XI.

 
ŠTVORO KÁNTROVÝCH DNÍ A PROSEBNÉ DNI

 

KÁNTROVÉ DNI

 

Jarné:  v týždni po prvej pôstnej nedeli.

Letné:  v týždni pred nedeĺou Zoslania Ducha Svätého.

Jesenné:  v treťom septembrovom týždni (po Povýšení svätého kríža).

Zimné:  v druhom adventnom týždni.

 

 

JARNÉ KÁNTROVÉ DNI

 

Obsah jarných kántrových dní: príprava na sviatosť pokánia a činorodá láska k blížnemu.

Omšový formulár: Za odpustenie hriechov (Rímsky misál, s. 1109) alebo Za dar lásky (Rímsky misál, s. 1110).

Lekcionár V., s. 635; s. 647.

Odporúča sa vykonať kajúcnu pobožnosť podľa Obradu pokánia, s. 125.

Modlitby veriacich, s. 327 (č. 296) alebo s. 328 (č. 297).

 

 

LETNÉ KÁNTROVÉ DNI

 

Obsah letných kántrových dní: prosby za jednotu kresťanov alebo za duchovné povolania.

Omšový formulár: Za jednotu kresťanov (Rímsky misál, s. 1058), Za povolanie na kňazský stav (Rímsky misál, s. 1052) alebo Za rehoľné povolania (Rímsky misál, s. 1055)

Za jednotu kresťanov: Lekcionár V., s. 457;  Modlitby veriacich, s. 331 (č. 300).

Za povolania na kňazský stav: Lekcionár V., s. 423; Modlitby veriacich, s. 329 (č. 298).

Za rehoľné povolania: Lekcionár V., s. 423; Modlitby veriacich, s. 330 (č. 299)

 

Pri osobitných pobožnostiach možno vziať texty z nedele Dobrého pastiera (s. ) alebo Za jednotu Cirkvi (s. ).

Odporúča sa vykonať kajúcnu pobožnosť podľa Obradu pokánia, s. 151.

 

 

JESENNÉ KÁNTROVÉ DNI

 

Obsah jesenných kántrových dní: poďakovanie za úrodu.

Omšový formulár: Na poďakovanie Pánu Bohu (Rímsky misál, s. 1106) alebo Na poďakovanie za úrodu (Rímsky misál, s. 1090)

Lekcionár V., s. 576

Odporúča sa vykonať kajúcnu pobožnosť podľa Obradu pokánia.

Modlitby veriacich, s. 332 (č. 301).

 

Po pozdrave kňaza nasleduje úvodné slovo:

 

Vždy, keď sa zhromažďujeme na slávenie Eucharistie, vzdávame vďaky Bohu za dar jeho spásy. On utvára a udržuje náš život; on nás prijal za svoje deti a pri oltári nám dáva záloh večnej spásy. Raz v roku – po zobratí pozemskej úrody mu osobitne ďakujeme za dary, ktoré nám dáva na poliach, v sadoch, viniciach a záhradách. Naša vďaka nech vychádza z úprimného srdca a nech posilní našu dôveru v jeho otcovskú dobrotu.

 

Pripravme sa na svätú omšu, oľutujeme si hriechy, aby sme s čistým a úprimným srdcom mohli sláviť sväté tajomstvá a vzdávať vďaky Pánovi.

 

(Chvíľa ticha.)

 

Pane Ježišu, skrze teba Otec stvoril všetko a nás vzbudil  k životu: Pane, zmiluj sa.

Ty si nás poučil, aby sme boli vďační a aby sme sa celkom oddali do starostlivosti nebeského Otca: Kriste, zmiluj sa.

Ty si za nás trpel a vstal z mŕtvych, aby sme získali spásu duše i tela: Pane, zmiluj sa.

 

Nech sa zmiluj nad nami všemohúci Boh, nech nám hriechy odpustí a privedie nás do života večného.

 

Po homílii nasleduje modlitba požehnania plodov zeme. Začína sa modlitbou veriacich, ako je v knihe Modlitby veriacich, s. 332, alebo touto modlitbou:

 

Vo chvíli, keď vzdávame vďaky Pánovi, že požehnal prácu našich rúk, nezabúdajme na to, že máme v našom živote prinášať ovocie spravodlivosti a pokoja. Pokorne prosme Pána, Boha:

R.: Zhliadni Bože, na ovocie našej práce.

 

1. Bože, ty si nám pripravil pokrm z úrodnosti zeme;

       daj, aby tieto plody, ktoré sme v pote tváre zozbierali z našich polí, udržiavali náš život a zveľaďovali našu vďačnosť. R.

2.Ty si nás v Ježišovi Kristovi, v svojom Synovi, zahrnul ovocím spravodlivosti;

       daj, aby sme v ňom zostávali, z neho čerpali plnosť života a prinášali hojnosť ovocia. R.

3. Ty si vybral chlieb a víno, plod práce našich rúk ako znaky eucharistického tajomstva;

       prijmi dary, ktoré prinášame k stolu tvojho Syna na posvätenie, aby slúžili na udržanie života Cirkvi. R.

4. Ty chceš, aby  všetci tvoji synovia a dcéry mali účasť na dobrách zeme;

       daj, aby všetci chudobní sveta požívali tvoje dary, mohli žiť tichým a pokojným životom a slobodne ťa oslavovali za tvoje dary. R.

 

Kňaz s rozopätými rukami hovorí:

 

Pane a Bože náš, Stvoriteľ všetkého,

rosou z neba a z úrodnej zeme

nám neprestajne dávaš hojnosť plodov;

pokorne ti ďakujeme za tohtoročnú úrodu;

týmito darmi, ktoré sme z tvojej dobroty prijali,

splnil si naše túžby:

daj, aby sme bez konca oslavovali tvoje milosrdenstvo

a tak užívali časné dobrá,

žeby sme čoraz horlivejšie vyhľadávali večné hodnoty.

Skrze Krista, nášho Pána.

Ľ. Amen.

 

Potom môže pokropiť ovocie a iné dary svätenou vodou.

Po prijímaní možno spievať Teba, Bože, chválime.

 

 

ZIMNÉ KÁNTROVÉ DNI

 

Obsah zimných kántrových dní: príchod Kristovho kráľovstva do rodín; duchovná obnova rodín; pokoj a spravodlivosť vo svete.

Omšový formulár: Za upevnenie rodín (Rímsky misál, s. 1117) alebo Za zachovanie mieru a spravodlivosti (Rímsky misál, s. 1077).

Za upevnenie rodín: Lekcionár V., s. 652; Modlitby veriacich, s. 334 (č. 303).

 

Za zachovanie mieru a spravodlivosti: Lekcionár V., s. 535; Modlitby veriacich, s. 333 (č. 302)

Odporúča sa vykonať kajúcnu pobožnosť podľa Obradu pokánia, s. 140.

 

 

PROSEBNÉ DNI

 

Určujú sa tri dni pred Nanebovstúpením Pána. Záväzný je jeden deň.

Zameranie: ako doterajšie obrady za úrodu a prosby za rozličné potreby.

Omšový formulár: V čase sejby (Rímsky misál, s. 1088).

Lekcionár V., s. 571.

Modlitby veriacich, s. 335 (č. 304)

 

 

A

 

PROSBA O POŽEHNANIE ÚRODY

 

I.

Pobožnosť v kostole

 

1. Pieseň (JKS 485, 1)

 

K.    V mene Otca i Syna i Ducha Svätého.

Ľ.    Amen.

K.    Boh, ktorý je obdivuhodný vo svojich dielach, nech je s vami všetkými.

Ľ.    I s duchom tvojím.

K.    Bratia a sestry, spoločne budeme prosiť nášho nebeského Otca, ktorý kŕmi nebeské vtáctvo a šatí poľnú trávu, aby požehnal naše práce na poliach a v záhradách a obdaril nás hojnou pozemskou úrodou.

       Keď prosíme Pána o jeho dary, máme vedieť, že jeho najväčším darom je Božie kráľovstvo. Vypočujte si, čo nám hovorí Pán Ježiš:

 

2. Čítanie Božieho slova

 

Hovorím vám: Nebuďte ustarostení o svoj život, čo budete jesť, ani o svoje telo, čím sa zaodejete. Či život nie je viac ako jedlo a telo viac ako odev? Pozrite sa na nebeské vtáky: nesejú, ani nežnú, ani do stodôl nezhromažďujú, a váš nebeský Otec ich živí. Nie ste vy oveľa viac ako ony? A kto z vás si môže starosťami  pridať čo len lakeť k svojmu životu?  A čo sa tak staráte o svoj odev? Pozrite sa na poľné ľalie, ako rastú: nepracujú, nepradú; a hovorím vám, že ani Šalamún v celej svojej sláve nebol oblečený tak ako jediná z nich. Keď teda Boh takto oblieka poľnú bylinu, ktorá dnes je tu a zajtra ju hodia do pece, o čo skôr vás, vy maloverní?! Nebuďte teda ustarostení a nehovorte: ,Čo budeme jesť?­’ alebo: ,Čo budeme piť?’ alebo: ,Čo si oblečieme?’! Veď po tomto všetkom sa zháňajú pohania. Váš nebeský Otec predsa vie, že toto všetko potrebujete. Hľadajte teda najprv Božie kráľovstvo a jeho spravodlivosť a toto všetko dostanete navyše. (Mt 6, 25–33)

 

Alebo:

Pán Ježiš rozmnožil chlieb a ryby a tak nasýtil hladný zástup. Týmto zázrakom zjavil svoju božskú moc a zároveň naznačil, že chce pre nás pripraviť a rozmnožiť pokrm pre dušu. Počúvajme slová evanjelia:

 

Ježiš odišiel na druhý breh Galilejského čiže Tiberiadského mora. Šlo za ním veľké množstvo ľudí, lebo videli znamenia, ktoré robil na chorých. Ježiš vystúpil na vrch a tam si sadol so svojimi učeníkmi. Blízko boli židovské sviatky Veľkej noci. Keď Ježiš zdvihol oči a videl, že k nemu prichádza veľké množstvo ľudí, povedal Filipovi: „Kde nakúpime chleba, aby sa títo najedli?“ Ale to povedal len preto, že ho skúšal. Lebo sám vedel, čo urobí. Filip mu odpovedal: „Ani za dvesto denárov chleba nebude stačiť, ak sa má každému ujsť čo len kúsok.“ Jeden z jeho učeníkov, Ondrej, brat Šimona Petra, mu povedal: „Je tu chlapec, ktorý má päť jačmenných chlebov a dve ryby. Ale čo je to pre toľkých!?“ Ježiš povedal: „Usaďte ľudí!“ Na tom mieste bolo mnoho trávy. A mužov si tam posadalo okolo päťtisíc. Tu Ježiš vzal chleby, vzdával vďaky a rozdával sediacim; podobne aj z rýb, koľko chceli. Keď sa nasýtili, povedal svojim učeníkom: „Pozbierajte zvyšné odrobiny, aby nič nevyšlo nazmar!“ Pozbierali teda a odrobinami z piatich jačmenných chlebov, ktoré zostali po tých, čo jedli, naplnili dvanásť košov.

Keď ľudia videli, aké znamenie urobil, hovorili: „Toto je naozaj ten prorok, ktorý má prísť na svet.“ Ale keď Ježiš spoznal, že chcú prísť, zmocniť sa ho a urobiť ho kráľom, znova sa utiahol na vrch celkom sám. (Jn 6, 1–15)

 

K.    Otče na nebesiach, pomáhaj ľuďom tak obrábať zem, aby uživila všetkých.

Ľ.    Chlieb náš každodenný daj nám dnes.

K.    Ochraňuj národy pred vojnou a hladom.

Ľ.    Chlieb náš každodenný daj nám dnes.

K.    Nauč všetkých podeliť sa o dary prírody s chudobnými a núdznymi.

Ľ.    Chlieb náš každodenný daj nám dnes.

K.    Daj nám lačnieť po chlebe života.

Ľ.    Chlieb náš každodenný daj nám dnes.

K.    Modlime sa.

Nebeský Otče, požehnaj naše siatiny, polia, vinice a záhrady a v príhodnom čase uštedri nám teplé lúče slnka a zúrodňujúci dážď, aby sme z tvojej láskavosti mohli požívať plody našej zeme na tvoju chválu a slávu. Skrze Krista, nášho Pána.

Ľ.    Amen.

      

 

3. Litánie k svätým

 

     Po  litániach sa spieva mariánska antifóna Raduj sa, nebies Kráľovná s veršom a oráciou (s. ). Potom kňaz veriacich požehná.

    Ak nasleduje svätá omša, začne sa hneď po litániách po zvolaní Kriste, uslyš nás, Kriste, vyslyš nás  oráciou omše.

Omša: V čase sejby alebo Za posvätenie ľudskej práce.

 

Spoločná modlitba veriacich

 

Bratia a sestry, s veľkou dôverou vzývajme nášho nebeského Otca a prosme ho:

1. Bože, posilňuj vo svojich veriacich vedomie, že nás miluješ a že sa nielen voláme tvojimi deťmi, ale nimi aj sme. –

R. Prosíme ťa, vyslyš nás.

2. Daj, aby bohatšie národy podporovali rozvojové krajiny a aby každý človek videl v človeku svojho brata a blížneho. – R.

3. Pomáhaj chorým, núdznym a trpiacim a upevni ich v dôvere v teba. – R.

4. Požehnaj našich roľníkov a robotníkov, ktorí nám svojou prácou dorábajú chlieb. – R.

 

Dobrotivý Bože, v Duchu Svätom ťa voláme Otcom; pre obetu tvojho Syna vypočuj naše prosby, ktoré ti prednášame v tejto spoločnej modlitbe. Skrze Krista, nášho Pána.

Ľ: Amen.

 

 

II.

Pobožnosť s prosebnou procesiou na pole

 

Najprv slávi sa svätá omša V čase sejby, č. 26, Rímsky misál, s. 1088.

Čítania sú z Lekcionára V, s. 571n.

Modlitba veriacich č. 304, s. 335.

 

1. Po modlitbe po prijímaní si celebrant vezme biely pluviál a pripraví veriacich  na procesiu týmito alebo podobnými slovami:

 

Bratia a sestry, velebme Pána, ktorý svojou všemohúcnosťou  stvoril zem, starostlivo ju naplnil živočíchmi, rastlinami a stromami a zveril ju ľuďom, aby ju obrábali a aby z nej mohli brať úrodu na svoju obživu i na obživu svojich detí.

Vzdávajme vďaky Pánovi za jeho štedrosť a učme sa podľa slov evanjelia hľadať najprv Božie kráľovstvo a jeho spravodlivosť, potom sa nám pridá všetko ostatné. Pôjdeme v procesii na polia a budeme prosiť Pána, aby požehnal plody zeme a prácu ľudských rúk.

 

2. Celebrant zíde pred oltár a kľakne si spolu s asistenciou, kým ľud (alebo zbor) spieva antifónu:

 

Ant. Vyslyš ma, Pane, veď si dobrotivý a láskavý,

pre svoje veľké milosrdenstvo pohliadni na mňa.

V. Pane, obraciam sa modlitbou k tebe v tomto čase milosti.

Vypočuj ma, Bože, pre svoju veľkú dobrotu.

Ant. Vyslyš ma, Pane.

 

Alebo pieseň  z JKS: 485,1

 

Prísny Sudca nás hriešnikov,

Otec verných služobníkov,

čo na nebi panuješ,

trestáš a odmeňuješ!

Počuj naše prosby, Pane,

udeľ zemi požehnanie,

odvráť hlad, mor, vojnu,

daj nám úrodu hojnú!

 

3. Litánie k svätým

 

   Celebrant s asistenciou vstane. Kantor alebo sám kňaz začne spievať Litánie k svätým a ľud odpovedá. (pozri s.  ). Pri vzývaní Svätá Mária všetci vstanú (ak je v presbytériu  svätostánok, pokľaknutím vzdajú úctu Oltárnej sviatosti) a sprievod vyjde z kostola na určené miesto v poli. Na čele je miništrant s krížom, vedľa sú miništranti so zažatými sviecami, za nimi deti, mládež, miništranti s kadidelnicou a tymianom, (ak sa používa kadidlo), miništrant s požehnanou vodou, ďalší miništranti, potom kňaz a za ním dospelí muži a ženy.

   Kantor pokračuje v speve litánií a, ak je čas, spievajú sa vhodné piesne.

   Po príchode sprievodu na vhodné miesto, celebrant požehná polia na štyri svetové strany.

 

N a    v ý c h o d

 

4. Celebrant sa obráti na východ a prednesie evanjelium.

 

K. Pán s vami.

Ľ. I s duchom tvojím.

 

Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Matúša    6, 25-33

 

    Ježiš povedal svojim učeníkom: Nebuďte ustarostení o svoj život, čo budete jesť, ani o svoje telo, čím sa zaodejete. Či život nie je viac ako jedlo a telo viac ako odev?

     Pozrite sa na nebeské vtáky: nesejú, ani nežnú, ani do stodôl nezhromažďujú, a váš nebeský Otec ich živí. Nie ste vy oveľa viac ako ony? A kto z vás si môže starosťami pridať čo len lakeť k svojmu životu? A čo sa tak staráte o svoj odev?

     Pozrite sa na poľné ľalie, ako rastú: nepracujú, nepradú; a hovorím vám, že ani Šalamún v celej svojej sláve nebol oblečený tak ako jediná z nich.

     Keď teda Boh takto oblieka poľnú bylinu, ktorá dnes je tu a zajtra ju hodia do pece, o čo skôr vás, vy maloverní?!

Nebuďte teda ustarostení a nehovorte: ,Čo budeme jesť?’ alebo: ,Čo budeme piť?’ alebo: ,Čo si oblečieme?!’ Veď po tomto všetkom sa zháňajú pohania. Váš nebeský Otec predsa vie, že toto všetko potrebujete.

     Hľadajte teda najprv Božie kráľovstvo a jeho spravodlivosť a toto všetko dostanete navyše.

 

     Počuli sme slovo Pánovo.

 

5. Responzórium

 

   R.  Slovo  sa  telom  stalo  a  prebývalo  medzi nami. *  A my sme uvideli jeho slávu, slávu, akú má od Otca jednorodený Syn, plný milosti a pravdy.

   V. Na počiatku bolo Slovo a Slovo bolo u Boha a to Slovo bol Boh. * A my sme uvideli. Sláva Otcu. Slovo sa.

 

Alebo iná primeraná pieseň.

 

Kňaz môže  mať krátky príhovor na slová evanjelia.

 

6. Modlitba

 

Modlime sa.

Požehnaj, Bože, tieto siatiny,

aby ľuďom priniesli bohatú úrodu;

vzývame tvoje slávne meno a prosíme:

nech všetci, čo budú z tejto úrody požívať,

získajú zdravie duše i tela.

Skrze Krista, nášho Pána.

Ľ. Amen.

 

N a  j u h

 

7. Celebrant sa obráti na juh a prednesie evanjelium:

 

K. Pán s vami.   

Ľ. I s duchom tvojím.

 

Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Marka      16, 14-20

 

Ježiš sa zjavil samým Jedenástim, keď sedeli pri stole, a vyčítal im neveru a tvrdosť srdca, že neuverili tým, čo ho videli vzkrieseného. A povedal im: „Choďte do celého sveta a hlásajte evanjelium všetkému stvoreniu. Kto uverí a dá sa pokrstiť, bude spasený; ale kto neuverí, bude odsúdený. A tých, čo uveria, budú sprevádzať tieto znamenia: v mojom mene budú vyháňať zlých duchov, budú hovoriť novými jazykmi, hady budú brať do rúk a ak niečo smrtonosné vypijú, neuškodí im; na chorých budú vkladať ruky a tí ozdravejú.“

Keď im to Pán Ježiš povedal, vzatý bol do neba a zasadol po pravici Boha.

Oni sa rozišli a všade kázali. Pán im pomáhal a ich slová potvrdzoval znameniami, ktoré ich sprevádzali.

Počuli sme slovo Pánovo.

 

8. Responzórium   

 

R. Choďte do celého sveta a hlásajte evanjelium, aleluja. * Kto uverí a dá sa pokrstiť, bude spasený. Aleluja, aleluja, aleluja.

V. V mene Otca i Syna, i Ducha Svätého. * Kto uverí. Sláva Otcu. Choďte.

 

Kňaz môže mať krátky príhovor na slová evanjelia.

 

9. Modlitba

 

Modlime sa.

Všemohúci a večný Bože,

vládca na nebeskom tróne,

ty spravuješ celú zem, vyvolanú z ničoho;

ty si prikázal obrábať polia

na udržiavanie ľudského života;

pokorne vzývame tvoje milosrdenstvo:

zhliadni dobrotivým okom na všetko,

čo je na našich poliach zasiate alebo zasadené,

milostivo uštedri lahodné povetrie,

odstráň škodcov z našich polí

a daj dozrieť našim oziminám a siatinám,

aby sme my, tvoji služobníci, aj keď nehodní,

s vďakou prijali hojné ovocie tvojich darov

a vzdávali ti náležité chvály.

Skrze Krista, nášho Pána.

Ľ. Amen.

 

 

N a  z á p a d

 

10. Celebrant sa obráti na západ a prednesie evanjelium.

 

K. Pán s vami.                    

Ľ. I s duchom tvojím.

 

Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Lukáša   11, 9-13

 

       Ježiš povedal svojim učeníkom: „Proste a dostanete! Hľadajte a nájdete! Klopte a otvoria vám! Lebo každý, kto prosí, dostane, a kto hľadá, nájde, a kto klope, tomu otvoria.

       Ak niekoho z vás ako otca poprosí syn o rybu, vari mu dá namiesto ryby hada? Alebo ak pýta vajce, podá mu škorpióna?

       Keď teda vy, hoci ste zlí, viete dávať dobré dary svojim deťom, o čo skôr dá nebeský Otec Ducha Svätého tým, čo ho prosia.“

                   Počuli sme slovo Pánovo.

 

11. Responzórium

 

       R. Šťastná si, svätá Panna Mária; a všetkej chvály najhodnejšia; * Lebo z teba vyšlo slnko spravodlivosti, Kristus, náš Boh.

       V. Pros za svoj ľud, prihováraj sa za kňazov, oroduj za zasvätené panny; nech cítia tvoju pomoc všetci, ktorí slávia tvoju svätú spomienku. * Lebo z teba.  Sláva Otcu. Šťastná si.

 

Kňaz môže mať krátky príhovor na slová evanjelia.

 

12. Modlitba

 

Modlime sa.

Všemohúci Bože, náš starostlivý Otec,

prosíme ťa:

živ tieto oziminy a sadenice

dobrým počasím a užitočným dažďom,

zvlažuj ich rosou svojho požehnania

a daj dozrieť plodom tejto zeme;

vlož do našich sŕdc stálu vďaku za tvoje dary

a úrodou zeme nasycuj hladných,

aby aj chudobný, i ten, čo bol v núdzi,

velebili tvoje slávne meno.

Skrze Krista, nášho Pána.

Ľ. Amen.

 

 

N a   s e v e r

 

13. Celebrant sa obráti na sever a prednesie evanjelium.

 

K. Pán s vami.                    

Ľ. I s duchom tvojím.

 

Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Marka   11, 22-25

 

Ježiš povedal svojim učeníkom: „Majte vieru v Boha. Veru, hovorím vám: Keď niekto povie tomuto vrchu: ,Zdvihni sa a hoď sa do mora,’ a vo svojom srdci nezapochybuje, ale uverí, že sa stane, čo povedal, stane sa mu to.

Preto vám hovorím: Verte, že všetko, o čo v modlitbe prosíte, ste už dostali, a budete to mať. A keď vstanete modliť sa, odpustite, ak máte niečo proti niekomu, aby aj vám váš Otec, ktorý je na nebesiach, odpustil vaše hriechy.“

Počuli sme slovo Pánovo.

 

14. Responzórium

 

       R. Medzi tými, čo sa narodili zo ženy, nepovstal nik väčší ako Ján Krstiteľ,  * Ktorý pripravil cestu Pánovi.

       V. Bol človek, ktorého poslal Boh, volal sa Ján. * Ktorý pripravil. Sláva Otcu. Medzi tými.

 

Kňaz môže mať krátky príhovor na slová evanjelia.

 

15. Modlitba

 

Modlime sa.

Pane, svätý Otče, všemohúci večný Bože,

prosíme ťa:

zošli svojich svätých anjelov,

aby chránili naše siatiny

pred každým zlom;

a daj, aby sa na každom mieste

velebilo tvoje meno.

Skrze Krista, nášho Pána.

Ľ. Amen.

 

16. Ak sú na poli vinice, pripojí sa modlitba.

 

Modlime sa.

Bože, ty si po celom zemskom okruhu

rozložil ratolesti svojej duchovnej  vinice;

rosou svojho požehnania

zvlaž naše vinice,

chráň ich pred akýmikoľvek škodcami,

priveď k zrelosti a rozhojni

ovocie našich vŕškov.

Skrze Krista, nášho Pána.

Ľ. Amen.

 

       Potom kňaz pokropí siatiny a sadenice smerom k štyrom svetovým stranám požehnanou vodou a prípadne incenzuje.  Na konci sa zaspieva mariánska antifóna Raduj sa, nebies kráľovná.

       Napokon požehná ľud a prepustí ho.

 

Ak sa pre nepriaznivé počasie alebo iné príčiny nemohla konať procesia na pole, možno ju urobyť majbližšiu nedeľu namiesto popoludňajšej pobožnosti. Procesia sa začne úvodným príhovorom kňaza a s antifónou Vyslyš ma, Pane.

 

III.

 

Prosebná modlitba pred svätou omšou

 

       Ľud sa zhromaždí v inom kostole alebo, keď je požehnanie na poli, na nejakom vhodnom mieste na poli, najmä pri kríži. Po pozdrave a primeranom príhovore kňaza sa spieva antifóna alebo pieseň, ako je v bode č. 2, potom je modlitba ako po litániách a hneď nasledujú čítania a modlitby požehnania na jednotlivé svetové strany. Po pokropení ozimín ide sa v sprievode do kostola, kde má byť sv. omša, a cestou sa spievajú Litánie k svätým. Ak je čas spievajú sa piesne (napr. č. 485 JKS).

       Omša sa začína modlitbou dňa.

 

 

 

 

B

 

Prosby za rozličné potreby

 

   Jeden z troch Prosebných dní možno venovať prosbám za rozličné potreby, napríklad za dážď, jasné počasie, v každej núdzi alebo za odpustenie hriechov.

 

I.

Pobožnosť v kostole

 

1. Pieseň  (za dážď – JKS 497; 1 za jasné počasie – JKS 496, 1;  za odpustenie hriechov – JKS 487,  1; v každej núdzi  JKS, 489, 1-3)

 

K. V mne Otca i Syna, i Ducha Svätého.

Ľ. Amen.

K. Boh, ktorý je obdivuhodný vo svojich dielach, nech je s vami všetkými.

Ľ. I s duchom tvojím.

K. Zhromaždili sme sa v Duchu Svätom pred Pánom. aby sme ho v týchto dňoch milosti prosili za potrebný dážď (za jasné počasie, za oslobodenie od rozličných skúšok a chorôb, za odpustenie hriechov)

 

Z a   d á ž ď

 

2. Čítanie Božieho slova

   

   Počúvajme Božie slovo z Prvej knihy Kráľov.

 

    Tesban, Eliáš z TesbyGalaáde, povedal Achabovi: „Ako žije Pán, Boh Izraela, pred ktorého tvárou stojím, nebude v týchto rokoch ani rosy ani dažďa, iba ak na moje slovo.“

     Vtedy mu zaznelo Pánovo slovo: „Odíď odtiaľto, choď na východ a skry sa pri potoku Karit, ktorý je východne od Jordánu. Z potoka budeš piť a krkavcom som prikázal, aby ťa kŕmili.“

      Odišiel teda a urobil podľa Pánovho pokynu. Išiel a usadil sa pri potoku Karit, ktorý je východne od Jordánu. Krkavec mu prinášal chlieb a mäso večer; a pil z potoka. (17, 7-6)    

 

3. Responzóriový žalm   Ž 65,  10abcd. 10e –11. 12 -13

 

R. (Ž 65, 10): Navštevuješ zem a dávaš jej vlahu.

1. Navštevuješ zem a dávaš jej vlahu,*

    zveľaďuješ jej bohatstvo.

2. Božia rieka je plná vody;*

    ľuďom pripravuješ zrno. – R. 

 

3. Takto sa staráš o zem: +

    zvlažuješ jej brázdy a vyrovnávaš hrudy, *

    skypruješ ju dažďami a požehnávaš jej rastliny. – R.

 

4. Rok korunuješ svojou dobrotou, *

    kade prejdeš, všade je hojnosť.

5. Pašienky púšte vlaha zarosí *

    a pahorky sa opášu plesaním. – R.  

 

a  j a s n é  p o č a s i e

 

       Počúvajme slová Evanjelia podľa Marka.

 

V ten deň, keď sa zvečerilo, Ježiš im povedal: „Prejdime na druhý breh.” I opustili zástup a vzali ho so sebou tak, ako bol, na lodi. Boliním aj iné lode. Tu sa strhla veľká víchrica a vlny sa valili na loď, takže sa loď napĺňala. On bolzadnej časti lode a spal na poduške. Zobudili ho a povedali mu: „Učiteľ, nedbáš o to, že hynieme? On vstal, pohrozil vetru a povedal moru: „Mlč, utíš sa!“ Vietor prestal a nastalo veľké ticho. A im povedal: „Čo sa tak bojíte?! Ešte stále nemáte vieru?“ Zmocnil sa ich veľký strach a jeden druhému hovorili: Čo myslíš, kto je to, že ho i vietor, i more poslúchajú? (4, 35–41)

 

Responzóriový žalm         Ž 121, 1–2. 3–4. 5–6. 7–8   

 

R. (porov. 2): Pomoc nám príde od Pána,

                     ktorý stvoril nebo i zem.

 

1. Svoj zrak upieram na vrchy: *

    príde mi odtiaľ pomoc?

2. Pomoc mi príde od Pána, *

    ktorý stvoril nebo i zem. – R.

 

3. Nedovolí, aby sa ti noha zachvela, *

    nezdrieme ten, čo ťa stráži.

4. Nedrieme veru ani nespí *

    ten, čo stráži Izraela. – R.

 

5. Pán ťa stráži, +

    Pán je tvoja záštita *

    po tvojej pravici.

6. Za dňa ťa slnko nezraní *

    ani mesiac za noci. – R.

 

7. Pán ťa bude chrániť od všetkého zlého; *

    Pán ti bude chrániť život.

8. Pán bude chrániť tvoj odchod i príchod *

    odteraz až naveky. – R.                   

 

V  k a ž d e j  n ú d z i

 

       Počúvajme slová svätého apoštola Jakuba.

 

       Bratia moji, pokladajte to len za radosť, keď podstúpite všelijaké skúšky, veď viete, že skúška vašej viery prináša vytrvalosť. A vytrvalosť sa ukázaťdokonalých skutkoch, aby ste boli dokonalí a neporušení a v ničom nezaostávali.

       Blahoslavený muž, ktorý vydrží skúšku, lebo keď sa osvedčí, dostane veniec života, ktorý Boh prisľúbil tým, čo ho milujú. (Jak  1, 2–4. 12)

 

Responzóriový žalm         Ž 34, 7. 8–9

 

R. (5b): Pán ma vyslobodil zo všetkej hrôzy

 

1. Úbožiak zavolal a Pán ho vyslyšal *

    a vyslobodil ho zo všetkých tiesní. – R.

 

2. Ako strážca sa utáborí anjel Pánov okolo bohabojných *

    a vyslobodí ich.

3. Skúste a presvedčte sa, aký dobrý je Pán; *

    šťastný človek, čo sa utieka k nemu. – R.

 

a  o d p u s t e n i e  h r i e c h o v

 

       Počúvajme slová proroka Izaiáša.

      

       Hľadajte Pána, kým ho možno nájsť, volajte ho, kým je na blízku. Nech zanechá bezbožný svoju cestu a zločinec svoje zámery, nech sa vrátiPánovi a on sa nad ním zmiluje, k nášmu Bohu, lebo on veľkodušne odpúšťa.

 

Responzóriový žalm        Ž 51, 3–4. 5–6a. 12–13

 

R. (porov 3a): Zmiluj sa, Pane, lebo sme zhrešili.

 

1. Zmiluj sa, Bože, nado mnou pre svoje milosrdenstvo *

    a pre svoje veľké zľutovanie znič moju neprávosť.

2. Úplne zmy zo mňa moju vinu *

    a očisť ma od hriechu. – R.

 

3. Vedomý som si svojej neprávosti *

    a svoj hriech mám stále pred sebou.

4. Proti tebe, proti tebe samému som sa prehrešil *

    a urobil som, čo je v tvojich očiach zlé, – R.

 

5. Bože, stvor vo mne srdce čisté *

    a v mojom vnútri obnov ducha pevného.

6. Neodvrhuj ma spred svojej tváre *

    a neodnímaj mi svojho ducha svätého. – R.

 

    Môže byť krátky príhovor na slová čítania.

 

4. Litániesvätým  (s. )

 

5. Po nich antifóny verše a orácie (pozri s. )

Treba vziať aspoň niektoré, predovšetkým o patrónovi alebo titule kostola a poslednú mariánsku antifónu Raduj sa, nebies kráľovná.

Napokon kňaz požehná ľud a prepustí ho.

Ak nasleduje svätá omša nasleduje hneď po litániach po zvolaní Kriste, uslyš nás,

Kriste, vyslyš nás oráciou omše. Formulár omše je podľa témy prosebného dňa.

 

II.

 

Pobožnosť s prosebnou procesiou ku krížu, k soche svätého alebo ku kaplnke alebo do iného kostola

 

       Najprv sa slávi svätá omša. Formulár omše je podľa témy prosebného dňa. Ak sa však omša bude sláviť v inom kostole, pobožnosť sa začne litániami k svätým s predchádzajúcou antifónou Vyslyš ma, Pane. (s. )

 

1. Po modlitbe po prijímaní si celebrant vezme biely pluviál a pripraví veriacich týmito alebo podobnými slovami:

 

Bratia a sestry, teraz pôjdeme ku krížu (k soche svätého M., ku kaplnke), aby sme v týchto dňoch milosti pokračovali v prosbách za dážď (jasné počasie, v tejto našej núdzi, za odpustenie hriechov), veď Pán je milosrdný a vyslyší naše pokorné prosby, ktoré spoločne prednášame.

Nasledujú Litánie k svätým. Pri zvolaní Svätá Mária, Božia Matka sprievod sa pohne z kostola ku krížu alebo k soche svätého alebo ku kaplnke a spevom sa pokračuje v litániách. Keď procesia príde na miesto, kde bude pobožnosť, spieva sa antifóna, verš a orácia k jednotlivým témam.

 

I. O patrónovi (titule) kostola

 

Pozri Spomienka na svätých, s.

  

II. O zmŕtvychvstaní Pána

 

Ant. Pán vstal z hrobu, aleluja; ten, čo za nás zomrel na kríži, aleluja.

V. Pán naozaj vstal z mŕtvych, aleluja.

R. A zjavil sa Šimonovi, aleluja.

 

Modlime sa.

    Všemohúci Bože, ty si nás veľkonočnými tajomstvami oslobodil a vnútorne obnovil; prosíme ťa, sprevádzaj nás svojou milosťou a veď nás k dokonalej slobode, aby naša radosť z Kristovho zmŕtvychvstania vyvrcholila v nebeskej blaženosti.

 

III. O prosebnom dni

 

Ant. Proste a dostanete, aby vaša radosť bola úplná; Otec vás miluje, lebo vy ste milovali mňa a uverili ste, aleluja.

V. Pane, zostaň s nami, aleluja.

R. Lebo sa zvečerieva, aleluja.

 

Modlime sa.

    Všemohúci Bože, v našich súženiach dôverujeme v tvoju otcovskú dobrotu; prosíme ťa, daj, aby nás vo všetkých protivenstvách vždy upevňovala tvoja ochrana.

 

IV. O svätom  kríži

 

Ant. Na kríži zvíťazil ten, čo podsvetie porazil; mocou sa veľkou opásal, tretieho dňa Pán zmŕtvych vstal, aleluja.

V. Zvestujte všetkým národom, aleluja.

R. Že Pán kraľuje z kríža, aleluja.

 

Modlime sa.

    Svätý Bože, ty si poslal svojho Syna, aby za nás zomrel na kríži a vyslobodil nás z moci odvekého nepriateľa; prosíme ťa, daj nám aj účasť na jeho slávnom vzkriesení.

 

V. O svätých apoštoloch Petrovi a Pavlovi

 

Ant. Spravodliví sa zaskvejú ako slnko v kráľovstve svojho Otca, aleluja.

V. Po celej zemi rozlieha sa ich hlas, aleluja.

R. A ich slová až po končiny sveta, aleluja.

 

Modlime sa.

    Pane a Bože náš, požehnaným pôsobením svätých apoštolov Petra a Pavla dal si rodiacej sa Cirkvi pevný základ viery; prosíme ťa, na ich príhovor poskytni nám pomoc potrebnú na večnú spásu.

 

VI. O svätom Cyrilovi a Metodovi

 

Ant. To sú naši otcovia a praví pastieri, ktorí nás, čo sme sedeli vo tme a tôni smrti, priviedli do obdivuhodného svetla života.

V. Pán ich miloval a ozdobil ich, aleluja.

R. Zaodial ich rúchom slávy, aleluja.

 

Modlime sa.

   Všemohúci a večný Bože, ty si našim predkom poslal svätého Cyrila a Metoda, aby ich priviedli k pravej viere; prosíme ťa, pomáhaj nám, aby sme si verne zachovali dedičstvo otcov, statočne vyznávali svoju vieru a podľa nej aj žili.

 

VII. O všetkých  svätých

 

Ant. Príbytok svätých je v nebeskom kráľovstve, kde žijú vo večnom pokoji, aleluja.

V. Plesajte spravodliví, v Pánovi, aleluja.

R. Statočným sluší spievať pieseň chvály, aleluja.

 

Modlime sa.

    Bože,  prameň všetkej svätosti, ty si svojim svätým na zemi dával rozličné dary milosti a v nebeskej sláve si im udelil spoločnú odmenu;* prosíme ťa, na ich príhovor daj nám silu, - aby sme verne  plnili povinnosti svojho povolania.

 

VIII. Za odpustenie hriechov

 

Ant. Nespomínaj si, Pane, na naše viny a na viny našich otcov a netrestaj nás za hriechy.

V. Pane buď milostivý nám  hriešnikom.

R. Pre tvoje meno.

 

Modlime sa.

    Milosrdný Bože, vyznávame, že sme zhrešili; preto ťa prosíme, zhliadni na našu pokoru a zľutuj sa nad nami, odpusť nám viny a obdaruj nás svojím pokojom.

 

IX. Za pápeža

 

Ant. Pán uzavrel s ním zmluvu pokoja, postavil ho na čelo svojho ľudu a dal mu kňazskú hodnosť naveky.

V. Ty si Peter.

R. A na tejto skale postavím svoju Cirkev.

 

Modlime sa.

Bože, správca a pastier všetkých veriacich, milostivo zhliadni na svojho služobníka, nášho pápeža M., ktorého si ustanovil za pastiera svojej Cirkvi; daj, aby slovom i príkladom napomáhal spásu tvojho ľudu, a priveď ho spolu s jemu zverenými ovečkami do večného života.

 

X. Za ohlasovanie evanjelia národom

a za jednotu kresťanov

 

Ant. Zachráň nás, Pane, Bože náš, a zhromaždi nás z krajín pohanských, aby sme mohli tvoje sväté meno velebiť a tvojou slávou sa honosiť.

V. Boh vstáva a jeho nepriatelia sa tratia.

R. Spred jeho tváre utekajú tí, čo ho nenávidia.

 

Modlime sa.

Všemohúci Bože, ty si poslal na svet svojho Syna ako pravé svetlo; prosíme ťa za všetkých ľudí, nech Duch Svätý otvára ich srdcia pravde a vzbudzuje v nich vieru, aby sa krstom zrodili k novému životu a stali sa členmi tvojho ľudu.

 

XI. Za dážď

(Ak treba)

Ant. Pane, náš Kráľ, Boh Abraháma, daj našej zemi dážď, aby tento ľud zvedel, že ty si Pán, náš Boh.

V. Zo svojich komnát zvlažuješ vrchy.

R. Plodmi svojich diel sýtiš zem.

 

Modlime sa.

Nekonečný Bože, v tebe žijeme, hýbeme sa a sme; prosíme ťa o potrebný dážď, aby sme mali všetko, čo potrebujeme pre časný život, a tak s väčšou dôverou túžili po večných hodnotách.

 

XII. Za jasné počasie

(Ak treba)

 

Ant. Stvoriteľ sveta hviezdneho, ty večné svetlo veriacich, ty sa spravodlivo hneváš pre naše hriechy, ale si milostivý voči tým, čo volajú k tebe, Pane; zmiluj sa nad nami, zmiluj sa nad nami, Vykupiteľ sveta, a na orodovanie preblahoslavenej Márie, vždy Panny, a všetkých svätých a svätíc udeľ nám jasné počasie, aby sme poznali, že ty jediný si Najvyšší naveky.

V. Vystri ruku z výsosti.

R. A vysloboď nás z prívalov.

 

Modlime sa.

Všemohúci a večný Bože, ty v smutných i radostných chvíľach skúšaš našu vieru a posilňuješ našu nádej; vrúcne ťa prosíme, poteš nás jasným počasím, po ktorom túžime, a pomôž nám, aby sme dary tvojej otcovskej štedrosti užívali na tvoju slávu a na našu spásu.

 

Alebo (ak bola svätá omša za jasné počasie):

 

Všemohúci Bože, ty si naše útočište v súžení, opora v slabosti a útecha v zármutku; uznávame, že zaslúžene trpíme, ale zmiluj sa nad nami a pomôž nám v núdzi, ktorá na nás dolieha, aby sme našli úľavu v tvojom milosrdenstve.

 

XIII. Za pokoj

 

Ant. Daruj nám pokoj, Pane, v týchto našich dňoch, lebo niet iného, kto by nás bránil, iba ty, Bože náš.

V. Nech pokoj vládne.

R. Vnútri tvojich hradieb.

 

Modlime sa.

Bože, ty nám vnukáš sväté túžby, pravé rady a povzbudzuješ nás konať dobré skutky; daruj svojim služobníkom pokoj, ktorý svet dať nemôže, aby sme ti, oslobodení od vojnového strachu, pokojne a verne slúžili pod tvojou ochranou.

 

XIV. O Panne Márii

   Antifóna, verš a orácia na s.

   Napokon kňaz požehná ľud a prepustí ho.

 

   Ak nasleduje svätá omša, hneď po litániách po zvolaní Kriste, uslyš nás, Kriste, vyslyš nás pokračuje oráciou omše. Formulár omše je podľa témy prosebného dňa.

 

 

 

 

C. Evanjelium života

 

Jeden z troch prosebných dní možno venovať na odprosenie za zneužívanie a ničenie daru života a prosbám za jeho ochranu. Vhodné miesto pre pobožnosť je kaplnka alebo socha Panny Márie, keď sa pobožnosť koná mimo kostola.

 

I.

Pobožnosť v kostole

 

Pieseň (JKS 509, 1-2 Boh ti tento život dal)

 

K. V mene Otca i Syna, i Ducha Svätého.

Ľ. Amen.

K. Boh, Pán a darca života, nech je s vami všetkými.

Ľ. I s duchom tvojím.

K. Bratia a sestry, „keď Ježiš predstavuje jadro svojho vykupiteľského poslania, hovorí: ,Ja som prišiel, aby mali život a mali ho hojnejšie’ (Jn 10, 10). Skutočne tým myslí onen ,nový’ a ,večný’ život, ktorý spočíva v spoločenstve s Otcom a ku ktorému je bez akýchkoľvek zásluh povolaný každý človek v Synovi, prostredníctvom Ducha Posvätiteľa. Práve v takomto živote naberajú plný význam všetky aspekty a momenty ľudského života“ (Porov. EV, úvod).

V tejto pobožnosti si s pomocou Božej milosti máme uvedomiť, akým veľkým darom je život a že nik nemá právo ničiť už počatý život alebo život, ktorý sa chýli k pozemskému koncu, že život je v Božích rukách od jeho počatia až do prirodzeného zakončenia.

 

1.

Počúvajme slová z Knihy Genezis o trýznivej skúsenosti smrti, ktorá vstupuje do sveta násilím, vraždou Ábela, hynúceho rukou svojho brata Kaina:

 

Kain povedal svojmu bratovi Ábelovi: „Poď, vyjdeme si von!“ A keď boli na poli, Kain napadol svojho brata Ábela a zabil ho. Tu Pán povedal Kainovi: „Kde je tvoj brat Ábel?“ On odvetil: „Neviem. Čo som ja strážcom svojho brata?“ Pán mu povedal: „Čo si to urobil? Hlas krvi tvojho brata kričí ku mne zo zeme.“ (Gn 4, 4. 8-10)

 

Responzórium      Múd 1, 13-14a; 2, 23-24a; 1, 12

 

R. (Gn 1, 27): Boh stvoril človeka na svoj obraz. 

 

1.    Boh nestvoril smrť

       ani sa nekochá v zániku žijúcich.

       Veď on všetko stvoril pre bytie. – R.

 

2.    Boh stvoril človeka pre nesmrteľnosť;

       utvoril ho ako obraz svojej podstaty.

       Smrť prišla na svet zo závisti diabla. – R.

 

3.    Nehorlite za smrť svojím chybným životom,

       ani si nepriťahujte záhubu dielami svojich rúk. – R.

 

Úvaha

 

Kňaz môže mať krátky príhovor na slová čítania alebo prečíta z encykliky Evangelium vitae:

 

Boh povedal Kainovi: „Čo si to urobil? Hlas krvi tvojho brata kričí ku mne zo zeme.“ (Gn 4, 10). Krv, ktorú ľudia prelejú, neprestáva volať z pokolenia na pokolenie a toto volanie naberá stále nové tóny a nový prízvuk.

Otázka Boha „Čo si to urobil?“, pred ktorou Kain nemohol uniknúť, je adresovaná aj dnešnému človeku, aby si uvedomil šírku a závažnosť útokov na život, ktorými sú stále poznačované dejiny ľudstva; aby hľadal rozmanité príčiny, ktoré tieto útoky spôsobujú a stále rozmnožujú ich počet; aby sa s najväčšou vážnosťou zastavil nad dôsledkami, ktoré z týchto útokov vyplývajú pre existenciu osôb a národov.

Niektoré ohrozenia pochádzajú zo samej prirodzenosti, ale narastajú vinou človeka, ktorý je bezstarostný a nedbanlivý, hoci nezriedka by ich mohol zamedziť; iné sa dejú v dôsledku násilia, nenávisti, opačných záujmov, ktoré vedú ľudí k agresii voči druhým, čoho prejavom sú vraždy, vojny, masakry a genocídy. (EV, 10)

 

Prosby

 

Prosme Pána, aby nás chránil od všetkého, čo vedie k časnej a večnej smrti; volajme:

 

R.: Ochraňuj nás, Pane.

 

Od úkladov diabla – R.

Od hnevu, nenávisti a všetkej zlovôle – R.

Od myšlienok na samovraždu a vraždu nenarodených detí – R.

Od večnej smrti – R.

 

Odprosenie

 

Odprosme Pána za toľké hnevy, nenávisti a vraždy, ktorých sa ľudia dopúšťajú pred našimi očami; volajme:

 

R. Zmiluj sa nad nimi a daj, aby sa obrátili.

 

1. Nad tými, čo vyvolávajú nenávisť voči iným rasám a národnostiam, – R.

2. Nad tými, čo si objednávajú vraždy a spolčujú sa s vrahmi, – R.

3. Nad tými, čo vyvolávajú vojnové konflikty, – R.

4. Nad tými, čo sa uchyľujú k eutanázii, – R.

 

 

2

 

Počúvajme slová svätého evanjelistu Matúša o Herodesovej vražde detí.

 

Keď Herodes zbadal, že ho mudrci oklamali, veľmi sa rozhneval a dal povraždiť v Betleheme a na jeho okolí všetkých chlapcov od dvoch rokov nadol, podľa času, ktorý zvedel od mudrcov. Vtedy sa splnilo, čo povedal prorok Jeremiáš: „V Ráme bolo počuť hlas, nárek a veľké kvílenie: Ráchel oplakáva svoje deti a odmieta útechu, lebo ich niet.“ (Mt 2, 16-18).

 

Alebo:

 

Počúvajme slová Knihy Exodus, ako babice chránili novonarodené deti.

 

Egyptský kráľ rozkázal hebrejským babiciam – jedna z nich sa volala Sefra, druhá Fua –: „Keď budete pomáhať Hebrejkám pri pôrode a nadíde čas pôrodu: ak to bude chlapec, zabite ho, ak dievča, nechajte ho nažive.“ Ale babice sa báli Boha a nerobili, čo im egyptský kráľ rozkázal: nechávali chlapcov nažive. (Ex 1, 15-17)

 

Responzórium          Nár 1, 10. 2, 11; Jer 31, 16a. 17a

 

R. (Porov. Ž 27, 10): Opustili ma otec aj mať,

                                  ale ty, Pane, si sa ma ujal.

 

1. Plačem a moje oko roní slzy,

       moje deti sú opustené,

       lebo nepriateľ bol silnejší. – R.

 

2. Oči mám vpadnuté od sĺz,

       vnútro sa mi búri;

       nemluvňa i dojča hynú na uliciach mesta. – R.

 

3.    Prestaň nahlas plakať a roniť slzy,

       lebo je odmena za tvoju námahu;

       je nádej pre tvoje potomstvo. – R.

 

Úvaha

 

Kňaz môže mať krátky príhovor na slová čítania alebo prečíta z encykliky Evangelium vitae:

Ľudský život je posvätný, pretože od svojho začiatku je nositeľom „stvoriteľskej činnosti“ Boha a ostáva navždy v osobitnom vzťahu k Stvoriteľovi, svojmu jedinému cieľu. Iba Boh je Pánom života od jeho začiatku až po jeho koniec: nikto za nijakých okolností si nemôže nárokovať právo priamo zničiť nevinnú ľudskú bytosť.

Medzi všetkými deliktami proti životu, akých sa človek môže dopustiť, má potrat charakteristické črty, ktoré ho robia osobitne vážnym a odsúdeniahodným zločinom. Druhý vatikánsky koncil ich spolu so zabíjaním detí definuje ako „odporný zločin“.

Dnes sa však vedomie tohto zla vo svedomí mnohých ľudí postupne oslabuje. Akceptovanie umelého potratu v zmýšľaní, v konaní, ba aj v zákonoch je výrečným znakom  strašnej krízy zmyslu pre mravnosť, ktorý postupne stráca schopnosť rozlišovať medzi dobrom a zlom dokonca aj vtedy, keď ide o základné právo na život. V tejto hroznej situácii je dnes zvlášť potrebná odvaha, ktorá umožní pozrieť sa pravde do očí, nazývať veci pravými menami a nepodliehať pritom pohodlným kompromisom či pokušeniu klamať seba samého. Do tohto kontextu môžeme umiestniť kategorickú výstrahu proroka: „Beda tým, čo vravia zlému dobré a dobrému zlé, robia svetlo tmou a tmu svetlom“ (Iz 5, 20).

Nijaké slovo nie je schopné zmeniť skutočnosť: potrat je – nezávisle od toho, ako je vykonaný – vedomým a priamym zabitím ľudskej bytosti v začiatočnom štádiu jej života medzi počatím a narodením. (Ev 14)

 

Prosby

 

Prosme Pána, aby matky nezabíjali a nedovoľovali zabíjať plod svojho lona.

Volajme: Prosíme ťa, vyslyš nás.

 

– Pane, daj, aby všetci, i zákonodarné zbory, si uvedomovali, že ľudskú bytosť treba

   rešpektovať a zaobchádzať s ňou ako s osobou od okamihu jej počatia. – R.

– Odvráť pokusy žien používať prostriedky vyvolávajúce potrat, pretože deti, hoci ešte ukryté 

    v lone matky, už zahŕňa starostlivosť Božej prozreteľnosti. – R.

– Daj, aby rodičia prijímali deti ako Boží dar, ako to sľúbili pri sobášnom obrade. – R.

– Daj, nech sa kresťania snažia zamedzovať šíreniu sexuálnej voľnosti a zmýšľania, ktoré

   podceňuje materstvo. – R.

 

3

 

Počúvajme slová evanjelistu Marka o tom, ako Pán Ježiš miluje deti.

 

Ježišovi prinášali deti, aby sa ich dotkol. Ale učeníci ich okrikovali. Keď to Ježiš videl, namrzený im povedal: „Nechajte deti prichádzať ku mne! Nebráňte im, lebo takým patrí Božie kráľovstvo. Veru, hovorím vám, kto neprijme Božie kráľovstvo ako dieťa, nevojde doň.“ Potom ich objímal, kládol na ne ruky a požehnával ich. (Mk 10, 13-16)

 

Responzórium      Ž 139, 1-2+13. 14ab+16

 

R. (Ž 128, 4):   Tvoji synovia sú ako mládniky olivy

                        okolo tvojho stola.

 

1.    Pane, ty ma skúmaš a vieš o mne všetko;

       ty vieš, či sedím a či stojím.

2.    Veď ty si stvoril moje útroby,

       utkal si ma v živote mojej matky. – R.

 

3.    Chválim ťa, že si ma utvoril tak zázračne;

       všetky tvoje diela sú hodny obdivu.

4.    Tvoje oči ma videli,

       keď som ešte nebol stvárnený,

       a v tvojej knihe boli zapísané všetky moje dni. – R.

 

Úvaha

 

Svätý Irenej hovorí: „Slávou Boha je živý človek a životom človeka je videnie Boha. Dôstojnosť života nevyplýva len z jeho prameňa, čiže zo skutočnosti, že pochádza od Boha, ale aj z jeho cieľa, z jeho predurčenia pre spoločenstvo s Bohom, ktoré sa dosahuje poznaním Boha a láskou k nemu.“ (EV, 38)

Sám Boží Syn sa stal človekom, aby človeka vykúpil a spasil.

V odchádzajúcom 20. storočí začalo glorifikovanie sexu; charakterizovala ho strata rozoznávania dobra od zla, využívanie tela a iných rozkoší, neviazaná sloboda mravov, rodiny s jedným dieťaťom. V novinách a časopisoch sa častejšie vyskytovali erotické obrazy a oveľa menej obrazy dieťaťa v náručí matky.

Svätý Augustín hovorí: „Sloboda sa začína tým, že sa zbavíme zločinov, ako je vražda, cudzoložstvo, smilstvo, krádež, podvod, svätokrádež a podobné.“

Musíme teda hlásať evanjelium života, žiť životom Krista, ktorý je Vykupiteľ človeka.

 

Prosby

 

Prosme vrúcne Pána Ježiša za naše deti i za deti celého sveta, veď ich je nebeské kráľovstvo; volajme:

     Pane Ježišu, chráň naše deti pred nebezpečenstvami duše i tela.

Pane Ježišu, ty si prijímal deti a s láskou si ich požehnával;

– daj, aby sme v deťoch videli Boží dar, za ktorý sme všetci zodpovední.

Pane Ježišu, ty si prikázal: Nechajte deti prichádzať ku mne;

– daj,  aby sme s láskou vyučovali a vychovávali naše deti, lebo sú dedičmi Božieho  

    kráľovstva.

Pane Ježišu, ty si zjavil tajomstvá kráľovstva maličkým;

– daj, aby rodičia boli prvými svedkami a učiteľmi viery  pre svoje deti.

Pane Ježišu, ty si ťažko pohrozil tým, ktorí pohoršujú deti;

– chráň ich pred tými, čo nevhodnými obrazmi, filmami, knihami, časopismi a rečami

   ohrozujú nevinnosť,  mravnosť a život detí.

 

Nasledujú Litánie k svätým. Po litániách nasleduje modlitba Svätého Otca.

 

V duchu pozdvihnime oči k Panne Márii, Matke Božieho Syna, Ježiša Krista, Vykupiteľa človeka, a spolu so Svätým Otcom ju prosme:

 

Ó, Mária,

ranná hviezda nového sveta,

Matka žijúcich,

tebe zverujeme vec života:

zhliadni, Matka, na nespočetné zástupy detí,

ktorým nie je dovolené prísť na svet,

chudobných, ktorí zápasia s ťažkosťami života,

mužov a žien – obetí neľudského násilia,

starých a chorých zabitých z ľahostajnosti

alebo z nepravého súcitu.

Daj, aby všetci veriaci v tvojho Syna

dokázali otvorene a s láskou ohlasovať

ľuďom našich čias

Evanjelium života

Vypros im milosť, aby ho prijímali

ako stále nový dar,

aby pociťovali radosť a vďačnosť z jeho slávenia

po celý život,

vypros im odvahu, činné a vytrvalé

svedectvo o ňom,

aby mohli budovať

so všetkými ľuďmi dobrej vôle

civilizáciu pravdy a lásky

na chválu a slávu Boha,

ktorý stvoril život a miluje ho.

 

    Napokon sa zaspieva mariánska antifóna (s. ) a kňaz udelí ľudu požehnanie.

 

   Ak nasleduje svätá omša, začne sa hneď po modlitbe Svätého Otca.

 

II.

 

Pobožnosť s prosebnou procesiou ku krížu, k soche svätého alebo ku kaplnke.

 

Najprv sa slávi svätá omša z dňa.

Po modlitbe po prijímaní si celebrant vezme biely pluviál a pripraví veriacich na procesiu, ako je na s.

Nasledujú litánie k svätým. Pri zvolaní Svätá Mária, Božia Matka sprievod sa pohne z kostola na určené miesto a spevom sa pokračuje v litániách. Keď procesia príde na miesto, koná sa pobožnosť, ako je na s.