2. februára

OBETOVANIE PÁNA
Sviatok (SV. OMŠA)

POŽEHNANIE SVIEC A PROCESIA

Prvý spôsob: Procesia

1. V určenom čase sa veriaci zídu v menšom kostole alebo na inom vhodnom mieste mimo kostola, ku ktorému sa má procesia uberať. V rukách majú nezažaté sviece.
2. Kňaz s posluhujúcimi príde oblečený do bieleho omšového rúcha. Namiesto ornátu môže mať pluviál, ktorý po skončení procesie odloží.
3. Kým si veriaci zapaľujú sviece, spieva sa táto antifóna alebo vhodná pieseň:
Hľa náš Pán príde s mocou, aby osvietil oči svojich služobníkov, aleluja.

4. Po skončení spevu kňaz obrátený k ľudu hovorí: V mene Otca i Syna i Ducha Svätého. Potom pozdraví veriacich zvyčajným spôsobom a niekoľkými slovami ich povzbudí, aby sa aktívne zúčastnili na obradoch sviatku. Môže sa im prihovoriť napríklad takto.
Drahí bratia a sestry, pred štyridsiatimi dňami sme s radosťou oslavovali narodenie Krista Pána. Dnes si pripomíname, ako Panna Mária a svätý Jozef obetovali Ježiša v chráme. Pán Ježiš sa teda podrobil predpisom zákona, ale predovšetkým sa chcel stretnúť so svojím ľudom, ktorý ho s vierou očakával. A naozaj, Simeon a Anna prišli do chrámu vedení Duchom Svätým, ktorý ich osvietil, aby v malom dieťati spoznali svojho Pána. A oni ho vyznali pred všetkými s veľkou radosťou. Aj my sme sa tu zišli z podnetu Ducha Svätého a spoločne pôjdeme do Božieho chrámu stretnúť sa s Kristom. Nájdeme ho a spoznáme pri lámaní eucharistického chleba. Tento božský pokrm nás posilní, aby sme vydržali na púti, ktorá nás dovedie do nebeskej vlasti, kde sa budeme večne tešiť z Kristovej prítomnosti.

5. Po týchto slovách kňaz požehná sviece. S rozopätými rukami sa modlí:
Modlime sa.
Bože, pôvodca a zdroj všetkého svetla,
ty si dnes spravodlivému Simeonovi
ukázal Ježiša Krista ako pravé svetlo,
ktoré prišlo osvietiť všetkých ľudí; *
vrúcne ťa prosíme, vypočuj prosby svojho ľudu:
požehnaj tieto sviece, ktoré ponesieme
v sprievode na tvoju oslavu, a veď nás cestou čnosti,
aby sme vošli do svetla večnej slávy.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.

Alebo:
Bože, ty si pravé svetlo a zdroj každého svetla; *
prosíme ťa, osvieť naše srdcia
nehasnúcim svetlom viery,
aby sme všetci, čo vstúpime do tvojho chrámu so zažatými sviecami,
šťastlivo vošli do svetla tvojej slávy.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.

Kňaz pokropí sviece požehnanou vodou; nič pri tom nehovorí. Po pokropení vloží tymian do kadidelnice na procesiu.

6. Potom si kňaz vezme zažatú sviecu a vyzve veriacich na procesiu:
Poďme v pokoji v ústrety Pánovi!

Alebo:
Poďme v pokoji!

Na čo všetci odpovedia:
V mene Kristovom. Amen.

7. Všetci nesú zažaté sviece. Počas procesie sa spieva antifóna Svetlo na osvietenie pohanov s kantikom (Lk 2, 29 - 32) alebo antifóna Ozdob, alebo iný vhodný spev.

I
Ant. Svetlo na osvietenie pohanov a slávu Izraela, tvojho ľudu.
Teraz prepustíš, Pane, svojho služobníka
v pokoji podľa svojho slova.
Ant. Svetlo na osvietenie pohanov a slávu Izraela, tvojho ľudu.
Lebo moje oči uvideli tvoju spásu.
Ant. Svetlo na osvietenie pohanov a slávu Izraela, tvojho ľudu.
Ktorú si pripravil pred tvárou všetkých národov.
Ant. Svetlo na osvietenie pohanov a slávu Izraela, tvojho ľudu.

II
Ant. Ozdob svoju svadobnú miestnosť, Sion, a prijmi Kráľa Krista; objím Máriu ktorá je nebeskou bránou; veď ona nesie Kráľa slávy nového svetla; ostáva Pannou nesúc na rukách Syna zrodeného pred východom zornice; Simeon ho vzal do náručia a zvestoval ľudu, že je Pánom života a smrti a Spasiteľom sveta.

8. Keď procesia vchádza do kostola, spieva sa vstupný spev omše. Kňaz príde k oltáru, ucti ho zvyčajným spôsobom, pripadne ho aj incenzuje. Potom ide k sedadlu, odloží pluviál - ak ho mal pri procesii - a oblečie si kazulu. Zaintonuje hymnus Sláva Bohu na výsostiach a po ňom prednesie kolektu. Omša pokračuje zvyčajným spôsobom.

Druhý spôsob: Slávnostný vstup

9. Ak sa nemôže konať procesia, veriaci so sviečkami v rukách sa zídu v kostole. Kňaz v bielom omšovom rúchu s posluhujúcimi a s niekoľkými zástupcami ľudu príde na vhodné miesto, napríklad ku kostolnej bráne, aby aspoň väčšia časť veriacich mohla sledovať obrad.
10. Keď kňaz prišiel na miesto určené na požehnanie sviec, všetci si zažnú sviece a spievajú pritom antifónu Hľa, náš Pán príde (pozri č. 3) alebo iný vhodný spev.
11. Potom kňaz pozdraví veriacich, vysvetlí im význam sviatku, požehná sviece (pozri č. 4 - 5) a za spevu kráča v procesii k oltáru (pozri č. 6 - 7). Pri svätej omši treba zachovať úpravy pod č. 8.

SVÄTÁ OMŠA

VSTUPNÝ SPEV
Spomíname, Bože, na tvoje milosrdenstvo
uprostred tvojho chrámu.
Ako tvoje meno, Bože, tak aj tvoja sláva
šíri sa až do končín zeme;
tvoja pravica je plná spravodlivosti.

Hymnus Sláva Bohu na výsostiach.

KOLEKTA
Všemohúci a večný Bože,
tvoj jednorodený Syn prijal
našu ľudskú prirodzenosť
a dnes ti bol obetovaný v chráme; *
pokorne ťa prosíme, očisti nás,
aby sme aj my mohli s čistým srdcom
predstúpiť pred tvoju tvár.
Skrze nášho Pána Ježiša Krista, tvojho Syna, ktorý je Boh
a s tebou žije a kraľuje v jednote Ducha Svätého
po všetky veky vekov.


LITURGIA SLOVA 

Ak tento sviatok pripadne na nedeľu, čítajú sa všetky tri čítania. Ak pripadne na niektorý deň v týždni, vyberie sa jedno z prvých dvoch čítaní a evanjelium.

Čítanie z Knihy proroka Malachiáša
Toto hovorí Pán, Boh: „Hľa, ja posielam svojho anjela, aby mi pripravil cestu. Hneď potom príde do svojho chrámu Pán, ktorého hľadáte, a anjel zmluvy, po ktorom túžite.
Hľa, príde, hovorí Pán zástupov. Kto však znesie deň jeho príchodu a kto obstojí, až sa zjaví?
Veď on je ako oheň, ktorý roztápa, a ako lúh práčov. Sadne si a bude vytápať a čistiť striebro, očistí synov Léviho a zošľachtí ich ako zlato a striebro, takže budú prinášať Pánovi obety v spravodlivosti.
Vtedy sa Pánovi zapáči obeta Júdu a Jeruzalema ako v dňoch predošlých, ako v rokoch dávnych.“
Počuli sme Božie slovo.

Príď, Pane, do svojho svätého chrámu.
Zdvihnite, brány, svoje hlavice
a vyvýšte sa, brány prastaré, *
lebo má vstúpiť kráľ slávy. R.
Kto je ten kráľ slávy?
Pán silný a mocný, *
Pán mocný v boji. R.
Zdvihnite, brány, svoje hlavice
a vyvýšte sa, brány prastaré, *
lebo má vstúpiť kráľ slávy. R.
Kto je ten kráľ slávy?
Pán zástupov, *
to je ten kráľ slávy. R.

Čítanie z Listu Hebrejom
Pretože deti majú účasť na krvi a tele, aj Ježiš mal podobne spoluúčasť na nich, aby smrťou zničil toho, ktorý vládol smrťou, čiže diabla, a vyslobodil tých, ktorých celý život zotročoval strach pred smrťou. Veď sa neujíma anjelov, ale ujíma sa Abrahámovho potomstva.
Preto sa vo všetkom musel pripodobniť bratom, aby sa stal milosrdným a verným veľkňazom pred Bohom a odčinil hriechy ľudu. A pretože sám prešiel skúškou utrpenia, môže pomáhať tým, ktorí sú skúšaní.
Počuli sme Božie slovo.

Aleluja. – Pán je svetlo národov, Pán je sláva svojho ľudu.

Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Lukáša
Keď uplynuli podľa Mojžišovho zákona dni ich očisťovania, priniesli Ježiša do Jeruzalema, aby ho predstavili Pánovi, ako je napísané v Pánovom zákone: „Všetko mužského rodu, čo otvára lono matky, bude zasvätené Pánovi,“ a aby obetovali, ako káže Pánov zákon, pár hrdličiek alebo dva holúbky.
V Jeruzaleme žil vtedy muž menom Simeon, človek spravodlivý a nábožný, ktorý očakával potechu Izraela, a Duch Svätý bol na ňom. Jemu Duch Svätý vyjavil, že neumrie, kým neuvidí Pánovho Mesiáša.
Z vnuknutia Ducha prišiel do chrámu. A keď rodičia prinášali dieťa Ježiša, aby splnili, čo o ňom predpisoval zákon, vzal ho aj on do svojho náručia a velebil Boha slovami:
„Teraz prepustíš, Pane, svojho služobníka
v pokoji podľa svojho slova,
lebo moje oči uvideli tvoju spásu,
ktorú si pripravil pred tvárou všetkých národov:
svetlo na osvietenie pohanov
a slávu Izraela, tvojho ľudu.“
Jeho otec a matka divili sa tomu, čo sa o ňom hovorilo.
Simeon ich požehnal a Márii, jeho matke, povedal: „On je ustanovený na pád a na povstanie pre mnohých v Izraeli a na znamenie, ktorému budú odporovať, - a tvoju vlastnú dušu prenikne meč -‚ aby vyšlo najavo zmýšľanie mnohých sŕdc.“
Žila vtedy aj prorokyňa Anna, Fanuelova dcéra, z Aserovho kmeňa. Bola už vo vysokom veku. Od svojho panenstva žila so svojím mužom sedem rokov, potom ako vdova do osemdesiateho štvrtého roku. Z chrámu neodchádzala, vo dne v noci slúžila Bohu pôstom a modlitbami. Práve v tú chvíľu prišla aj ona, velebila Boha a hovorila o ňom všetkým, čo očakávali vykúpenie Jeruzalema.
A keď vykonali všetko podľa Pánovho zákona, vrátili sa do Galiley, do svojho mesta Nazareta.
Chlapec rástol a mocnel, plný múdrosti, a Božia milosť bola na ňom.
Počuli sme slovo Pánovo.

Alebo kratšie:
Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Lukáša
Keď uplynuli podľa Mojžišovho zákona dni ich očisťovania, priniesli Ježiša do Jeruzalema, aby ho predstavili Pánovi, ako je napísané v Pánovom zákone: „Všetko mužského rodu, čo otvára lono matky, bude zasvätené Pánovi,“ a aby obetovali, ako káže Pánov zákon, pár hrdličiek alebo dva holúbky.
V Jeruzaleme žil vtedy muž menom Simeon, človek spravodlivý a nábožný, ktorý očakával potechu Izraela, a Duch Svätý bol na ňom. Jemu Duch Svätý vyjavil, že neumrie, kým neuvidí Pánovho Mesiáša.
Z vnuknutia Ducha prišiel do chrámu. A keď rodičia prinášali dieťa Ježiša, aby splnili, čo o ňom predpisoval zákon, vzal ho aj on do svojho náručia a velebil Boha slovami:
„Teraz prepustíš, Pane, svojho služobníka
v pokoji podľa svojho slova,
lebo moje oči uvideli tvoju spásu,
ktorú si pripravil pred tvárou všetkých národov:
svetlo na osvietenie pohanov
a slávu Izraela, tvojho ľudu.“
Počuli sme slovo Pánovo.

Myšlienky k Evanjeliu

Keď sviatok pripadne na nedeľu, prednesie sa Vyznanie viery, inak sa vynechá.

Vyznanie viery.

 
PROSBY

Bratia a sestry, v dnešný deň, keď si pripomíname, že Panna Mária obetovala svojho syna v chráme, aj my obetujme Pánovi vrúcnu lásku svojho srdca.
(Volajme: Pre svoje obetovanie vyslyš nás, Pane.)


1. Pane Ježišu, sláva svojho ľudu;
daj všetkým zasväteným osobám radosť z toho,
že ťa môžu nasledovať celým srdcom.

2. Pane Ježišu, svetlo na osvietenie pohanov,
ukáž cestu spásy všetkým národom.

3. Pane Ježišu, syn bolestnej Matky,
posilňuj všetkých, ktorí pre tvoje meno znášajú súženia.

4. Pane Ježišu, syn Márie Panny,
žehnaj matky našej farnosti
a buď im odmenou za ich materskú starostlivosť a námahu.

5. Pane Ježišu, útecha tých, ktorí sú ti verní,
stoj pri svojich veriacich,
ktorí dnes končia svoju pozemskú púť.

6. Pane Ježišu, náš život a naša radosť,
požehnaj otcov a matky,
ktorí obetovali svoje dieťa tvojej Cirkvi.

Pane, ty si nám už toľko ráz
preukázal svoje milosrdenstvo;
s dôverou ťa prosíme,
aby si láskavo vyslyšal naše prosby
a vzbudil v nás odvahu obetovať sa ti celým srdcom.
Lebo ty žiješ a kraľuješ na veky vekov.


LITURGIA EUCHARISTIE 

NAD OBETNÝMI DARMI
Pane, ty si chcel, aby ti bol
tvoj jednorodený Syn obetovaný
ako nepoškvrnený Baránok za spásu sveta; *
prosíme ťa, nech ti je milá táto obeta,
ktorú ti Cirkev s radosťou prináša.
Skrze Krista, nášho Pána.

PREFÁCIA
 
(O tajomstve obetovania Pána v chráme)

℣. Pán s vami.
℟. I s duchom tvojím.
℣. Hore srdcia.
℟. Máme ich u Pána.
℣. Vzdávajme vďaky Pánovi, nášmu Bohu.
℟. Je to dôstojné a správne.
 
Je naozaj dôstojné a správne, dobré a spásonosné
vzdávať vďaky vždy a všade tebe, Pane,
svätý Otče, všemohúci a večný Bože.

Lebo tvoj večný Syn
bol dnes obetovaný v chráme
a Duch Svätý ústami Simeona o ňom vyhlásil,
že bude slávou Izraela
a svetlom na osvietenie pohanov.

Preto sa s radosťou ponáhľame
v ústrety nášmu Spasiteľovi,
chválime ťa s anjelmi a svätými
a bez prestania voláme:
 
Svätý, svätý, svätý Pán, Boh všetkých svetov.
Plné sú nebesia i zem tvojej slávy.
Hosanna na výsostiach!
Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom!
Hosanna na výsostiach!

SPEV NA PRIJÍMANIE
Moje oči uvideli tvoju spásu,
ktorú si pripravil pred tvárou všetkých národov.

PO PRIJÍMANÍ
Bože, ako si Simeonovi splnil očakávanie,
že nezomrie prv, kým neuzrie Krista, *
tak aj nám skrze tento sviatostný pokrm,
ktorý sme prijali, udeľ svoju milosť,
aby sme kráčali v ústrety Pánovi a dosiahli večný život.
Skrze Krista, nášho Pána.