriechy
a svojím zmŕtvychvstaním nám získal odpustenie.

Preto ťa tu aj my so všetkými anjelmi chválime
a radostne voláme:
 
Svätý, svätý, svätý Pán, Boh všetkých svetov.
Plné sú nebesia i zem tvojej slávy.
Hosanna na výsostiach!
Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom!
Hosanna na výsostiach!

SPEV NA PRIJÍMANIE
Otče môj, ak ma tento kalich nemôže minúť
a musím ho piť, nech sa stane tvoja vôľa.

PO PRIJÍMANÍ
Pane, nasýtil si nás svätými darmi
a smrťou svojho Syna si nás upevnil
vo viere a nádeji; *
daj, prosíme,
aby sme skrze jeho zmŕtvychvstanie
dosiahli to, po čom túžime.
Lebo on žije a kraľuje na veky vekov.

MODLITBA NAD ĽUDOM
Prosíme ťa, Pane, zhliadni na túto svoju rodinu,
pre ktorú sa náš Pán Ježiš Kristus
neváhal vydať do rúk zločincov
a podstúpiť muky kríža.
Lebo on žije a kraľuje na veky vekov.