Štvrtok po slávnosti Najsvätejšej Trojice NAJSVÄTEJŠIEHO KRISTOVHO TELA A KRVI – ROK C Slávnosť
Kde slávnosť Najsvätejšieho Kristovho Tela a Krvi nie je prikázaným sviatkom, tam sa jej vyhradzuje ako vlastný deň nedeľa po slávnosti Najsvätejšej Trojice.
VSTUPNÝ SPEV
Kŕmil ich jadrom pšeničným a sýtil medom zo skaly.
Hymnus Sláva Bohu na výsostiach.
Sláva Bohu na výsostiach
a na zemi pokoj ľuďom dobrej vôle.
Chválime ťa, velebíme ťa,
klaniame sa ti, oslavujeme ťa,
vzdávame ti vďaky,
lebo veľká je sláva tvoja,
Pane Bože, Kráľ nebeský,
Boh Otec všemohúci.
Pane, Ježišu Kriste, ty jednorodený Syn,
Pán a Boh, Baránok Boží, Syn Otca:
Ty snímaš hriechy sveta,
zmiluj sa nad nami.
Ty snímaš hriechy sveta,
prijmi našu úpenlivú prosbu.
Ty sedíš po pravici Otca,
zmiluj sa nad nami.
Veď len ty si Svätý,
len ty si Pán,
len ty si Najvyšší, Ježišu Kriste,
s Duchom Svätým v sláve Boha Otca.
Amen.
KOLEKTA
Pane Ježišu, vo vznešenej Oltárnej sviatosti
zanechal si nám pamiatku svojho umučenia
a zmŕtvychvstania; *
prosíme ťa, pomáhaj nám uctievať tajomstvo
tvojho Tela a Krvi s takou vierou a láskou, —
aby sme vždy pociťovali účinky
tvojho vykupiteľského diela.
Lebo ty si Boh a žiješ a kraľuješ
s Bohom Otcom v jednote Ducha Svätého
po všetky veky vekov.
LITURGIA SLOVA
Čítanie z Knihy Genezis
Melchizedech, kráľ Salema, priniesol chlieb a víno. Bol totiž kňazom najvyššieho Boha. Požehnal Abrama slovami:
„Nech Abrama požehná najvyšší Boh,
ktorý stvoril nebo i zem.
Nech je zvelebený najvyšší Boh,
ktorý ti vydal do rúk tvojich nepriateľov.“
Abram mu potom dal desiatok zo všetkého.
Počuli sme Božie slovo.
Kriste, ty si kňaz naveky podľa radu Melchizedechovho.
Pán povedal môjmu Pánovi: *
„Seď po mojej pravici.
kým nepoložím tvojich nepriateľov *
za podnožku tvojim nohám.“ R.
Moc tvojho žezla rozšíri Pán zo Siona: *
panuj uprostred svojich nepriateľov. R.
Odo dňa tvojho narodenia patrí ti vláda †
v posvätnej nádhere. *
Splodil som ta ako rosu pred východom zornice. R.
Pán prisahal a nebude ľutovať: *
„Ty si kňaz naveky podľa radu Melchizedechovho." R.
Čítanie z Prvého listu svätého apoštola Pavla Korinťanom
Bratia, ja som od Pána prijal, čo som vám aj odovzdal, že Pán Ježiš v tú noc, keď bol zradený, vzal chlieb, vzdával vďaky, lámal ho a povedal: „Toto je moje telo, ktoré je pre vás; toto robte na moju pamiatku.“
Podobne po večeri vzal kalich a hovoril: „Tento kalich je nová zmluva v mojej krvi. Toto robte, kedykoľvek ho budete piť, na moju pamiatku.“
A tak vždy, keď budete jesť tento chlieb a piť tento kalich, zvestujete Pánovu smrť, kým nepríde.
Počuli sme Božie slovo.
SEKVENCIA (Nasledujúcu sekvenciu – nie je prikázaná – možno spievať celú alebo od slov „Hľa, chlieb z neba“.)
Chváľ, Sione, Spasiteľa,
chváľ Pastiera, Živiteľa,
v hymnách, piesňach hlas svoj zvýš.
Koľko máš síl, toľko snaž sa:
tak je veľká jeho krása,
že ju chváliť nestačíš.
Živý chlieb, čo život dáva,
dnes naozaj podľa práva
ospevovať treba nám.
Ten chlieb nad večerným stolom
lámal dvanásť apoštolom
skutočne náš drahý Pán.
Buď mu chvála, plná, jasná,
slávnosť príjemná a krásna,
v srdci vrúcne plesanie.
Nech dnes prvé stolovanie,
čo si ustanovil, Pane,
úctu od nás dostane.
Hostina nového Kráľa
Baránka nám darovala;
koniec starej slávnosti.
Po starých, hľa, nové časy,
pravda tôňu iste zhasí,
svetlo noc von vyhostí.
Čo sám Kristus obetoval,
chcel, by kňaz vždy obnovoval
na pamiatku jeho rán.
Tak sme Cirkvou poučení,
že sa chlieb a víno zmení
na obetu spásy nám.
Kresťanom sa veriť dáva,
že sa z chleba telo stáva,
víno sa v krv zmeňuje.
Čo zrak nezrie, nevie hlava,
overí nám viera pravá,
čo moc vecí zvyšuje.
Rozličnými pod spôsobmi,
znakmi, nie však podstatami
ukrytý je pravý Boh.
Telo je sa, krv sa pije:
Kristus celý stále žije
v obidvoch tých spôsoboch.
Ak ho prijmeš, vždy je celý,
neláme sa, nerozdelí,
celý sa vždy požíva.
Tisíce ho prijímajú,
však celého všetci majú,
z celku sa neodníma.
Dobrí aj zlí prijímajú,
nerovnaký údel majú:
život, buď odsúdenie.
Život dobrým, smrť zas hriešnym;
hľa, jak účinok rozličný
pôsobí prijímanie.
Keď sa chlieb sviatostný láme,
v každej časti požívame
telo Pána v celosti.
Podstata je nezmenená,
len v znaku je táto zmena;
zostáva moc sviatosti.
Sekvenciu možno spievať odtiaľto:
Hľa, chlieb z neba, chlieb anjelov,
stal sa ľuďom živým chlebom,
nedajme ho zneuctiť.
Zobrazený v Izákovi,
spodobený v baránkovi,
v manne danej na púšti.
Pastier dobrý, chlieb náš pravý,
zmiluj sa, ó, preláskavý
Ježiš, pas nás, chráň nás v zdraví,
vezmi si nás do výšavy,
nech tiež zrieme zem živých.
Všetko vieš a možné je ti:
tu nás pasieš, svoje deti;
tam nech stoluje a sedí
každý z nás jak dedič svätý,
brat občanov blažených.
Aleluja. – Ja som živý chlieb, ktorý zostúpil z neba, hovorí Pán; kto bude jesť z tohoto chleba, bude žiť naveky.
✠ Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Lukáša
Ježiš hovoril zástupom o Božom kráľovstve a uzdravoval tých, čo to potrebovali. Deň sa začal schyľovať.
Tu pristúpili Dvanásti a povedali mu: „Rozpusť zástup, nech sa rozídu do okolitých dedín a osád pohľadať si nocľah a jedlo, lebo tu sme na pustom mieste.“
On im povedal: „Vy im dajte jesť!“
Oni vraveli: „Nemáme viac ako päť chlebov a dve ryby; ibaže by sme šli a nakúpili jedlo pre celý tento zástup.“ Bolo tam asi päťtisíc mužov.
Ale on povedal svojim učeníkom: „Usaďte ich v skupinách asi po päťdesiat!"
Urobili to a všetkých usadili.
Potom vzal päť chlebov a dve ryby, pozdvihol oči k nebu, dobrorečil nad nimi, lámal ich a dával svojim učeníkom, aby ich predkladali zástupu.
I jedli a všetci sa nasýtili, ba ešte sa nazbieralo dvanásť košov odrobín, čo po nich zostali.
Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme,
i v Ježiša Krista, jeho jediného Syna, nášho Pána,
Pri slovách ktorý sa počal... narodil sa z Márie Panny
sa všetci uklonia.
ktorý sa počal z Ducha Svätého,
narodil sa z Márie Panny,
trpel za vlády Poncia Piláta,
bol ukrižovaný, umrel a bol pochovaný;
zostúpil k zosnulým,
tretieho dňa vstal z mŕtvych,
vystúpil na nebesia,
sedí po pravici Boha Otca všemohúceho.
Odtiaľ príde súdiť živých i mŕtvych.
Verím v Ducha Svätého,
v svätú Cirkev katolícku,
v spoločenstvo svätých,
v odpustenie hriechov,
vo vzkriesenie tela
a v život večný.
Amen.
Alebo:
Verím v jedného Boha.
Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme,
sveta viditeľného i neviditeľného.
Verím v jedného Pána Ježiša Krista,
jednorodeného Syna Božieho,
zrodeného z Otca pred všetkými vekmi;
Boha z Boha, Svetlo zo Svetla,
pravého Boha z Boha pravého,
splodeného, nie stvoreného, jednej podstaty s Otcom:
skrze neho bolo všetko stvorené.
On pre nás ľudí a pre našu spásu zostúpil z nebies.
Pri slovách A mocou Ducha Svätého… stal sa človekom sa všetci uklonia.
A mocou Ducha Svätého
vzal si telo z Márie Panny a stal sa človekom.
Za nás bol aj ukrižovaný za vlády Poncia Piláta,
bol umučený a pochovaný,
ale tretieho dňa vstal z mŕtvych podľa Svätého písma.
A vystúpil do neba, sedí po pravici Otca.
A zasa príde v sláve súdiť živých i mŕtvych
a jeho kráľovstvu nebude konca.
Verím v Ducha Svätého, Pána a Oživovateľa,
ktorý vychádza z Otca i Syna.
Jemu sa zároveň vzdáva tá istá poklona a sláva ako Otcovi a Synovi.
On hovoril ústami prorokov.
Verím v jednu, svätú, katolícku, apoštolskú Cirkev.
Vyznávam jeden krst na odpustenie hriechov
a očakávam vzkriesenie mŕtvych
a život budúceho veku.
Amen.
PROSBY
Bratia a sestry, keď jeme eucharistický chlieb a pijeme z kalicha Kristovej krvi, zvestujeme jeho smrť, kým nepríde v sláve. V radostnom očakávaní sa spoločne modlime.
1. Ježišu, anjelská radosť,
požehnávaj všetkých kňazov,
ktorí denne na oltári premieňajú chlieb a víno
na tvoje sväté Telo a Krv.
℟. Prosíme ťa, vyslyš nás.
2. Ježišu najmocnejší,
stoj pri tých, ktorí majú politickú moc vo svete,
a pomáhaj im prijímať svoje postavenie
s pokorou a s úmyslom konať dobro.
3. Ježišu, radosť cherubínov,
zjavuj sa nespravodlivo väzneným a pomáhaj im pochopiť,
že ty si dokonalá sloboda a večná pravda.
4. Ježišu, vládca serafínov,
daj, aby sme rešpektovali svojich nadriadených
a mali úctu ku všetkým bratom a sestrám.
5. Ježišu, nebeský Baránok,
ukáž slávu svojho kráľovstva našim zomrelým (M.),
ktorí už prekročili brány večnosti.
Pane Ježišu,
ty si zázračne rozmnožil chleby a nasýtil zástupy;
prosíme ťa, vypočuj naše modlitby
a naplň nás vďačnosťou za to,
že nás sýtiš chlebom z neba,
ktorý nám z lásky dávaš.
Lebo ty žiješ a kraľuješ na veky vekov.
LITURGIA EUCHARISTIE
NAD OBETNÝMI DARMI
Prosíme ťa, Pane, *
daruj svojej Cirkvi jednotu a pokoj, —
ktoré sú tajomne naznačené týmito darmi chleba a vína.
Skrze Krista, nášho Pána.
PREFÁCIA
(O účinkoch Najsvätejšej sviatosti)
℣. Pán s vami. ℟. I s duchom tvojím. ℣. Hore srdcia. ℟. Máme ich u Pána. ℣. Vzdávajme vďaky Pánovi, nášmu Bohu. ℟. Je to dôstojné a správne.
Je naozaj dôstojné a správne, dobré a spásonosné,
vzdávať vďaky vždy a všade tebe, Pane,
svätý Otče, všemohúci a večný Bože,
skrze nášho Pána Ježiša Krista.
Lebo pri Poslednej večeri v kruhu svojich apoštolov
obetoval sa ti ako Baránok bez poškvrny
a priniesol ti dokonalú obetu chvály,
aby tak naveky ustanovil spásonosnú pamiatku kríža.
Týmto eucharistickým tajomstvom
živíš a posväcuješ svojich veriacich,
aby celú ľudskú rodinu, žijúcu na tej istej zemi,
osvecovala tá istá viera
a spájala tá istá láska.
Pristupujeme teda k stolu tejto obdivuhodnej sviatosti,
aby sme, preniknutí tvojou milosťou,
prešli k nebeským skutočnostiam,
ktoré sa tu naznačujú.
Preto sa ti nebo i zem klaňajú a spievajú novú pieseň,
preto aj my so všetkými chórmi anjelov
bez prestania voláme:
Svätý, svätý, svätý Pán, Boh všetkých svetov.
Plné sú nebesia i zem tvojej slávy.
Hosanna na výsostiach!
Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom!
Hosanna na výsostiach!
Pri večernej omši vo Štvrtok Pánovej večere sa v Rímskom kánone používa vlastné znenie V spoločenstve, Pane, milostivo prijmi a On večer, uvedené na s. 284 - 286.
SPEV NA PRIJÍMANIE
Kto je moje telo a pije moju krv,
ostáva vo mne a ja v ňom, hovorí Pán.
PO PRIJÍMANÍ
Dopraj nám, Pane Ježišu, *
aby sme vo večnosti dosiahli
plnú radosť z tvojho božského života, —
ktorú nám už teraz dávaš okúsiť
v prijímaní tvojho predrahého Tela a Krvi.
Lebo ty žiješ a kraľuješ na veky vekov.
Žiada sa, aby sa procesia konala po omši, v ktorej sa konsekruje hostia určená na procesiu. Nič však nebráni tomu, aby sa procesia konala po verejnej a predĺženej adorácii, ktorá by nasledovala po omši. Ak sa procesia koná po omši, po prijímaní veriacich sa ostenzórium, do ktorého bola vložená hostia, umiestni na oltár. Po modlitbe po prijímaní sa vynechajú záverečné obrady a zoradí sa procesia.