ŠTVRTOK PÁNOVEJ VEČERE

Večerná omša

1. Omša na pamiatku Pánovej večere sa slávi vo večerných hodinách v čase, ktorý najviac umožňuje plnú účasť celého miestneho spoločenstva. Všetci kňazi a posluhujúci pri nej vykonávajú svoju službu.
2. Koncelebrovať môžu všetci kňazi, hoci už koncelebrovali pri omši svätenia olejov alebo slúžili inú omšu pre dobro veriacich.
3. Ak si to vyžadujú pastoračné dôvody, miestny ordinár môže dovoliť aj inú večernú omšu v kostoloch a oratóriách. Vo veľmi naliehavých prípadoch môže dovoliť svätú omšu aj v ranných hodinách pre veriacich, ktorí sa nemôžu zúčastniť na večernej omši. Treba dbať, aby táto omša nebola iba pre záujem jednotlivcov či malej skupinky osôb, a na úkor hlavnej večernej omše.
4. Sväté prijímanie možno veriacim podávať iba cez omšu, ale chorým ho možno zaniesť v ktorúkoľvek hodinu dňa.
5. Oltár možno ozdobiť kvetmi s miernosťou, ktorá prináleží tomuto dňu. Bohostánok má byť úplne prázdny. V tejto omši je potrebné konsekrovať dostatočné množstvo hostii na prijímanie kňazov a ľudu v dnešný i zajtrajší deň.

Úvodné obrady

VSTUPNÝ SPEV
Máme sa chváliť krížom nášho Pána Ježiša Krista,
v ktorom je naša spása, náš život, naše vzkriesenie;
on nás oslobodil a spasil.

Hymnus Sláva Bohu na výsostiach.

7. Kým sa spieva hymnus, zvonia zvony. Potom sa odmlčia až do spevu tohto hymnu na Veľkonočnú vigíliu, ak diecézny biskup nestanovil niečo iné. Organ a iné hudobné nástroje možno v tomto čase používať len na podporu spevu.

KOLEKTA
Bože, zišli sme sa osláviť
pamiatku najsvätejšej večere,
pri ktorej tvoj jednorodený Syn,
prv než seba samého vydal na smrť,
zveril svojej Cirkvi novú a večnú obetu
ako hostinu svojej lásky; *
aj, prosíme,
aby sme z tejto veľkej sviatosti
čerpali plnosť lásky a života.
Skrze nášho Pána Ježiša Krista, tvojho Syna, ktorý je Boh
a s tebou žije a kraľuje v jednote Ducha Svätého
po všetky veky vekov.

Liturgia slova

Čítanie z Knihy Exodus
Pán povedal Mojžišovi a Áronovi v Egypte: „Tento mesiac bude pre vás začiatočným mesiacom, prvým mesiacom v roku.
Celej izraelskej pospolitosti povedzte: V desiaty deň tohoto mesiaca nech si každý zaobstará baránka pre svoju rodinu, baránka pre každý dom. Ak je rodina menšia a nevládala by zjesť baránka, nech sa spojí so susedom, čo býva jeho domu najbližšie, podľa počtu osôb, koľko stačí na zjedenie baránka.
Baránok musí byť bezchybný, jednoročný samček; môžete ho vybrať z oviec alebo kozliat. Budete ho opatrovať do štrnásteho dňa tohoto mesiaca; v predvečer ho celá izraelská pospolitosť obetuje.
Vezmú z jeho krvi a namažú ňou oboje verají a vrchný prah dverí na domoch, v ktorých ho budú jesť. A v tú noc budú jesť mäso upečené na ohni a nekvasený chlieb s horkými zelinami.
A budete ho jesť takto: Bedrá budete mať opásané, sandále na nohách a palicu v ruke. Budete jesť rýchlo, lebo je Pánova Pascha (čiže Pánov prechod).
V tú noc prejdem egyptskou krajinou a usmrtím všetko prvorodené v Egypte; človekom počnúc až po dobytok. A nad všetkými bohmi Egypta vykonám súd. Ja som Pán.
Krv na vašich domoch bude znamením, že v nich bývate. Uvidím krv a obídem vás; nezastihne vás nijaká pohroma, keď budem biť Egypt.
Tento deň bude pre vás pamätný a budete ho sláviť ako sviatok Pána; z pokolenia na pokolenie ho budete sláviť po všetky veky.“
Počuli sme Božie slovo.

Tento kalich dobrorečenia je účasťou na Kristovej Krvi.
Čím sa odvďačím Pánovi *
za všetko, čo mi dal?
Vezmem kalich spásy *
a budem vzývať meno Pánovo. R.
V Pánových očiach má veľkú cenu *
smrť jeho svätých.
Pane, som tvoj sluha a syn tvojej služobnice. *
Ty si mi putá rozviazal. R.
Obetu chvály ti prinesiem *
a budem vzývať meno Pánovo.
Splním svoje sľuby Pánovi *
pred všetkým jeho ľudom. R.


Čítanie z Prvého listu svätého apoštola Pavla Korinťanom
Bratia, ja som od Pána prijal, čo som vám aj odovzdal, že Pán Ježiš v tú noc, keď bol zradený, vzal chlieb, vzdával vďaky, lámal ho a povedal: „Toto je moje telo, ktoré je pre vás; toto robte na moju pamiatku.“
Podobne po večeri vzal kalich a hovoril: „Tento kalich je nová zmluva v mojej krvi. Toto robte, kedykoľvek ho budete piť, na moju pamiatku.“
A tak vždy, keď budete jesť tento chlieb a piť tento kalich, zvestujete Pánovu smrť, kým nepríde.
Počuli sme Božie slovo.

Chvála ti a česť, Pane Ježišu.
Nové prikázanie vám dávam, hovorí Pán,
aby ste sa navzájom milovali, ako som ja miloval vás.


Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Jána
Bolo pred veľkonočnými sviatkami. Ježiš vedel, že nadišla jeho hodina odísť z tohoto sveta k Otcovi. A pretože miloval svojich, čo boli na svete, miloval ich do krajnosti.
Pri večeri, keď už diabol vnukol Judášovi, synovi Šimona Iškariotského, aby ho zradil, Ježiš vo vedomí, že mu Otec dal do rúk všetko a že od Boha vyšiel a k Bohu odchádza, vstal od stola, zobliekol si odev, vzal plátennú zásteru a prepásal sa. Potom nalial vody do umývadla a začal umývať učeníkom nohy a utierať zásterou, ktorou bol prepásaný.
Tak prišiel k Šimonovi Petrovi. On mu povedal: „Pane, ty mi chceš umývať nohy?“
Ježiš mu odpovedal: „Teraz ešte nechápeš, čo robím, ale neskôr pochopíš.“
Peter mu povedal: „Nikdy mi nebudeš umývať nohy!“
Ježiš mu odpovedal: „Ak ťa neumyjem, nebudeš mať podiel so mnou.“
Šimon Peter mu vravel: „Pane, tak potom nielen nohy, ale aj ruky a hlavu!“
Ježiš mu na to: „Kto sa okúpal, potrebuje si umyť už len nohy a je celý čistý. A vy ste čistí, ale nie všetci.“ Vedel totiž, kto ho zradí, – preto povedal: „Nie všetci ste čistí.“
Keď im umyl nohy a obliekol si odev, znova si sadol k stolu a povedal im: „Chápete, čo som vám urobil? Vy ma oslovujete: ‚Učiteľ‘ a: ‚Pane‘ a dobre hovoríte, lebo to som.
Keď som teda ja, Pán a Učiteľ, umyl nohy vám, aj vy si máte jeden druhému nohy umývať. Dal som vám príklad, aby ste aj vy robili, ako som ja urobil vám.“
Počuli sme slovo Pánovo.

Myšlienky k Evanjeliu

9. Po prednesení evanjelia má kňaz homíliu, v ktorej objasní hlavné tajomstvá pripomínané v tejto omši, a to ustanovenie Eucharistie a sviatosti kňazstva, ako aj Pánov príkaz lásky.

Umývanie nôh

13. Po umývaní nôh si kňaz umyje ruky, znova si oblečie ornát a vráti sa k sedadlu, kde pokračuje modlitbou veriacich.

Vyznanie viery sa vynechá.

PROSBY

Bratia a sestry, náš Spasiteľ pri Poslednej večeri ustanovil eucharistickú obetu svojho tela a krvi, aby ňou až do konca sveta sprítomňoval obetu kríža. V duchu sa spojme so všetkými bratmi a sestrami po celom svete a nábožne sa modlime.
(Volajme: Obdaruj svoju Cirkev jednotou a pokojom.)


1. Ježišu, zachovaj Svätého Otca M.
v zdraví a sile ducha pre dobro Cirkvi.

2. Požehnaj nášho biskupa M. a všetkých biskupov,
aby jasne a zrozumiteľne
ukazovali cestu k tebe.

3. Našim kňazom a predstaveným
udeľ Ducha lásky a obety
v službe zvereným bratom a sestrám.

4. Daj, aby všetci kresťania našli v Eucharistii
puto jednoty a večnú spásu.

5. Daj, aby sme mali otvorené srdcia pre potreby
biednych, chudobných, chorých
a tých, ktorí sú bez domova.

6. Požehnaj všetkých,
ktorým dnes ich zdravotný stav neumožnil
zúčastniť sa na tejto bohoslužby.

Ježišu, veľkňaz novej a večnej zmluvy,
ďakujeme ti, že môžeme mať účasť
na eucharistickej obete;
vyslyš naše prosby a pomáhaj nám
uskutočňovať príkaz lásky,
ktorý si nám zanechal.
Lebo ty žiješ a kraľuješ na veky vekov.


Liturgia Eucharistie

14. Liturgia Eucharistie sa môže začať procesiou, v ktoré, veriaci môžu priniesť okrem chleba a vína aj dary pre chudobných.
Medzitým sa spieva tento alebo iný vhodný spev.

ANTIFÓNA: Kde je láska opravdivá, tam Boh prebýva.
℣.  Láska Kristova nás zhromažďuje k stolu.
V ňom sa všetci tešme, radujme sa spolu.
Vrúcne ctime Boha, nech je puto tuhšie.
Milujme sa bratsky z otvorenej duše.

ANTIFÓNA: Kde je láska opravdivá, tam Boh prebýva.
℣.  Keď nás teda láska spája pri oltári,
hľaďme, by nás nikdy nedelili sváry.
Nech sa od nás vzdialia nezhody a spory,
medzi nami Kristus večné bratstvo tvorí.

ANTIFÓNA: Kde je láska opravdivá, tam Boh prebýva.
℣.  Kriste, Bože, daj nám s blaženými raja
obdivovať krásu tvojho obličaja.
Ty, náš nesmierny zdroj čistej blaženosti,
ktorá klíči v čase, zreje vo večnosti. Amen

NAD OBETNÝMI DARMI
Prosíme ťa, Pane,
pomôž nám nábožne sláviť tieto tajomstvá, *
lebo vždy, keď slávime pamiatku Kristovej obety,
uskutočňuje sa dielo nášho vykúpenia.
Skrze Krista, nášho Pána.

PREFÁCIA O EUCHARISTII I.
 
(O Kristovej obete a sviatosti)

℣. Pán s vami.
℟. I s duchom tvojím.
℣. Hore srdcia.
℟. Máme ich u Pána.
℣. Vzdávajme vďaky Pánovi, nášmu Bohu.
℟. Je to dôstojné a správne.
 
Je naozaj dôstojné a správne, dobré a spásonosné
vzdávať vďaky vždy a všade tebe, Pane,
svätý Otče, všemohúci a večný Bože,
skrze nášho Pána Ježiša Krista.

Lebo on, pravý a večný kňaz,
ustanovil spôsob ustavičnej obety
a prvý seba samého priniesol tebe za obetu spásy.
Aj nám prikázal sláviť
túto obetu na jeho pamiatku.
Jeho telo, obetované za nás,
je duchovný pokrm, ktorý nás posilňuje,
a jeho krv, vyliata za nás,
je duchovný nápoj, ktorý nás očisťuje.

Preto s anjelmi aj archanjelmi, s trónmi a panstvami
a so všetkými nebeskými zástupmi
spievame chválospev na tvoju slávu
a neprestajne voláme:
 
Svätý, svätý, svätý Pán, Boh všetkých svetov.
Plné sú nebesia i zem tvojej slávy.
Hosanna na výsostiach!
Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom!
Hosanna na výsostiach!

17. Ak sa recituje Rímsky kánon, použije sa vlastné znenie V spoločenstve, Pane, milostivo prijmi a On večer pred svojím umučením.

Nasleduje obrad prijímania.

33. Vo vhodnom momente obradu prijímania kňaz odovzdá Eucharistiu z oltára diakonom a akolytom, alebo iným mimoriadnym vysluhovateľom, aby ju potom mohli zaniesť chorým, ktorí ju prijmú doma.

SPEV NA PRIJÍMANIE
Toto je moje Telo, ktoré sa obetuje za vás;
tento kalich je nová zmluva v mojej Krvi, hovorí Pán.
Toto robte, kedykoľvek ho budete piť, na moju pamiatku.

35. Po skončení prijímania nádobka s hostiami určenými na prijímanie v nasledujúci deň ostane na oltári. Kňaz stojí pri sedese a prednesie modlitbu po prijímaní.

PO PRIJÍMANÍ
Všemohúci Bože, *
na pozemskej púti nás posilňuješ
posvätnou večerou svojho Syna;
dopraj, aby sme mali účasť
aj na jeho večnej hostine.
Skrze Krista, nášho Pána.

Prenesenie Najsvätejšej sviatosti

37. Po tejto modlitbe kňaz, stojac pred oltárom, vloží do kadidelnice tymian, požehná ho a kľačiačky trikrát okiadza Najsvätejšiu sviatosť. Potom si vezme vélum bielej farby, zoberie nádobku s hostiami a zakryje ju koncami véla.
38. Nasleduje sprievod, v ktorom sa prenesie Najsvätejšia sviatosť so sviecami a kadidlom cez kostol na miesto, kde bude uložená, čo môže byť v primerane ozdobenej časti kostola alebo kaplnke. Na čele ide posluhujúci s krížom medzi dvoma posluhujúcimi so zažatými sviecami, za nimi idú ďalší so zažatými sviecami. Pred kňazom nesúcim Najsvätejšiu sviatosť ide posluhujúci s dymiacou kadidelnicou. Medzitým sa spieva hymnus Sviatosť tela tajomného (okrem posledných dvoch slôh) alebo iná eucharistická pieseň.
39. Keď sa príde na miesto, kde má byť uschovaná Najsvätejšia sviatosť, kňaz vloží nádobku s hostiami do bohostánku, pričom mu môže pomáhať diakon. Dvierka bohostánku nechá otvorené. Nasype do kadidelnice tymian a kľačiačky okiadza Najsvätejšiu sviatosť. Pritom sa spieva Ctime túto sviatosť slávnu alebo iná eucharistická pieseň. Potom diakon alebo sám kňaz zatvorí bohostánok.
40. Po krátkej tichej poklone kňaz a posluhujúci pokľaknú a vrátia sa do sakristie.
41. Vo vhodnom momente sa obnaží oltár a odnesú sa, ak je to možné, kríže z kostola. Tie, čo zostanú v kostole, by sa mali zahaliť.
42. Ti, čo sa zúčastnili na omši na pamiatku Pánovej večere, neslávia vešpery.
43. Veriacich treba pozvať k tomu, aby v noci - podľa miestnych zvyklostí a možností - venovali nejaký čas poklone Najsvätejšej sviatosti. Poklona po polnoci však už nemá mať slávnostný ráz.
44. Ak sa v danom kostole v Piatok utrpenia Pána nebudú sláviť obrady utrpenia a smrti Pána, omša sa ukončí zvyčajným spôsobom a Najsvätejšia sviatosť sa odloží do bohostánku.