Štvrtok po slávnosti Najsvätejšej Trojice NAJSVÄTEJŠIEHO KRISTOVHO TELA A KRVI – ROK A Slávnosť
Kde slávnosť Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi nie je prikázaným sviatkom, tam sa jej vyhradzuje ako vlastný deň nedeľa po slávnosti Najsvätejšej Trojice.
VSTUPNÝ SPEV
Kŕmil ich jadrom pšeničným a sýtil medom zo skaly.
Hymnus Sláva Bohu na výsostiach.
Sláva Bohu na výsostiach
a na zemi pokoj ľuďom dobrej vôle.
Chválime ťa, velebíme ťa,
klaniame sa ti, oslavujeme ťa,
vzdávame ti vďaky,
lebo veľká je sláva tvoja,
Pane Bože, Kráľ nebeský,
Boh Otec všemohúci.
Pane, Ježišu Kriste, ty jednorodený Syn,
Pán a Boh, Baránok Boží, Syn Otca:
Ty snímaš hriechy sveta,
zmiluj sa nad nami.
Ty snímaš hriechy sveta,
prijmi našu úpenlivú prosbu.
Ty sedíš po pravici Otca,
zmiluj sa nad nami.
Veď len ty si Svätý,
len ty si Pán,
len ty si Najvyšší, Ježišu Kriste,
s Duchom Svätým v sláve Boha Otca.
Amen.
KOLEKTA
Pane Ježišu, vo vznešenej Oltárnej sviatosti
zanechal si nám pamiatku svojho umučenia
a zmŕtvychvstania; *
prosíme ťa, pomáhaj nám uctievať tajomstvo
tvojho Tela a Krvi s takou vierou a láskou, —
aby sme vždy pociťovali účinky
tvojho vykupiteľského diela.
Lebo ty si Boh a žiješ a kraľuješ
s Bohom Otcom v jednote Ducha Svätého
po všetky veky vekov.
LITURGIA SLOVA
Čítanie z Knihy Deuteronómium
Mojžiš povedal ľudu:
„Spomínaj si na celú cestu, ktorou ťa Pán, tvoj Boh, týchto štyridsať rokov viedol po púšti, aby ťa pokoril a vyskúšal, aby sa ukázalo, čo je v tvojom srdci, či budeš zachovávať jeho prikázania alebo nie.
Pokoril ťa, nechal ťa hladovať a potom ti dával za pokrm mannu, ktorú si nepoznal ani ty ani tvoji otcovia, aby ti ukázal, že nielen z chleba žije človek, ale z každého slova, ktoré vychádza z Pánových úst.
Nezabudni teda na Pána, svojho Boha, ktorý ťa vyviedol z egyptskej krajiny, z domu otroctva, a viedol ťa cez veľkú a hroznú púšť, kde boli ohnivé hady a škorpióny, po vyprahnutej zemi bez vody, ktorý pre teba z najtvrdšej skaly vyviedol vodu a sýtil ťa na púšti mannou, ktorú nepoznali tvoji otcovia."
Počuli sme Božie slovo.
Chváľ, Jeruzalem, Pána, oslavuj, Sion, svojho Boha.
Chváľ, Jeruzalem, Pána, *
oslavuj, Sion, svojho Boha.
Lebo upevnil závory tvojich brán *
a požehnal tvojich synov v tebe. R.
Zaisťuje pokoj tvojim hraniciam, *
sýti ťa najlepšou pšenicou.
Svoj rozkaz na zem zosiela; *
rýchlo sa šíri jeho slovo. R.
On svoje slovo zvestuje Jakubovi, *
svoje zákony a prikázania Izraelovi.
Nerobil tak iným národom, *
nezjavil im svoje zámery. R.
Čítanie z Prvého listu svätého apoštola Pavla Korinťanom
Bratia, nie je kalich dobrorečenia, ktorému dobrorečíme, účasťou na Kristovej krvi? A chlieb, ktorý lámeme, nie je účasťou na Kristovom tele?
Keďže je jeden chlieb, my mnohí sme jedno telo, lebo všetci máme podiel na jednom chlebe.
Počuli sme Božie slovo.
SEKVENCIA (Nasledujúcu sekvenciu – nie je prikázaná – možno spievať celú alebo od slov „Hľa, chlieb z neba“.)
Chváľ, Sione, Spasiteľa,
chváľ Pastiera, Živiteľa,
v hymnách, piesňach hlas svoj zvýš.
Koľko máš síl, toľko snaž sa:
tak je veľká jeho krása,
že ju chváliť nestačíš.
Živý chlieb, čo život dáva,
dnes naozaj podľa práva
ospevovať treba nám.
Ten chlieb nad večerným stolom
lámal dvanásť apoštolom
skutočne náš drahý Pán.
Buď mu chvála, plná, jasná,
slávnosť príjemná a krásna,
v srdci vrúcne plesanie.
Nech dnes prvé stolovanie,
čo si ustanovil, Pane,
úctu od nás dostane.
Hostina nového Kráľa
Baránka nám darovala;
koniec starej slávnosti.
Po starých, hľa, nové časy,
pravda tôňu iste zhasí,
svetlo noc von vyhostí.
Čo sám Kristus obetoval,
chcel, by kňaz vždy obnovoval
na pamiatku jeho rán.
Tak sme Cirkvou poučení,
že sa chlieb a víno zmení
na obetu spásy nám.
Kresťanom sa veriť dáva,
že sa z chleba telo stáva,
víno sa v krv zmeňuje.
Čo zrak nezrie, nevie hlava,
overí nám viera pravá,
čo moc vecí zvyšuje.
Rozličnými pod spôsobmi,
znakmi, nie však podstatami
ukrytý je pravý Boh.
Telo je sa, krv sa pije:
Kristus celý stále žije
v obidvoch tých spôsoboch.
Ak ho prijmeš, vždy je celý,
neláme sa, nerozdelí,
celý sa vždy požíva.
Tisíce ho prijímajú,
však celého všetci majú,
z celku sa neodníma.
Dobrí aj zlí prijímajú,
nerovnaký údel majú:
život, buď odsúdenie.
Život dobrým, smrť zas hriešnym;
hľa, jak účinok rozličný
pôsobí prijímanie.
Keď sa chlieb sviatostný láme,
v každej časti požívame
telo Pána v celosti.
Podstata je nezmenená,
len v znaku je táto zmena;
zostáva moc sviatosti.
Sekvenciu možno spievať odtiaľto:
Hľa, chlieb z neba, chlieb anjelov,
stal sa ľuďom živým chlebom,
nedajme ho zneuctiť.
Zobrazený v Izákovi,
spodobený v baránkovi,
v manne danej na púšti.
Pastier dobrý, chlieb náš pravý,
zmiluj sa, ó, preláskavý
Ježiš, pas nás, chráň nás v zdraví,
vezmi si nás do výšavy,
nech tiež zrieme zem živých.
Všetko vieš a možné je ti:
tu nás pasieš, svoje deti;
tam nech stoluje a sedí
každý z nás jak dedič svätý,
brat občanov blažených.
Aleluja. – Ja som živý chlieb, ktorý zostúpil z neba, hovorí Pán; kto bude jesť z tohoto chleba, bude žiť naveky.
✠ Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Jána
Ježiš povedal zástupom:
„Ja som živý chlieb, ktorý zostúpil z neba. Kto bude jesť z tohoto chleba, bude žiť naveky. A chlieb, ktorý ja dám, je moje telo za život sveta.“
Židia sa hádali medzi sebou a hovorili: „Ako nám tento môže dať jesť svoje telo?!“
Ježiš im povedal: „Veru, veru, hovorím vám: Ak nebudete jesť telo Syna človeka a piť jeho krv, nebudete mať v sebe život.
Kto je moje telo a pije moju krv, má večný život a ja ho vzkriesim v posledný deň.
Lebo moje telo je pravý pokrm a moja krv je pravý nápoj. Kto je moje telo a pije moju krv, ostáva vo mne a ja v ňom. Ako mňa poslal živý Otec a ja žijem z Otca, aj ten, čo mňa je, bude žiť zo mňa.
Toto je ten chlieb, ktorý zostúpil z neba, a nie aký jedli otcovia a pomreli.
Kto je tento chlieb, bude žiť naveky.“
Počuli sme slovo Pánovo.
Myšlienky k Evanjeliu:
Hovor, Pane 171,
Počuli sme 182 a 183 – 184,
Odrobiny 171,
Moje slovo 171.
Vyznanie viery.
Verím v Boha.
Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme,
i v Ježiša Krista, jeho jediného Syna, nášho Pána,
Pri slovách ktorý sa počal... narodil sa z Márie Panny
sa všetci uklonia.
ktorý sa počal z Ducha Svätého,
narodil sa z Márie Panny,
trpel za vlády Poncia Piláta,
bol ukrižovaný, umrel a bol pochovaný;
zostúpil k zosnulým,
tretieho dňa vstal z mŕtvych,
vystúpil na nebesia,
sedí po pravici Boha Otca všemohúceho.
Odtiaľ príde súdiť živých i mŕtvych.
Verím v Ducha Svätého,
v svätú Cirkev katolícku,
v spoločenstvo svätých,
v odpustenie hriechov,
vo vzkriesenie tela
a v život večný.
Amen.
Alebo:
Verím v jedného Boha.
Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme,
sveta viditeľného i neviditeľného.
Verím v jedného Pána Ježiša Krista,
jednorodeného Syna Božieho,
zrodeného z Otca pred všetkými vekmi;
Boha z Boha, Svetlo zo Svetla,
pravého Boha z Boha pravého,
splodeného, nie stvoreného, jednej podstaty s Otcom:
skrze neho bolo všetko stvorené.
On pre nás ľudí a pre našu spásu zostúpil z nebies.
Pri slovách A mocou Ducha Svätého… stal sa človekom sa všetci uklonia.
A mocou Ducha Svätého
vzal si telo z Márie Panny a stal sa človekom.
Za nás bol aj ukrižovaný za vlády Poncia Piláta,
bol umučený a pochovaný,
ale tretieho dňa vstal z mŕtvych podľa Svätého písma.
A vystúpil do neba, sedí po pravici Otca.
A zasa príde v sláve súdiť živých i mŕtvych
a jeho kráľovstvu nebude konca.
Verím v Ducha Svätého, Pána a Oživovateľa,
ktorý vychádza z Otca i Syna.
Jemu sa zároveň vzdáva tá istá poklona a sláva ako Otcovi a Synovi.
On hovoril ústami prorokov.
Verím v jednu, svätú, katolícku, apoštolskú Cirkev.
Vyznávam jeden krst na odpustenie hriechov
a očakávam vzkriesenie mŕtvych
a život budúceho veku.
Amen.
PROSBY
Bratia a sestry, sviatosť Kristovho Tela a Krvi je prameňom a vrcholom celého života Cirkvi. Prosme Pána, aby toto veľké tajomstvo viery bolo našou spásou a požehnaním pre celý svet.
(Volajme: Pane, vyslyš nás.)
1. Za svätú Cirkev:
aby posilňovaná chlebom života
slovom i skutkami ohlasovala evanjelium spásy,
prosme Pána.
2. Za kňazov, služobníkov oltára:
aby sa čoraz dokonalejšie pripodobňovali tajomstvu,
ktoré slávia na Božiu chválu a na spásu ľudí,
prosme Pána.
3. Za deti, ktoré v tomto roku prvýkrát prijmú Oltárnu sviatosť:
aby rástli v Božej milosti a láske
a aby v rodine a v Cirkvi šírili posolstvo veľkonočnej radosti,
prosme Pána.
4. Za chorých:
aby im nebeský chlieb bol posilou a útechou v bolestiach
a aby v sile tohto pokrmu kráčali k večnej blaženosti,
prosme Pána.
5. Za nás tu prítomných:
aby sme s radosťou požívali nebeský pokrm
a vedeli sa s bratmi a sestrami podeliť o pozemský chlieb,
prosme Pána.
Pane Ježišu,
v Eucharistii ostávaš prítomný medzi nami až do konca sveta;
vyslyš naše prosby
a prebývaj v nás, aby sme mali večný život.
Lebo ty žiješ a kraľuješ na veky vekov.
LITURGIA EUCHARISTIE
NAD OBETNÝMI DARMI
Prosíme ťa, Pane, *
daruj svojej Cirkvi jednotu a pokoj, —
ktoré sú tajomne naznačené týmito darmi chleba a vína.
Skrze Krista, nášho Pána.
PREFÁCIA
(O účinkoch Najsvätejšej sviatosti)
℣. Pán s vami. ℟. I s duchom tvojím. ℣. Hore srdcia. ℟. Máme ich u Pána. ℣. Vzdávajme vďaky Pánovi, nášmu Bohu. ℟. Je to dôstojné a správne.
Je naozaj dôstojné a správne, dobré a spásonosné,
vzdávať vďaky vždy a všade tebe, Pane,
svätý Otče, všemohúci a večný Bože,
skrze nášho Pána Ježiša Krista.
Lebo pri Poslednej večeri v kruhu svojich apoštolov
obetoval sa ti ako Baránok bez poškvrny
a priniesol ti dokonalú obetu chvály,
aby tak naveky ustanovil spásonosnú pamiatku kríža.
Týmto eucharistickým tajomstvom
živíš a posväcuješ svojich veriacich,
aby celú ľudskú rodinu, žijúcu na tej istej zemi,
osvecovala tá istá viera
a spájala tá istá láska.
Pristupujeme teda k stolu tejto obdivuhodnej sviatosti,
aby sme, preniknutí tvojou milosťou,
prešli k nebeským skutočnostiam,
ktoré sa tu naznačujú.
Preto sa ti nebo i zem klaňajú a spievajú novú pieseň,
preto aj my so všetkými chórmi anjelov
bez prestania voláme:
Svätý, svätý, svätý Pán, Boh všetkých svetov.
Plné sú nebesia i zem tvojej slávy.
Hosanna na výsostiach!
Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom!
Hosanna na výsostiach!
Pri večernej omši vo Štvrtok Pánovej večere sa v Rímskom kánone používa vlastné znenie V spoločenstve, Pane, milostivo prijmi a On večer, uvedené na s. 284 - 286.
SPEV NA PRIJÍMANIE
Kto je moje telo a pije moju krv,
ostáva vo mne a ja v ňom, hovorí Pán.
PO PRIJÍMANÍ
Dopraj nám, Pane Ježišu, *
aby sme vo večnosti dosiahli
plnú radosť z tvojho božského života, —
ktorú nám už teraz dávaš okúsiť
v prijímaní tvojho predrahého Tela a Krvi.
Lebo ty žiješ a kraľuješ na veky vekov.
Žiada sa, aby sa procesia konala po omši, v ktorej sa konsekruje hostia určená na procesiu. Nič však nebráni tomu, aby sa procesia konala po verejnej a predĺženej adorácii, ktorá by nasledovala po omši. Ak sa procesia koná po omši, po prijímaní veriacich sa ostenzórium, do ktorého bola vložená hostia, umiestni na oltár. Po modlitbe po prijímaní sa vynechajú záverečné obrady a zoradí sa procesia.