PIATOK UTRPENIA PÁNA (VEĽKÝ PIATOK)
1. Podľa pradávnej tradície Cirkev v tento a v nasledujúci deň neslávi sviatosti okrem sviatosti zmierenia a pomazania chorých.
2. V tento deň sa sväté prijímanie veriacim podáva výlučne v rámci liturgie utrpenia a smrti Pána; ale chorým, ktorí sa jej nemôžu zúčastniť, možno sväté prijímanie zaniesť kedykoľvek.
3. Oltár má byť úplne obnažený, bez kríža, svietnikov a plachiet.
Slávenie utrpenia a smrti Pána
4. Popoludní okolo tretej hodiny, ak z pastoračných dôvodov netreba zvoliť neskoršiu hodinu, sa slávi liturgia umučenia Pána. Má tri časti: liturgiu slova, poklonu svätému krížu a sväté prijímanie.
5. Kňaz a diakon, ak je prítomný, sa oblečú ako na omšu do rúcha červenej farby; v tichosti prídu k oltáru, poklonia sa, ľahnú si dolu tvárou, alebo ak je to vhodnejšie, kľaknú si a zotrvajú chvíľu v tichej modlitbe. Všetci ostatní si kľaknú.
6. Potom kňaz a posluhujúci odídu k sedadlám. Kňaz stojí obrátený k ľudu a s rozopätými rukami sa modlí jednu z týchto modlitieb, pričom sa vynechá výzva Modlime sa.
MODLITBA
(Vynechá sa výzva: Modlime sa.)
Pane, rozpomeň sa
na veľké skutky svojho milosrdenstva
a ustavične ochraňuj a posväcuj svoj ľud, *
za ktorý tvoj Syn Ježiš Kristus vylial svoju krv, —
a tak ustanovil veľkonočné tajomstvo.
Lebo on žije a kraľuje na veky vekov.
℟. Amen.
Alebo:
Milosrdný Bože,
utrpením a smrťou svojho Syna a nášho Pána
Ježiša Krista premohol si smrť,
ktorú celé ľudstvo zdedilo ako trest za prvotný hriech; *
prosíme ťa, urob nás podobnými Kristovi,
a keď sme podľa prirodzenosti doteraz žili
ako ľudia hriešni, —
daj, aby sme odteraz, posvätení tvojou milosťou,
žili ako ľudia vykúpení.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
I. ČASŤ
LITURGIA SLOVA
7. Potom sa číta prvé čítanie z Knihy proroka Izaiáša (52,13 - 53,12) s príslušným žalmom. Všetci pritom sedia.
8. Nasleduje druhé čítanie z Listu Hebrejom (4,14-16; 5, 7-9) a spev pred evanjeliom.
9. Potom sa prednášajú pašie podľa svätého Jána (18,1 - 19,42) takým istým spôsobom ako predchádzajúcu nedeľu.
10. Po pašiách kňaz prednesie krátku homíliu. V jej závere môže kňaz vyzvať veriacich na krátku modlitbu.
Čítanie z Knihy proroka Izaiáša
Boh hovorí:
Hľa, môj služobník bude úspešný,
bude povýšený, vyzdvihnutý a veľmi slávny.
Ako sa mnohí nad ním zhrozili –
lebo bol zohavený, že sa výzorom nepodobá človeku
a vzhľadom sa neponáša na ľudí –,
tak rozoženie mnohé národy.
Králi pred ním zatvoria ústa,
lebo uvidia, o čom sa im nevravelo,
a spoznajú, čo nikdy nepočuli.
Prorok hovorí:
Kto uveril, čo sme hlásali?
A Pánovo rameno komu sa zjavilo?
Veď vzišiel pred ním ako ratoliestka,
sťa koreň z vyschnutej zeme.
Nemal podoby ani krásy,
aby sme naň hľadeli;
ani výzor nemal, aby sme po ňom túžili.
Opovrhnutý bol a najposlednejší z ľudí,
muž bolestí, ktorý poznal slabosť,
ako niekto, pred kým si zakrývame tvár,
opovrhnutý, a preto sme si ho nevážili.
A on niesol naše neduhy,
vzal na seba naše bolesti.
No my sme ho pokladali za zbitého,
strestaného Bohom a pokoreného.
Ale on bol prebodnutý pre naše neprávosti,
pre naše zločiny strýznený.
On pre náš pokoj znášal trest
a jeho rany nás uzdravili.
My všetci sme blúdili ako ovce,
každý zahol svojou vlastnou cestou.
A Pán na neho uvalil neprávosť nás všetkých.
Týrali ho, on to ponížene znášal
a neotvoril ústa;
ako baránok vedený na zabitie,
ako ovca, ktorá onemela pred strihačmi
a neotvorila ústa.
Násilným súdom ho odstránili
a kto sa bude starať o jeho pokolenie?
Veď bol vyťatý z krajiny žijúcich,
pre hriech môjho ľudu na smrť ubitý.
So zločincami ho pochovali,
a hrob mal medzi boháčmi,
hoci sa nedopustil neprávosti,
ani lesť nebola v jeho ústach.
Pán dovolil zdrviť ho slabosťou;
keď dá svoj život na zmiernu obetu,
uvidí ďaleké potomstvo
a jeho ruka úspešne vykoná Pánovu vôľu.
Po útrapách svojej duše uvidí svetlo
a nasýti sa poznaním.
Boh hovorí:
Môj spravodlivý služobník ospravedlní mnohých
a sám ponesie ich viny.
Preto mu dám ako podiel zástupy
a s mocnými sa bude deliť o korisť,
pretože vydal na smrť svoj život
a započítali ho medzi zločincov;
a on niesol hriech mnohých
a prosí za hriešnikov.
Počuli sme Božie slovo.
Otče, do tvojich rúk porúčam svojho ducha.
Pane, v teba dúfam, nech nie som zahanbený naveky;
*
vysloboď ma, veď si spravodlivý.
Do tvojich rúk porúčam svojho ducha;
*
ty si ma vykúpil, Pane, Bože verný.
R.
Všetci moji nepriatelia mnou opovrhujú,
†
susedom som na posmech a svojim známym som postrachom.
*
Tí, čo ma vidia na ulici, utekajú predo mnou.
Vytrácam sa z ich pamäti ako mŕtvy,
*
som sťa odhodená nádoba.
R.
Ja sa však spolieham na teba, Pane, a hovorím: „Ty si môj Boh,
*
v tvojich rukách je môj osud.“
Vytrhni ma z rúk mojich nepriateľov
*
a prenasledovateľov.
R.
Rozjasni svoju tvár nad svojím sluhom
*
a zachráň ma vo svojom milosrdenstve.
Vzmužte sa a majte srdce statočné,
*
vy všetci, čo dúfate v Pána.
R.
Čítanie z Listu Hebrejom
Bratia, keďže máme vznešeného veľkňaza, ktorý prenikol nebesia, Ježiša, Božieho Syna, držme sa svojho vyznania. Veď nemáme veľkňaza, ktorý by nemohol cítiť s našimi slabosťami; veď bol podobne skúšaný vo všetkom okrem hriechu. Pristupujme teda s dôverou k trónu milosti, aby sme dosiahli milosrdenstvo a našli milosť a pomoc v pravom čase.
Kristus v dňoch svojho pozemského života so silným výkrikom a so slzami prednášal prosby a modlitby tomu, ktorý ho mohol zachrániť od smrti; a bol vyslyšaný pre svoju bohabojnosť. A hoci bol Synom, z toho, čo vytrpel, naučil sa poslušnosti; a keď dosiahol dokonalosť, stal sa pôvodcom večnej spásy pre všetkých, ktorí ho poslúchajú.
Počuli sme Božie slovo.
Sláva ti a chvála, Ježišu Kriste. –
Kristus sa stal poslušným až na smrť,
až na smrť na kríži.
Preto ho Boh povýšil
a dal mu Meno nad všetky iné mená.
Umučenie nášho Pána Ježiša Krista podľa Jána
Pašie sa čítajú bez sviečok a bez incenzácie, bez pozdravu a bez poznačenia knihy znakom kríža. Číta ich diakon; ak ho niet, kňaz. Čítať ich môžu aj lektori laici; v takomto prípade, ak je možné, treba vyhradiť kňazovi časti, v ktorých hovorí Kristus. Diakoni (nie však iní) poprosia pred spievaním pašií kňaza o požehnanie, ako sa to robí vo svätej omši pred evanjeliom. Hovorí sa: „Všemohúci Bože, očisť mí srdce i pery...“ Po prečítaní sa hovorí: „Počuli sme slovo Pánovo“, ale kniha sa nebozkáva. Po pašiách, ak je to vhodné, nech je krátka homília.
Rozprávanie o umučení Pána - pašie - sa deje zvlášť slávnostne. Treba ho spievať alebo čítať podľa tradičného zvyku. Majú ho prednášať traja – jeden ✠ to, čo hovorí Kristus, druhý E zasa text evanjelistu, tretí S to, čo hovoria ostatné osoby a ľud.
E Ježiš vyšiel so svojimi učeníkmi za potok Cedron. Tam bola záhrada. Vošiel do nej on i jeho učeníci. O tom mieste však vedel aj jeho zradca Judáš, lebo Ježiš sa tam často schádzal so svojimi učeníkmi.
Judáš vzal kohortu a sluhov od veľkňazov a farizejov a prišiel ta s lampášmi, fakľami a zbraňami. Ale Ježiš, keďže vedel všetko, čo malo naňho prísť, popodišiel a opýtal sa ich:
✠ „Koho hľadáte?“
E Odpovedali mu:
S „Ježiša Nazaretského.“
E Povedal im:
✠ „Ja som.“
E Bol s nimi aj zradca Judáš.
Ako im povedal: „Ja som,“ cúvli a popadali na zem. Znova sa ich teda opýtal:
✠ „Koho hľadáte?“
E Oni povedali:
S „Ježiša Nazaretského.“
E Ježiš odvetil:
✠ „Povedal som vám: Ja som. Keď teda mňa hľadáte, týchto nechajte odísť!“
E Tak sa malo splniť slovo, ktoré povedal: „Z tých, ktorých si mi dal, nestratil som ani jedného.“
Šimon Peter mal meč. Vytasil ho, zasiahol ním veľkňazovho sluhu a odťal mu pravé ucho. Sluha sa volal Malchus. Ale Ježiš Petrovi povedal:
✠ „Schovaj meč do pošvy! Azda nemám piť kalich, ktorý mi dal Otec?!“
E Kohorta, veliteľ a židovskí sluhovia Ježiša chytili, zviazali ho a priviedli najprv k Annášovi; bol totiž tesťom Kajfáša, ktorý bol veľkňazom toho roka. A bol to Kajfáš, čo poradil Židom: „Je lepšie, ak zomrie jeden človek za ľud.“
Za Ježišom šiel Šimon Peter a iný učeník. Ten učeník sa poznal s veľkňazom a vošiel s Ježišom do veľkňazovho dvora, Peter však ostal vonku pri dverách. Potom ten druhý učeník, čo sa poznal s veľkňazom, vyšiel, prehovoril s vrátničkou a voviedol ta Petra. Tu vrátnička povedala Petrovi:
S „Nie si aj ty z učeníkov toho človeka?“
E On vravel:
S „Nie som.“
E Stáli tam sluhovia a strážnici, ktorí si rozložili oheň, lebo bolo chladno, a zohrievali sa. S nimi stál aj Peter a zohrieval sa.
Veľkňaz sa vypytoval Ježiša na jeho učeníkov a na jeho učenie. Ježiš mu odpovedal:
✠ „Ja som verejne hovoril svetu. Vždy som učil v synagóge a v chráme, kde sa schádzajú všetci Židia, a nič som nehovoril tajne. Prečo sa pýtaš mňa? Opýtaj sa tých, ktorí počuli, čo som im hovoril! Oni vedia, čo som hovoril.“
E Ako to povedal, jeden zo sluhov, čo tam stál, udrel Ježiša po tvári a povedal:
S „Tak odpovedáš veľkňazovi?“
E Ježiš mu odvetil:
✠ „Ak som zle povedal, dokáž, čo bolo zlé, ale ak dobre, prečo ma biješ?!“
E A tak ho Annáš zviazaného poslal k veľkňazovi Kajfášovi.
Šimon Peter tam stál a zohrieval sa. I pýtali sa ho:
S „Nie si aj ty z jeho učeníkov?“
E On zaprel:
S „Nie som.“
E Jeden z veľkňazových sluhov, príbuzný toho, ktorému Peter odťal ucho, vravel:
S „A nevidel som ťa s ním v záhrade?!“
E Peter znova zaprel – a vtom zaspieval kohút.
Od Kajfáša viedli Ježiša do vládnej budovy. Bolo už ráno. Ale oni do vládnej budovy nevošli, aby sa nepoškvrnili a mohli jesť veľkonočného baránka. Preto vyšiel von za nimi Pilát a opýtal sa:
S „Akú žalobu podávate proti tomuto človeku?“
E Odpovedali mu:
S „Keby tento nebol zločinec, neboli by sme ti ho vydali.“
E Pilát im povedal:
S „Vezmite si ho vy a súďte podľa svojho zákona!“
E Židia mu odpovedali:
S „My nesmieme nikoho usmrtiť.“ E Tak sa malo splniť Ježišovo slovo, ktorým naznačil, akou smrťou zomrie.
Pilát opäť vošiel do vládnej budovy. Predvolal si Ježiša a spýtal sa ho:
S „Si židovský kráľ?“
E Ježiš odpovedal:
✠ „Hovoríš to sám od seba, alebo ti to iní povedali o mne?“
E Pilát odvetil:
S „Vari som ja Žid? Tvoj národ a veľkňazi mi ťa vydali. Čo si vykonal?“
E Ježiš povedal:
✠ „Moje kráľovstvo nie je z tohto sveta. Keby moje kráľovstvo bolo z tohto sveta, moji služobníci by sa bili, aby som nebol vydaný Židom. Lenže moje kráľovstvo nie je stadiaľto.“
E Pilát mu povedal:
S „Tak predsa si kráľ?“
E Ježiš odpovedal:
✠ „Sám hovoríš, že som kráľ. Ja som sa na to narodil a na to som prišiel na svet, aby som vydal svedectvo pravde. Každý, kto je z pravdy, počúva môj hlas.“
E Pilát mu povedal:
S „Čo je pravda?“
E Ako to povedal, znova vyšiel k Židom a vravel im:
S „Ja na ňom nenachádzam nijakú vinu. Je však u vás zvykom, že vám na Veľkú noc prepúšťam jedného väzňa. Chcete teda, aby som vám prepustil židovského kráľa?“
E Oni znova kričali:
S „Toho nie, ale Barabáša!“ E A Barabáš bol zbojník.
Vtedy Pilát Ježiša vzal a dal ho zbičovať. Vojaci uplietli z tŕnia korunu, položili mu ju na hlavu a odeli ho do purpurového plášťa. Prichádzali k nemu a hovorili:
S „Buď pozdravený, židovský kráľ!“ E A bili ho po tvári.
Pilát znova vyšiel a povedal im:
S „Pozrite, privádzam vám ho von, aby ste vedeli, že na ňom nijakú vinu nenachádzam.“
E Ježiš vyšiel von s tŕňovou korunou a v purpurovom plášti. Pilát im povedal:
S „Hľa, človek!“
E Len čo ho zazreli veľkňazi a ich sluhovia, kričali:
S „Ukrižuj! Ukrižuj ho!“
E Pilát im povedal:
S „Vezmite si ho a ukrižujte. Ja na ňom nenachádzam vinu.“
E Židia mu odpovedali:
S „My máme zákon a podľa zákona musí umrieť, lebo sa vydával za Božieho Syna.“
E Keď to Pilát počul, ešte väčšmi sa naľakal. Znova vošiel do vládnej budovy a spýtal sa Ježiša:
S „Odkiaľ si?“
E Ale Ježiš mu neodpovedal. Pilát sa ho spýtal:
S „So mnou sa nechceš rozprávať?! Nevieš, že mám moc prepustiť ťa a moc ukrižovať ťa?“
E Ježiš odpovedal:
✠ „Nemal by si nado mnou nijakú moc, keby ti to nebolo dané zhora. Preto má väčší hriech ten, čo ma vydal tebe.“
E Od tej chvíle sa Pilát usiloval prepustiť ho. Ale Židia kričali:
S „Ak ho prepustíš, nie si priateľom cisára. Každý, kto sa vydáva za kráľa, stavia sa proti cisárovi.“
E Keď Pilát počul tieto slová, vyviedol Ježiša von a sadol si na súdnu stolicu na mieste zvanom Lithostrotus, po hebrejsky Gabbatha. Bol Prípravný deň pred Veľkou nocou, okolo poludnia.
Tu povedal Židom:
S „Hľa, váš kráľ!“
E Ale oni kričali:
S „Preč s ním! Preč s ním! Ukrižuj ho!“
E Pilát im povedal:
S „Vášho kráľa mám ukrižovať?!“
E Veľkňazi odpovedali:
S „Nemáme kráľa, iba cisára!“
E Tak im ho teda vydal, aby ho ukrižovali. A oni prevzali Ježiša.
Sám si niesol kríž a vyšiel na miesto, ktoré sa volá Lebka, po hebrejsky Golgota. Tam ho ukrižovali a s ním iných dvoch, z jednej i druhej strany, Ježiša v prostriedku. Pilát vyhotovil aj nápis a pripevnil ho na kríž. Bolo tam napísané: „Ježiš Nazaretský, židovský kráľ.“ Tento nápis čítalo mnoho Židov, lebo miesto, kde Ježiša ukrižovali, bolo blízko mesta; a bol napísaný po hebrejsky, latinsky a grécky.
Židovskí veľkňazi povedali Pilátovi:
S „Nepíš: Židovský kráľ, ale: On povedal: ‚Som židovský kráľ.‘“
E Pilát odpovedal:
S „Čo som napísal, to som napísal.“
E Keď vojaci Ježiša ukrižovali, vzali jeho šaty a rozdelili ich na štyri časti, pre každého vojaka jednu. Vzali aj spodný odev. Ale tento odev bol nezošívaný, odhora v celku utkaný. Preto si medzi sebou povedali:
S „Netrhajme ho, ale losujme oň, čí bude!“ E Aby sa splnilo Písmo:
„Rozdelili si moje šaty
a o môj odev hodili lós.“
A vojaci to tak urobili.
Pri Ježišovom kríži stála jeho matka, sestra jeho matky, Mária Kleopasova, a Mária Magdaléna. Keď Ježiš uzrel matku a pri nej učeníka, ktorého miloval, povedal matke:
✠ „Žena, hľa, tvoj syn!“
E Potom povedal učeníkovi:
✠ „Hľa, tvoja matka!“
E A od tej hodiny si ju učeník vzal k sebe.
Potom Ježiš vo vedomí, že je už všetko dokonané, povedal, aby sa splnilo Písmo:
✠ „Žíznim.“
E Bola tam nádoba plná octu. Nastokli teda na yzop špongiu naplnenú octom a podali mu ju k ústam. Keď Ježiš okúsil ocot, povedal:
✠ „Je dokonané.“
E Naklonil hlavu a odovzdal ducha.
Pokľakne sa a chvíľku je ticho.
E Keďže bol Prípravný deň, Židia požiadali Piláta, aby ukrižovaným polámali nohy a sňali ich, aby nezostali telá na kríži cez sobotu, lebo v tú sobotu bol veľký sviatok. Prišli teda vojaci a polámali kosti prvému aj druhému, čo boli s ním ukrižovaní. No keď prišli k Ježišovi a videli, že je už mŕtvy, kosti mu nepolámali, ale jeden z vojakov mu kopijou prebodol bok a hneď vyšla krv a voda.
A ten, ktorý to videl, vydal o tom svedectvo a jeho svedectvo je pravdivé. On vie, že hovorí pravdu, aby ste aj vy uverili. Toto sa stalo, aby sa splnilo Písmo: „Kosť mu nebude zlomená.“ A na inom mieste Písmo hovorí: „Uvidia, koho prebodli.“
Potom Jozef z Arimatey, ktorý bol Ježišovým učeníkom, ale tajným, lebo sa bál Židov, poprosil Piláta, aby mu dovolil sňať Ježišovo telo. A Pilát dovolil. Išiel teda a sňal jeho telo.
Prišiel aj Nikodém, ten, čo bol kedysi u neho v noci. Priniesol asi sto libier zmesi myrhy s aloou. Vzali Ježišovo telo a zavinuli ho do plátna s voňavými olejmi, ako je u Židov zvykom pochovávať. V tých miestach, kde bol ukrižovaný, bola záhrada a v záhrade nový hrob, v ktorom ešte nik neležal. Tam teda uložili Ježiša, lebo bol židovský Prípravný deň a hrob bol blízko.
Počuli sme slovo Pánovo.
Modlitba veriacich
11. Poslednou časťou liturgie slova je modlitba veriacich. Diakon, alebo ak ho niet, posluhujúci laik, stojí pri ambóne a prednáša výzvu, ktorou oznámi úmysel. Potom všetci zotrvajú chvíľu v tichej modlitbe. Nato kňaz, stojaci pri sedadle alebo podľa okolností pri oltári, prednáša s rozopätými rukami modlitbu.
Veriaci počas modlitby stoja alebo kľačia.
12. Pred modlitbou kňaza možno, podľa tradície,zachovať výzvy diakona
Kľaknime si - Vstaňte, kedy si všetci kľaknú a ticho sa modlia.
Konferencie biskupov môžu pripraviť iné úvodné výzvy pred modlitbou kňaza.
13. Keď si to vážny verejný záujem vyžaduje, diecézny biskup môže dovoliť alebo určiť, aby sa pridala aj iná modlitba na osobitný úmysel.
I. ZA SVÄTÚ CIRKEV
Modlitba sa prednáša v jednoduchom nápeve, alebo ak sa použijú výzvy Kľaknime si - Vstaňte, v slávnostnom nápeve.
Modlime sa, milovaní bratia a sestry,
za svätú Božiu Cirkev, nech jej náš Boh a Pán
láskavo udelí pokoj, jednotu a ochranu na celom svete,
aby sme mohli pokojne a nerušene oslavovať
Boha Otca všemohúceho.
Modlitba v tichosti. Potom kňaz pokračuje:
Všemohúci a večný Bože,
ty si v Kristovi zjavil svoju slávu všetkým národom; *
ochraňuj dielo svojho milosrdenstva, —
aby tvoja Cirkev, rozšírená po celom svete,
vytrvala v pevnej viere a neohrozene ťa vyznávala.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
II. ZA PÁPEŽA
Modlime sa za nášho Svätého Otca, pápeža M.,
ktorého si náš Boh a Pán vyvolil spomedzi biskupov:
nech ho chráni a zachová pre svoju Cirkev,
aby mohol spravovať svätý ľud Boží.
Modlitba v tichosti. Potom kňaz pokračuje:
Všemohúci a večný Bože,
od tvojej vôle závisí všetko; *
láskavo vypočuj naše prosby
a ochraňuj nášho najvyššieho pastiera, —
aby kresťanský ľud, ktorému ty vládneš,
pod jeho vedením rástol vo viere.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
III. ZA VŠETKY RÁDY A STUPNE VERIACICH
Modlime sa za nášho biskupa M.*,
za všetkých biskupov, kňazov a diakonov svätej Cirkvi
i za všetok veriaci ľud.
Tu možno spomenúť biskupa koadjútora alebo pomocných biskupov v zmysle Všeobecných smerníc Rímskeho misála, č. 149.
Modlitba v tichosti. Potom kňaz pokračuje:
Všemohúci a večný Bože,
tvoj Duch posväcuje a spravuje celú Cirkev; *
vypočuj naše prosby za tvojich služobníkov —
a udeľ im milosť, aby ti všetci verne slúžili.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
IV. ZA KATECHUMENOV
Modlime sa za (našich) katechumenov:
nech náš Boh a Pán pripraví ich srdcia
a otvorí im náruč svojho milosrdenstva,
aby v prameni znovuzrodenia
dosiahli odpustenie hriechov
a nový život v Ježišovi Kristovi, našom Pánovi.
Modlitba v tichosti. Potom kňaz pokračuje:
Všemohúci a večný Bože,
ty stále požehnávaš svoju Cirkev novým potomstvom; *
zveľaďuj dar viery a poznania
v (našich) katechumenoch, —
aby sa znovuzrodili v krstnom prameni
a boli pripočítaní medzi tvoje adoptívne deti.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
V. ZA JEDNOTU KRESŤANOV
Modlime sa za všetkých bratov, čo veria v Krista
a úprimne žijú podľa pravdy:
nech ich náš Boh a Pán zjednotí
a zachová vo svojej jedinej Cirkvi.
Modlitba v tichosti. Potom kňaz pokračuje:
Všemohúci a večný Bože,
ty zjednocuješ rozdelených
a zjednotených zachovávaš vo svornosti; *
láskavo zhliadni na všetkých, ktorí veria v tvojho Syna, —
a keďže nás posvätil ten istý krst,
nech nás spája aj pravá viera a vzájomná láska.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
VI. ZA ŽIDOV
Modlime sa aj za synov židovského národa,
lebo oni boli prví, ku ktorým Pán prehovoril:
nech vzrastajú v láske k Bohu
a vo vernosti k jeho zákonu.
Modlitba v tichosti. Potom kňaz pokračuje:
Všemohúci a večný Bože,
ty si dal svoje prisľúbenia Abrahámovi a jeho potomkom; *
milostivo vypočuj prosby svojej Cirkvi, —
aby národ, ktorý si si ako prvý vyvolil,
dosiahol plnosť vykúpenia.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
VII. ZA TÝCH, ČO NEVERIA V KRISTA
Modlime sa za tých, čo neveria v Krista,
aby ich Duch Svätý osvietil a priviedol na cestu spásy.
Modlitba v tichosti. Potom kňaz pokračuje:
Všemohúci a večný Bože, daj, aby tí,
čo nevyznávajú Krista, žili pred tvojou tvárou
statočným životom, a tak došli k pravde; *
nám však pomôž vždy hlbšie vnikať
do tajomstiev tvojho života a rásť vo vzájomnej láske, —
aby sme boli vo svete
vždy dokonalejšími svedkami tvojej dobroty.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
VIII. ZA TÝCH, ČO NEVERIA V BOHA
Modlime sa za tých, čo neveria v Boha,
aby úprimne žili podľa svedomia,
a tak došli k pravému Bohu.
Modlitba v tichosti. Potom kňaz pokračuje:
Všemohúci a večný Bože,
ty si vložil do srdca človeka takú silnú túžbu po tebe,
že sa uspokojí len vtedy, keď ťa nájde; *
prosíme ťa, daj, nech všetci pocítia prejavy tvojej lásky
a povzbudia sa na príkladnom živote tvojich veriacich, —
aby napriek všetkým prekážkam a ťažkostiam uznali,
že ty jediný si pravý Boh a Otec všetkých ľudí.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
IX. ZA TÝCH, ČO SPRAVUJÚ ŠTÁT
Modlime sa za tých, čo spravujú štát:
nech náš Boh a Pán vedie ich mysle a srdcia,
aby podľa jeho vôle pracovali za pravý pokoj
a slobodu pre všetkých.
Modlitba v tichosti. Potom kňaz pokračuje:
Všemohúci a večný Bože,
v tvojich rukách sú ľudské srdcia i práva národov; *
dobrotivo pomáhaj tým, čo nás zákonite spravujú, —
aby všade presadzovali pravý pokoj,
blahobyt ľudu a náboženskú slobodu.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
X. ZA TÝCH, ČO ZNÁŠAJÚ ÚTRAPY
Modlime sa, milovaní bratia a sestry,
k Bohu Otcu všemohúcemu,
aby oslobodil svet od všetkých neporiadkov,
odvrátil choroby, zahnal hlad,
oslobodil nevinne väznených, ujal sa utláčaných,
cestujúcim doprial bezpečnosť,
vzdialeným z domova šťastný návrat,
chorým zdravie a umierajúcim večnú spásu.
Modlitba v tichosti. Potom kňaz pokračuje:
Všemohúci a večný Bože,
útecha zarmútených a posila trpiacich, *
vypočuj prosby tých, čo ťa vzývajú
vo svojich súženiach, —
a poteš ich v každej núdzi svojou láskavou pomocou.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
II. ČASŤ
POKLONA SVÄTÉMU KRÍŽU
14. Po modlitbách veriacich nasleduje slávnostná poklona svätému krížu. Z dvoch spôsobov tejto poklony, ktoré sa uvádzajú, treba zvoliť ten, ktorý je vhodnejší z pastoračného hľadiska.
Vystavenie svätého kríža
Prvý spôsob
15. Diakon s posluhujúcimi alebo iný vhodný posluhujúci odíde do sakristie, z ktorej v procesii prinesie do stredu presbytéria kríž zahalený fialovým závojom, pričom ho sprevádzajú dvaja posluhujúci so zažatými sviecami.
Kňaz, stojac pred oltárom otočený tvárou k ľudu, vezme kríž, poodhalí jeho vrchnú časť, vyzdvihne ho a začne spievať Hla, drevo kríža. V speve mu pomáha diakon, prípadne spevácky zbor. Všetci odpovedajú Poďte, pokloňme sa. Keď ospievajú, všetci si kľaknú a chvíľu zotrvajú v tichej adorácii. Kňaz pritom stoji a drží zdvihnutý kríž.
Hľa, drevo kríža, na ktorom zomrel Spasiteľ sveta.
℟. Poďte, pokloňme sa.
Potom kňaz odhalí pravé rameno kríža, znova pozdvihne kríž a spieva Hľa, drevo kríža. Pokračuje sa ako po prvý raz.
Napokon odhalí celý kríž, pozdvihne ho a tretí raz spieva Hľa, drevo kríža. Pokračuje sa ako po prvý raz.
Druhý spôsob
16. Kňaz alebo diakon s posluhujúcimi, pripadne iný vhodný posluhujúci, ide k bráne kostola. Tu vezme nezahalený kríž, posluhujúci vezmú zažaté sviece a idú v sprievode cez kostol do presbytéria. Ten, čo nesie kríž, pozdvihne ho najprv pri vchode, potom uprostred kostola, napokon pred vstupom do presbytéria a spieva pritom Hľa, drevo kríža. Všetci mu odpovedajú Poďte, pokloňme sa. Po každej odpovedi si kľaknú a chvíľu zotrvajú v tichej adorácii ako pri prvom spôsobe.
Poklona svätému krížu
17. Potom v sprievode dvoch posluhujúcich so zažatými sviecami kňaz alebo diakon odnesie kríž ku vchodu do presbytéria alebo na iné vhodné miesto. Tam ho položí alebo odovzdá posluhujúcim, aby ho držali. Po oboch stranách kríža sa postavia sviece.
18. Krížu sa príde pokloniť najprv celebrujúci kňaz, ktorý si podľa okolností vyzlečie ornát a vyzuje topánky. Potom klérus, posluhujúci a veriaci, ktorí prichádzajú akoby v procesii. Krížu vzdajú úctu jednoduchým pokľaknutím alebo iným vhodným spôsobom podľa miestneho zvyku, napríklad pobozkaním.
19. Na poklonu sa vystaví iba jeden kríž. Keď sa pre veľké množstvo veriacich nemôžu všetci jednotlivo pokloniť krížu, postupuje sa takto: Keď sa už istá časť kléru a veriacich poklonila krížu, kňaz ho vezme, stane si do stredu pred oltárom a niekoľkými slovami vyzve prítomných, aby sa spoločne poklonili krížu. Potom drží chvíľu kríž vysoko vyzdvihnutý a veriaci zatiaľ zotrvajú v tichej adorácii.
20. Počas poklony svätému krížu sa spieva antifóna
Pane, vzdávame úctu tvojmu krížu, impropériá, hymnus
Útulný kríž alebo iný vhodný spev. Ti, čo sa už poklonili krížu, si sadnú.
Spevy pri poklone svätému krížu
Ant. Pane, vzdávame úctu tvojmu krížu,
velebíme a oslavujeme tvoje zmŕtvychvstanie,
lebo drevo kríža prinieslo radosť celému svetu.
Porov. Ž 67, 2
Bože, buď nám milostivý a žehnaj nás;
a tvoja tvár nech žiari nad nami.
Zmiluj sa nad nami.
Opakuje sa antifóna:
Pane, vzdávame úctu tvojmu krížu...
IMPROPÉRIÁ
Časti, ktoré patria jednotlivým chórom, sa označujú číslami 1 (prvý chór) a 2 (druhý chór). Tie, ktoré majú spievať spolu oba chóry, sa označujú: 1 a 2. Niektoré verše môžu spievať aj dvaja speváci.
I
1 a 2 Ó, ľud môj, čo som ti urobil?
Alebo čím som ťa zarmútil? Odpovedz mi!
1 Ja som ťa vyviedol z egyptskej krajiny,
a ty si pripravil kríž svojmu Spasiteľovi.
1 Hágios o Theós.
2 Svätý Bože.
1 Hágios Ischyrós.
2 Svätý Silný.
1 Hágios Athánatos, eléison himás.
2 Svätý Nesmrteľný, zmiluj sa nad nami.
1 a 2 Ja som ťa štyridsať rokov viedol púšťou,
kŕmil som ťa mannou a priviedol do úrodnej krajiny,
a ty si pripravil kríž svojmu Spasiteľovi.
1 Hágios o Theós.
2 Svätý Bože.
1 Hágios Ischyrós.
2 Svätý Silný.
1 Hágios Athánatos, eléison himás.
2 Svätý Nesmrteľný, zmiluj sa nad nami.
1 a 2 Čo som mal ešte pre teba urobiť?
Veď som ťa vysadil ako svoju najkrajšiu vinicu,
ale ty si mi priniesol iba trpkosti,
lebo octom si mi hasil smäd
a kopijou si prebodol srdce svojho Spasiteľa
1 Hágios o Theós.
2 Svätý Bože.
1 Hágios Ischyrós.
2 Svätý Silný.
1 Hágios Athánatos, eléison himás.
2 Svätý Nesmrteľný, zmiluj sa nad nami.
II
Speváci:
Pre teba som tvrdo stíhal Egypt a pobil jeho prvorodených,
a ty si ma zbičoval a hnal na smrť.
1 a 2 opakujú:
Ó, ľud môj, čo som ti urobil? Alebo čím som ťa zarmútil? Odpovedz mi.
Speváci:
Ja som ťa vyviedol z egyptskej krajiny
a faraóna som nechal utonúť v Červenom mori,
a ty si ma za to priviedol pred veľradu.
1 a 2 opakujú:
Ó, ľud môj, čo som ti urobil? Alebo čím som ťa zarmútil? Odpovedz mi.
Speváci:
Ja som ti otvoril cestu cez Červené more,
a ty si mi kopijou otvoril srdce.
1 a 2 opakujú:
Ó, ľud môj, čo som ti urobil? Alebo čím som ťa zarmútil? Odpovedz mi.
Speváci:
Ja som šiel pred tebou v oblačnom stĺpe,
a ty si ma priviedol pred Pilátov súd.
1 a 2 opakujú:
Ó, ľud môj, čo som ti urobil? Alebo čím som ťa zarmútil? Odpovedz mi.
Speváci:
Ja som ťa kŕmil mannou na púšti,
a ty si ma bičoval a potupoval.
1 a 2 opakujú:
Ó, ľud môj, čo som ti urobil? Alebo čím som ťa zarmútil? Odpovedz mi.
Speváci:
Ja som ťa zázračne občerstvoval vodou zo skaly,
a ty si ma napájal žlčou a octom.
1 a 2 opakujú:
Ó, ľud môj, čo som ti urobil? Alebo čím som ťa zarmútil? Odpovedz mi.
Speváci:
Ja som za teba bil kanaánskych kráľov,
a ty si ma bil trstinou po hlave.
1 a 2 opakujú:
Ó, ľud môj, čo som ti urobil? Alebo čím som ťa zarmútil? Odpovedz mi.
Speváci:
Ja som ti daroval kráľovské žezlo,
a ty si mi dal na hlavu tŕňovú korunu.
1 a 2 opakujú:
Ó, ľud môj, čo som ti urobil? Alebo čím som ťa zarmútil? Odpovedz mi.
Speváci:
Ja som ťa preslávil veľkými skutkami,
a ty si ma za to všetko ukrižoval.
1 a 2 opakujú:
Ó, ľud môj, čo som ti urobil? Alebo čím som ťa zarmútil? Odpovedz mi.
HYMNUS
Všetci:
Útulný kríž, najkrajší strom, ty skvost medzi stromami,
všetkým sadom taký konár, kvet a plod je neznámy!
Milé drevo s milou ťarchou milo stojíš pred nami.
Speváci:
Ospevujme veľký súboj, šírme slávne odkazy
trámov kríža, ktorý zdolal strojcu večnej nákazy!
Obeť na ňom zmiera za svet, a tou smrťou víťazí.
Všetci:
Útulný kríž, najkrajší strom, ty skvost medzi stromami,
všetkým sadom taký konár, kvet a plod je neznámy!
Speváci:
Prvý človek veril zvodom, smrť si vtiahol do domu,
keď v ňom Božiu lásku zhasil jed, čo zjedol zo stromu,
lež Boh nový strom si vybral zažehnať tú pohromu.
Všetci:
Milé drevo s milou ťarchou milo stojíš pred nami.
Speváci:
Poriadok si vyžadoval po bolestnom otrase
do priepasti vrhnúť zhubcu, čo nás ranil v zápase,
aby skazonosný úder poslúžil nám ku spáse.
Všetci:
Útulný kríž, najkrajší strom, ty skvost medzi stromami,
všetkým sadom taký konár, kvet a plod je neznámy!
Speváci:
Keď čas prišiel, keď po Bohu vyvrcholil dávny smäd,
Otec poslal na svet Syna, skrz ktorého stvoril svet,
a on z Panny ľudsky vzklíčil, sťa z kra vytúžený kvet.
Všetci:
Milé drevo s milou ťarchou milo stojíš pred nami.
Speváci:
V úzkych jasliach plače Dieťa, predurčená Hostia,
bedlí nad ním, ohrieva ho nežná matka Mária,
útle telo, ruky, nohy povojníkom ovíja.
Všetci:
Útulný kríž, najkrajší strom, ty skvost medzi stromami
všetkým sadom taký konár, kvet a plod je neznámy!
Speváci:
A keď sa mu v ľudskom veku najkrajší vek priblíži,
predurčený trpieť rád sa pred mukami poníži,
preto Baránka, hľa, ľudstvo v obeť dvíha na kríži.
Všetci:
Milé drevo s milou ťarchou milo stojíš pred nami.
Speváci:
Hľa, žlč, ocot, sliny, kliny, trsť a dýka ranivá
trápia telo, z boku tečie voda a krv neživá,
predsa ten zdroj zem i nebo, súš i more omýva.
Všetci:
Útulný kríž, najkrajší strom, ty skvost medzi stromami,
všetkým sadom taký konár, kvet a plod je neznámy!
Speváci:
Vznešený kmeň, ohni vetvy, zjemni postoj pristrohý,
hoci Tvorca dal ti tvrdosť, keď ťa staval na nohy,
neotváraj rany Kráľa, našej spásnej zálohy!
Všetci:
Milé drevo s milou ťarchou milo stojíš pred nami.
Speváci:
Len tebe sa ušlo slávy nosiť Darcu života,
rozosvietiť vo tme maják svetu, ktorý troskotá,
veď ťa krvou napojila Baránkova milota.
Všetci:
Útulný kríž, najkrajší strom, ty skvost medzi stromami,
všetkým sadom taký konár, kvet a plod je neznámy!
Záver sa nikdy nevynechá:
Všetci:
Tebe, Otče, s Duchom Svätým, nech je sláva naveky
skrze Krista, ktorý telom nie je nám už ďaleký
a chce krížom zmeniť v radosť ľudský bôľ a náreky. Amen.
Podľa miestnych podmienok, zvykov a pastoračných okolností možno spievať
Stála Matka podľa Rímskeho graduálu, alebo iný vhodný spev s témou bolestí preblahoslavenej Panny Márie.
21. Po skončení poklony diakon alebo posluhujúci odnesie kríž na svoje miesto pri oltári. Zažaté sviece sa položia okolo oltára alebo na oltár, prípadne blízko kríža.
III. ČASŤ
SVÄTÉ PRIJÍMANIE
22. Oltár sa prikryje plachtou, rozprestrie sa naň korporál a pripraví sa misál. Medzitým diakon alebo (ak niet diakona) sám kňaz prijme náplecné vélum a prenesie na oltár Najsvätejšiu sviatosť najkratšou cestou z miesta, kde bola uschovaná, pričom všetci v tichosti stoja. Dvaja posluhujúci sprevádzajú Najsvätejšiu sviatosť so zažatými sviecami, ktoré potom postavia vedľa oltára alebo na oltár.
Keď diakon, ak je prítomný, položí na oltár Najsvätejšiu sviatosť a odkryje pyxidu, kňaz pristúpi k oltáru a pokľakne.
23. Potom kňaz so zopätými rukami nahlas hovorí:
Na príkaz nášho Spasiteľa a podľa jeho božského osmeľujeme sa povedať:
Kňaz rozopne ruky a spolu s prítomnými pokračuje:
Otče náš, ktorý si na nebesiach,
posväť sa meno tvoje,
príď kráľovstvo tvoje,
buď vôľa tvoja ako v nebi, tak i na zemi.
Chlieb náš každodenný daj nám dnes
a odpusť nám naše viny,
ako i my odpúšťame svojim vinníkom,
a neuveď nás do pokušenia,
ale zbav nás zlého.
24. Ďalej pokračuje iba kňaz s rozopätými rukami:
Prosíme ťa, Pane, zbav nás všetkého zla,
udeľ svoj pokoj našim dňom
a príď nám milosrdne na pomoc,
aby sme boli vždy uchránení pred hriechom
a pred každým nepokojom,
kým očakávame blaženú nádej
a príchod nášho Spasiteľa Ježiša Krista.
Zopne ruky.
Ľud zakonči modlitbu zvolaním:
Lebo tvoje je kráľovstvo a moc i sláva naveky.
25. Potom kňaz so zopätými rukami potichu hovorí:
Pane Ježišu Kriste, nech mi prijatie tvojho Tela
neslúži na odsúdenie a zatratenie,
ale pre tvoju dobrotu
nech mi ochraňuje a uzdravuje dušu i telo.
26. Potom pokľakne, vezme hostiu, drží ju trocha pozdvihnutú nad cibóriom a obrátený k ľudu nahlas hovorí:
Hľa, Baránok Boží, ktorý sníma hriechy sveta.
Blažení tí, čo sú pozvaní na hostinu Baránkovu.
A spolu s ľudom raz povie:
Pane, nie som hoden, aby si vošiel pod moju strechu,
ale povedz iba slovo a duša mi ozdravie.
27. A obrátený k oltáru úctivo prijme Kristovo Telo, pričom potichu povie: Telo Kristovo.
28. Potom ide rozdávať prijímanie veriacim. Cez prijímanie možno spievať Žalm 22 alebo iné primerané piesne.
29. Po skončení prijímania diakon alebo iný vhodný posluhujúci odnesie nádobku s hostiami na pripravené miesto mimo kostola, alebo – ak si to okolnosti vyžadujú – uloží ju do svätostánku.
[Ak po skončení liturgie Slávenia utrpenia a smrti Pána bude nasledovať eucharistická procesia k Pánovmu hrobu, tak po prijímaní kňaz (diakon) vloží hostiu do ostenzória, ktoré potom zahalí bielym priesvitným závojom a nechá ho na oltári.
Medzitým sa v Pánovom hrobe odhalí aj socha ležiaceho Krista, ktorá bola dovtedy zahalená bielou plachtou, a zapália sa sviece okolo korporála, na ktorom bude položené ostenzórium.
Modlitba nad ľudom sa vynechá.]
30. Potom kňaz vyzve:
Modlime sa. Podľa okolností možno zachovať chvíľu posvätného ticha. Potom kňaz prednesie modlitbu po prijímaní:
PO PRIJÍMANÍ
Všemohúci a večný Bože,
ty si nám smrťou a zmŕtvychvstaním
Ježiša Krista daroval nový život; *
prosíme ťa, zachovaj v nás dielo svojho milosrdenstva, —
aby nám účasť na tomto tajomstve
pomáhala žiť v ustavičnej zbožnosti.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
31. Na prepustenie diakon, alebo ak ho niet, sám kňaz môže vyzvať: Skloňte sa na požehnanie.
Napokon sa kňaz obráti k ľudu, vystrie nad ním ruky a prednáša túto modlitbu nad ľudom:
MODLITBA NAD ĽUDOM
Prosíme ťa, Pane,
zošli hojné požehnanie na svoj ľud,
ktorý v nádeji na svoje vzkriesenie
nábožne oslávil smrť tvojho Syna;
odpusť mu viny a obdaruj ho radosťou,
zveľaďuj v ňom svätú vieru
a posilňuj ho večným vykúpením.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
32. Všetci si kľaknú pred krížom a v tichosti odídu.
33. Oltár sa po skončení slávenia obnaží. Ostane však na ňom kríž s dvoma alebo štyrmi svietnikmi.
34. Tí, čo sa zúčastnili na popoludňajšej slávnostnej liturgii, neslávia vešpery.
OSOBITNÉ OBRADY
EUCHARISTICKÁ PROCESIA K PÁNOVMU HROBU
Po prijímaní v liturgii Slávenia utrpenia a smrti Pána kňaz (diakon) vloží hostiu do monštrancie, monštranciu zahalí bielym priesvitným závojom a nechá ju na oltári.
Po modlitbe po prijímaní (modlitba nad ľudom sa vynechá) kňaz zostúpi pred oltár a stojac obrátený k oltáru vloží do kadidelnice tymian, požehná ho a kľačiačky trikrát incenzuje Najsvätejšiu sviatosť.
Potom si vezme náplecné vélum bielej farby, zoberie ostenzórium (monštranciu) a nesie ho v procesii k Pánovmu hrobu. Sprevádzajú ho štyria akolyti so zapálenými sviecami. Pred ostenzóriom ide turiferár, ktorý incenzuje Najsvätejšiu sviatosť.
Počas procesie sa spieva:
AVE, VERUM CORPUS
Zdrav buď, pravé telo Krista,
z Panny Matky zrodené,
za nás ako obeť čistá
na kríži umučené.
Z jeho boku tiekla voda
i krv, čo nás obmyla;
ochraňuj nás v chvíli smrti,
sviatosť spásy premilá.
Ježiš drahý, dobrotivý,
Syn Márie milostivý!
Možno spievať aj iný primeraný spev, napríklad „Vitaj, milý Jezu Kriste“ (JKS 295, 1-6).
1. Vitaj, milý Jezu Kriste,
vitaj, Synu Panny čistej,
vitaj, drahé Božie Telo,
čo za nás na kríži pnelo.
2. Krv Kristova, buď uctená,
ty si duší našich cena,
pre naše sa leješ zlosti
z prenesmiernej láskavosti.
3. Zdravím ťa, ty chlieb anjelský,
pokrm dušiam ty nebeský.
Prevelebná, vitaj sviatosť,
ty si všetkých duší radosť.
4. Počuj, skrytý vo Sviatosti,
Kriste, náš vzdych a žiadosti,
ty si pre nás na zem stúpil,
abys‘ hriešnych nás vykúpil.
5. Daj, Ježišu, tej milosti,
aby sme ťa vždy v Sviatosti
čistým srdcom požívali,
vrúcne sa ti vždy klaňali.
6. Bože, prv ako umrieme,
túto Sviatosť nech prijmeme
všetkých hriechov odpustenie,
duše našej na spasenie.
Keď kňaz (diakon) príde k Pánovmu hrobu, položí ostenzórium na korporál, kľačiačky trikrát incenzuje Najsvätejšiu sviatosť a chvíľu v tichosti adoruje.
Potom kňaz (diakon) prednesie jednu z týchto modlitieb:
Pane Ježišu Kriste,
ty si naše zmŕtvychvstanie a život,
pomôž nám povstať z hrobu hriechov,
príď k nám a naplň nás duchovnou silou.
Upevni našu vieru, nádej a lásku
a daj, aby sme so všetkými svätými mohli pochopiť,
aká veľká je tvoja láska.
Tak veľmi si nás miloval,
že si za nás umrel na kríži,
aby nik, kto v teba verí, nezahynul,
ale mal večný život
Ty žiješ a kraľuješ na veky vekov.
℟. Amen.
Alebo:
Pane Ježišu,
vo vznešenej Oltárnej sviatosti
zanechal si nám pamiatku
svojho umučenia a zmŕtvychvstania; *
prosíme ťa,
pomáhaj nám uctievať tajomstvo tvojho Tela a Krvi
s takou vierou a láskou, —
aby sme vždy pociťovali
účinky tvojho vykupiteľského diela.
Lebo ty žiješ a kraľuješ na veky vekov.
℟. Amen.
Po krátkej poklone kňaz (diakon) spolu s posluhujúcimi v tichosti odíde.
Pred krížom sa kľaká až do slávenia liturgie Veľkonočnej vigílie vo Svätej noci.
Oltár sa po skončení slávenia obnaží. Ostane však na ňom kríž s dvoma alebo štyrmi svietnikmi.
Tí, čo sa zúčastnili na popoludňajšej slávnostnej liturgii, neslávia vešpery.
Kvetinová výzdoba i všetky svetlá nemajú usmerňovať pozornosť na sochu Krista ležiaceho v hrobe, ale iba na Najsvätejšiu sviatosť v ostenzóriu, ktoré je zahalené bielym priesvitným závojom.
ULOŽENIE NAJSVÄTEJŠEJ SVIATOSTI
Eucharistická poklona pri Pánovom hrobe trvá až do začiatku slávenia liturgie Veľkonočnej vigílie vo Svätej noci. Odporúča sa vopred určiť konkrétnych veriacich, ktorí striedavo (po hodine alebo polhodine) adorujú.
Ak je to však potrebné, vystavenie Najsvätejšej sviatosti sa večer alebo v noci preruší a tá sa uloží do svätostánku (v kaplnke).
Kňaz alebo diakon v albe alebo v superpelícii s červenou štólou príde (spolu s posluhujúcimi) k Pánovmu hrobu, kľakne si a chvíľu v tichosti adoruje.
Potom sa kňaz alebo diakon spoločne s ľudom modlí:
(Spoločne, bratia a sestry, volajme:)
Buď pozdravené, pravé Kristovo telo, obetované za nás na kríži.
℟. Buď pozdravené, pravé Kristovo telo, obetované za nás na kríži.
Ježišu Kriste, Baránok bez poškvrny, ty si zomrel na kríži za naše hriechy.
℟. Buď pozdravené, pravé Kristovo telo, obetované za nás na kríži.
Ježišu Kriste, tvoje telo, obetované za nás, je duchovný pokrm, ktorý nás posilňuje.
℟. Buď pozdravené, pravé Kristovo telo, obetované za nás na kríži.
Ježišu Kriste, ty si nám v Oltárnej sviatosti zanechal pamiatku tvojej smrti a zmŕtvychvstania.
℟. Buď pozdravené, pravé Kristovo telo, obetované za nás na kríži.
Baránok Boží, ty snímaš hriechy sveta.
℟. Zmiluj sa nad nami.
Baránok Boží, ty snímaš hriechy sveta.
℟. Zmiluj sa nad nami.
Baránok Boží, ty snímaš hriechy sveta.
℟. Daruj nám pokoj.
Kňaz alebo diakon v tichosti uloží Najsvätejšiu sviatosť do svätostánku (v kaplnke).
SVÄTÁ SOBOTA (BIELA SOBOTA)
1. Vo Svätú sobotu Cirkev zotrváva pri Pánovom hrobe a rozjíma o jeho utrpení, smrti, zostúpení k zosnulým a očakáva jeho vzkriesenie v modlitbe a pôste.
2. Oltár je odhalený a Cirkev neslávi obetu omše až do slávnostnej vigílie, čiže nočného bdenia s očakávaním vzkriesenia. Tá je zdrojom veľkonočnej radosti, ktorá sa predlžuje na nasledujúcich päťdesiat dní.
3. Sväté prijímanie v tento deň možno podávať iba ako viatikum.
Vyloženie a uloženie Oltárnej sviatosti na Bielu sobotu
OSOBITNÉ OBRADY
VYLOŽENIE NAJSVÄTEJŠEJ SVIATOSTI
Ak sa prerušilo vystavenie Najsvätejšej sviatosti v Piatok utrpenia Pána (Veľký piatok) večer alebo v noci a Najsvätejšia sviatosť bola uložená do svätostánku, vo Svätú sobotu (Bielu sobotu) ráno sa vyloží Najsvätejšia sviatosť a pokračuje sa v poklone.
Veľmi sa odporúča spoločne recitovať alebo spievať posvätné čítanie a ranné chvály z posvätného ofícia Svätej soboty (Bielej soboty).
Po ranných chválach kňaz alebo diakon v albe alebo v superpelícii s fialovou štólou, prípadne aj vo fialovom pluviáli, príde (spolu s posluhujúcimi) k Pánovmu hrobu, vyloží Najsvätejšiu sviatosť v ostenzóriu, ktoré potom zahalí bielym priesvitným závojom, kľakne si a chvíľu v tichosti adoruje.
Potom sa kňaz alebo diakon spoločne s ľudom modlí:
Klaniame sa ti, Kriste, a dobrorečíme ti.
℟.
Lebo si svojím krížom vykúpil svet.
(Spoločne, bratia a sestry, volajme:)
Pane, ja hľadám tvoju tvár.
℟.
Pane, ja hľadám tvoju tvár.
Čuj, Pane, hlas môjho volania, zľutuj sa nado mnou a vyslyš ma.
℟.
Pane, ja hľadám tvoju tvár.
V srdci mi znejú tvoje slová: Hľadajte jeho tvár!
℟.
Pane, ja hľadám tvoju tvár.
Ty si moja pomoc, neodvrhuj ma, ani ma neopúšťaj, Bože, moja spása.
℟.
Pane, ja hľadám tvoju tvár.
Verím, že uvidím dobrodenia Pánove v krajine žijúcich.
℟.
Pane, ja hľadám tvoju tvár.
Po krátkej poklone kňaz alebo diakon (spolu s posluhujúcimi) v tichosti odíde.
UKONČENIE POKLONY V BOŽOM HROBE
Pred slávením liturgie Veľkonočnej vigílie vo Svätej noci sa ukončí eucharistická poklona pri Pánovom hrobe.
V stanovenom čase kňaz alebo diakon oblečený v albe alebo v superpelícií s fialovou štólou príde k Pánovmu hrobu. Kľakne si pred Najsvätejšou sviatosťou a chvíľu v tichosti adoruje. Potom kňaz alebo diakon spoločne s ľudom recituje vešpery z posvätného ofícia Svätej soboty alebo aspoň prosby z nich:
(Bratia a sestry.)
Úprimne sa klaňajme nášmu Vykupiteľovi, ktorý bol za nás umučený a pochovaný, aby vstal z mŕtvych, a pokorne ho vzývajme:
Pane, zmiluj sa nad nami.
Kňaz alebo diakon, alebo iný posluhujúci laik:
1. Pane Ježišu, zo svojho boku
prebodnutého kopijou si vylial krv a vodu,
obdivuhodné tajomstvo celej Cirkvi;
svojou smrťou, pochovaním a zmŕtvychvstaním
oživuj túto svoju tajomnú Nevestu.
2. Pane Ježišu, spomenul si si na tých,
čo zabudli na tvoje prisľúbenia,
že vstaneš z mŕtvych; nezabudni ani na tých,
čo nevedia o tvojom zmŕtvychvstaní
a žijú bez nádeje.
3. Baránok Boží,
ty si bol obetovaný za všetkých
ako náš veľkonočný Baránok;
pritiahni k sebe všetkých ľudí.
4. Pane, v tvojej ruke je celý svet,
a predsa si sa nechal zavrieť do hrobu;
vysloboď ľudstvo z moci pekla
a daruj mu slávu nesmrteľnosti.
5. Kriste, Syn živého Boha,
ty si z kríža zločincovi otvoril bránu raja;
pridruž k sláve svojho zmŕtvychvstania zosnulých,
čo sa ti stali podobnými v smrti a pochovaní.
Kňaz alebo diakon:
Tomu, čo sedí na tróne, a Baránkovi
dobrorečenie a česť, sláva a moc
na veky vekov.
℟. Amen.
Kňaz alebo diakon vyberie hostiu z ostenzória a uloží ju v tichosti do svätostánku.
Socha Krista ležiaceho v hrobe sa prikryje bielou plachtou a zhasnú sa všetky svetlá okrem lampy pred svätostánkom.