Štvrtok po slávnosti Najsvätejšej Trojice NAJSVÄTEJŠIEHO KRISTOVHO TELA A KRVI – ROK B Slávnosť
Kde slávnosť Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi nie je prikázaným sviatkom, tam sa jej vyhradzuje ako vlastný deň nedeľa po slávnosti Najsvätejšej Trojice.
VSTUPNÝ SPEV
Kŕmil ich jadrom pšeničným a sýtil medom zo skaly.
Hymnus Sláva Bohu na výsostiach.
Sláva Bohu na výsostiach
a na zemi pokoj ľuďom dobrej vôle.
Chválime ťa, velebíme ťa,
klaniame sa ti, oslavujeme ťa,
vzdávame ti vďaky,
lebo veľká je sláva tvoja,
Pane Bože, Kráľ nebeský,
Boh Otec všemohúci.
Pane, Ježišu Kriste, ty jednorodený Syn,
Pán a Boh, Baránok Boží, Syn Otca:
Ty snímaš hriechy sveta,
zmiluj sa nad nami.
Ty snímaš hriechy sveta,
prijmi našu úpenlivú prosbu.
Ty sedíš po pravici Otca,
zmiluj sa nad nami.
Veď len ty si Svätý,
len ty si Pán,
len ty si Najvyšší, Ježišu Kriste,
s Duchom Svätým v sláve Boha Otca.
Amen.
KOLEKTA
Pane Ježišu, vo vznešenej Oltárnej sviatosti
zanechal si nám pamiatku svojho umučenia
a zmŕtvychvstania; *
prosíme ťa, pomáhaj nám uctievať tajomstvo
tvojho Tela a Krvi s takou vierou a láskou, —
aby sme vždy pociťovali účinky
tvojho vykupiteľského diela.
Lebo ty si Boh a žiješ a kraľuješ
s Bohom Otcom v jednote Ducha Svätého
po všetky veky vekov.
LITURGIA SLOVA
Čítanie z Knihy Exodus
Mojžiš prišiel a rozpovedal ľudu všetky Pánove slová a ustanovenia. A všetok ľud odpovedal jedným hlasom: „Všetko, čo Pán povedal, splníme.“
A Mojžiš všetky Pánove slová napísal. Ráno vstal a na úpätí vrchu postavil oltár a dvanásť kameňov pre dvanásť kmeňov Izraela. Potom poslal izraelských mládencov a oni priniesli zápalné obety a zabili teľatá na pokojnú obetu Pánovi.
Mojžiš vzal polovicu krvi a nalial ju do obetných misiek. Druhú polovicu vykropil na oltár.
Potom vzal knihu zmluvy a čítal ju nahlas ľudu; a oni vraveli: „Splníme všetko, čo Pán povedal, a budeme poslúchať.“
Mojžiš vzal krv, pokropil ňou ľud a povedal: „Toto je krv zmluvy, ktorú s vami uzavrel Pán podľa všetkých týchto slov.“
Počuli sme Božie slovo.
Vezmem kalich spásy a budem vzývať meno Pánovo.
Čím sa odvďačím Pánovi *
za všetko, čo mi dal?
Vezmem kalich spásy *
a budem vzývať meno Pánovo. R.
V Pánových očiach má veľkú cenu *
smrť jeho svätých.
Som tvoj sluha a syn tvojej služobnice. *
Ty si mi putá rozviazal: R.
Obetu chvály ti prinesiem *
a budem vzývať meno Pánovo.
Splním svoje sľuby Pánovi *
pred všetkým jeho ľudom. R.
Čítanie z Listu Hebrejom
Bratia, keď prišiel Kristus, veľkňaz budúcich darov, cez väčší a dokonalejší stánok, nie urobený rukou, to jest nie z tohto stvoreného sveta, raz navždy vošiel do Svätyne, a to nie s krvou capov a teliat, ale so svojou vlastnou krvou, a tak získal večné vykúpenie.
Lebo ak už krv capov a býkov a popol z jalovice pokropením poškvrnených posväcuje, aby boli telesne čistí, o čo viac krv Krista, ktorý skrze večného Ducha sám seba priniesol Bohu na obetu bez poškvrny, očistí nám svedomie od mŕtvych skutkov, aby sme mohli slúžiť živému Bohu.
A preto je prostredníkom novej zmluvy, aby smrťou podstúpenou na vykúpenie z previnení spáchaných za prvej zmluvy dostali tí, čo sú povolaní, prisľúbenie večného dedičstva.
Počuli sme Božie slovo.
SEKVENCIA (Nasledujúcu sekvenciu – nie je prikázaná – možno spievať celú alebo od slov „Hľa, chlieb z neba“.)
Chváľ, Sione, Spasiteľa,
chváľ Pastiera, Živiteľa,
v hymnách, piesňach hlas svoj zvýš.
Koľko máš síl, toľko snaž sa:
tak je veľká jeho krása,
že ju chváliť nestačíš.
Živý chlieb, čo život dáva,
dnes naozaj podľa práva
ospevovať treba nám.
Ten chlieb nad večerným stolom
lámal dvanásť apoštolom
skutočne náš drahý Pán.
Buď mu chvála, plná, jasná,
slávnosť príjemná a krásna,
v srdci vrúcne plesanie.
Nech dnes prvé stolovanie,
čo si ustanovil, Pane,
úctu od nás dostane.
Hostina nového Kráľa
Baránka nám darovala;
koniec starej slávnosti.
Po starých, hľa, nové časy,
pravda tôňu iste zhasí,
svetlo noc von vyhostí.
Čo sám Kristus obetoval,
chcel, by kňaz vždy obnovoval
na pamiatku jeho rán.
Tak sme Cirkvou poučení,
že sa chlieb a víno zmení
na obetu spásy nám.
Kresťanom sa veriť dáva,
že sa z chleba telo stáva,
víno sa v krv zmeňuje.
Čo zrak nezrie, nevie hlava,
overí nám viera pravá,
čo moc vecí zvyšuje.
Rozličnými pod spôsobmi,
znakmi, nie však podstatami
ukrytý je pravý Boh.
Telo je sa, krv sa pije:
Kristus celý stále žije
v obidvoch tých spôsoboch.
Ak ho prijmeš, vždy je celý,
neláme sa, nerozdelí,
celý sa vždy požíva.
Tisíce ho prijímajú,
však celého všetci majú,
z celku sa neodníma.
Dobrí aj zlí prijímajú,
nerovnaký údel majú:
život, buď odsúdenie.
Život dobrým, smrť zas hriešnym;
hľa, jak účinok rozličný
pôsobí prijímanie.
Keď sa chlieb sviatostný láme,
v každej časti požívame
telo Pána v celosti.
Podstata je nezmenená,
len v znaku je táto zmena;
zostáva moc sviatosti.
Sekvenciu možno spievať odtiaľto:
Hľa, chlieb z neba, chlieb anjelov,
stal sa ľuďom živým chlebom,
nedajme ho zneuctiť.
Zobrazený v Izákovi,
spodobený v baránkovi,
v manne danej na púšti.
Pastier dobrý, chlieb náš pravý,
zmiluj sa, ó, preláskavý
Ježiš, pas nás, chráň nás v zdraví,
vezmi si nás do výšavy,
nech tiež zrieme zem živých.
Všetko vieš a možné je ti:
tu nás pasieš, svoje deti;
tam nech stoluje a sedí
každý z nás jak dedič svätý,
brat občanov blažených.
Aleluja. – Ja som živý chlieb, ktorý zostúpil z neba, hovorí Pán; kto bude jesť z tohoto chleba, bude žiť naveky.
✠ Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Marka
V prvý deň sviatkov Nekvasených chlebov, keď zabíjali veľkonočného baránka, učeníci povedali Ježišovi: „Kde ti máme ísť pripraviť veľkonočnú večeru?“
Poslal dvoch zo svojich učeníkov a vravel im: „Choďte do mesta. Tam stretnete človeka, ktorý bude niesť džbán vody. Choďte za ním a pánovi domu, do ktorého vojde, povedzte: ,Učiteľ odkazuje: Kde je pre mňa miestnosť, v ktorej by som mohol jesť so svojimi učeníkmi veľkonočného baránka?' On vám ukáže veľkú hornú sieň, prestretú a pripravenú. Tam nám prichystajte.“
Učeníci odišli a keď prišli do mesta, všetko našli tak, ako im povedal. A pripravili veľkonočného baránka.
Keď jedli, vzal chlieb a dobrorečil, lámal ho a dával im, hovoriac: „Vezmite, toto je moje telo!“ Potom vzal kalich, vzdával vďaky, dal im ho a všetci z neho pili. A povedal im: „Toto je moja krv novej zmluvy, ktorá sa vylieva za všetkých. Veru, hovorím vám: Už nebudem piť z plodu viniča až do dňa, keď ho budem piť nový v Božom kráľovstve.“
Potom zaspievali chválospev a vyšli na Olivovú horu.
Počuli sme slovo Pánovo.
Myšlienky k Evanjeliu:
Hovor, Pane 310, 313,
Počuli sme 322, 323 a 324,
Odrobiny 310, 313,
Moje slovo 310, 313.
Vyznanie viery.
Verím v Boha.
Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme,
i v Ježiša Krista, jeho jediného Syna, nášho Pána,
Pri slovách ktorý sa počal... narodil sa z Márie Panny
sa všetci uklonia.
ktorý sa počal z Ducha Svätého,
narodil sa z Márie Panny,
trpel za vlády Poncia Piláta,
bol ukrižovaný, umrel a bol pochovaný;
zostúpil k zosnulým,
tretieho dňa vstal z mŕtvych,
vystúpil na nebesia,
sedí po pravici Boha Otca všemohúceho.
Odtiaľ príde súdiť živých i mŕtvych.
Verím v Ducha Svätého,
v svätú Cirkev katolícku,
v spoločenstvo svätých,
v odpustenie hriechov,
vo vzkriesenie tela
a v život večný.
Amen.
Alebo:
Verím v jedného Boha.
Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme,
sveta viditeľného i neviditeľného.
Verím v jedného Pána Ježiša Krista,
jednorodeného Syna Božieho,
zrodeného z Otca pred všetkými vekmi;
Boha z Boha, Svetlo zo Svetla,
pravého Boha z Boha pravého,
splodeného, nie stvoreného, jednej podstaty s Otcom:
skrze neho bolo všetko stvorené.
On pre nás ľudí a pre našu spásu zostúpil z nebies.
Pri slovách A mocou Ducha Svätého… stal sa človekom sa všetci uklonia.
A mocou Ducha Svätého
vzal si telo z Márie Panny a stal sa človekom.
Za nás bol aj ukrižovaný za vlády Poncia Piláta,
bol umučený a pochovaný,
ale tretieho dňa vstal z mŕtvych podľa Svätého písma.
A vystúpil do neba, sedí po pravici Otca.
A zasa príde v sláve súdiť živých i mŕtvych
a jeho kráľovstvu nebude konca.
Verím v Ducha Svätého, Pána a Oživovateľa,
ktorý vychádza z Otca i Syna.
Jemu sa zároveň vzdáva tá istá poklona a sláva ako Otcovi a Synovi.
On hovoril ústami prorokov.
Verím v jednu, svätú, katolícku, apoštolskú Cirkev.
Vyznávam jeden krst na odpustenie hriechov
a očakávam vzkriesenie mŕtvych
a život budúceho veku.
Amen.
PROSBY
Bratia a sestry, Pán Ježiš je živým chlebom, ktorý zostúpil z neba. Prijmime ho do svojich sŕdc a úprimne mu prednesme svoje prosby.
1. Kriste, prijímanie tvojho Tela a Krvi nám zaručuje spásu;
ochraňuj nášho biskupa M.
a daruj mu silu povzbudzovať svojich veriacich
k prijímaniu Eucharistie.
℟. Prosíme ťa, vyslyš nás.
2. Kriste, prijímanie tvojho Tela a Krvi nám poskytuje zmierenie;
priveď všetky krajiny k mierovému spolužitiu
a k vzájomnému rešpektu.
3. Kriste, prijímanie tvojho Tela a Krvi nám prináša odpustenie;
daj, aby všetci utláčaní a nespravodlivo obviňovaní
odpúšťali tým, ktorí im ubližujú.
4. Kriste, prijímaním tvojho Tela a Krvi spoznávame pravú obetu;
vlej do nás úprimnú ochotu pomáhať chorým,
opusteným a biednym.
5. Kriste, prijímanie tvojho Tela a Krvi nám otvára brány večnosti;
voveď našich zomrelých (M.)
do spoločenstva svojich svätých.
Pane, Ježišu Kriste,
ty nám svojou obetou na kríži otváraš svoje kráľovstvo;
prosíme ťa, vypočuj naše prosby a daj,
aby sme prijímaním tvojho Tela a Krvi
dosiahli večnú spásu.
Lebo ty žiješ a kraľuješ na veky vekov.
LITURGIA EUCHARISTIE
NAD OBETNÝMI DARMI
Prosíme ťa, Pane, *
daruj svojej Cirkvi jednotu a pokoj, —
ktoré sú tajomne naznačené týmito darmi chleba a vína.
Skrze Krista, nášho Pána.
PREFÁCIA
(O účinkoch Najsvätejšej sviatosti)
℣. Pán s vami. ℟. I s duchom tvojím. ℣. Hore srdcia. ℟. Máme ich u Pána. ℣. Vzdávajme vďaky Pánovi, nášmu Bohu. ℟. Je to dôstojné a správne.
Je naozaj dôstojné a správne, dobré a spásonosné,
vzdávať vďaky vždy a všade tebe, Pane,
svätý Otče, všemohúci a večný Bože,
skrze nášho Pána Ježiša Krista.
Lebo pri Poslednej večeri v kruhu svojich apoštolov
obetoval sa ti ako Baránok bez poškvrny
a priniesol ti dokonalú obetu chvály,
aby tak naveky ustanovil spásonosnú pamiatku kríža.
Týmto eucharistickým tajomstvom
živíš a posväcuješ svojich veriacich,
aby celú ľudskú rodinu, žijúcu na tej istej zemi,
osvecovala tá istá viera
a spájala tá istá láska.
Pristupujeme teda k stolu tejto obdivuhodnej sviatosti,
aby sme, preniknutí tvojou milosťou,
prešli k nebeským skutočnostiam,
ktoré sa tu naznačujú.
Preto sa ti nebo i zem klaňajú a spievajú novú pieseň,
preto aj my so všetkými chórmi anjelov
bez prestania voláme:
Svätý, svätý, svätý Pán, Boh všetkých svetov.
Plné sú nebesia i zem tvojej slávy.
Hosanna na výsostiach!
Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom!
Hosanna na výsostiach!
Pri večernej omši vo Štvrtok Pánovej večere sa v Rímskom kánone používa vlastné znenie V spoločenstve, Pane, milostivo prijmi a On večer, uvedené na s. 284 - 286.
SPEV NA PRIJÍMANIE
Kto je moje telo a pije moju krv,
ostáva vo mne a ja v ňom, hovorí Pán.
PO PRIJÍMANÍ
Dopraj nám, Pane Ježišu, *
aby sme vo večnosti dosiahli
plnú radosť z tvojho božského života, —
ktorú nám už teraz dávaš okúsiť
v prijímaní tvojho predrahého Tela a Krvi.
Lebo ty žiješ a kraľuješ na veky vekov.
Žiada sa, aby sa procesia konala po omši, v ktorej sa konsekruje hostia určená na procesiu. Nič však nebráni tomu, aby sa procesia konala po verejnej a predĺženej adorácii, ktorá by nasledovala po omši. Ak sa procesia koná po omši, po prijímaní veriacich sa ostenzórium, do ktorého bola vložená hostia, umiestni na oltár. Po modlitbe po prijímaní sa vynechajú záverečné obrady a zoradí sa procesia.