OBRAD SVIATOSTI MANŽELSTVA BEZ OMŠE

I. PRÍCHOD DO KOSTOLA

Pred oltárom treba pripraviť miesto pre tých, čo prijímajú sviatosť manželstva, a pre svedkov tak, aby mohli kľačať a sedieť. Muž nech zaujme miesto po pravom boku ženy.
V určenom čase kňaz v superpelícii a štóle, alebo aj v pluviáli bielej farby, ide s miništrantmi ku vchodu do kostola a postaví sa tak, aby ho mohli počuť aj ti, čo sú v kostole. Tam privíta tých, čo hodlajú prijať sviatosť manželstva, i svadobníkov a vyjadri im radosť nad ich sobášom.
Môže použiť tento príhovor:

M. a M., prišli ste do Božieho chrámu, aby ste tu pred kňazom a svedkami prijali sviatosť manželstva. Je to veľká udalosť vo vašom živote. Preto prichádzate v sprievode svojich príbuzných a priateľov. A tešíte sa, že budete pred Bohom svoji. Aj Cirkev sa teší s vami. Veď ste jej deťmi a vaším manželským zväzkom pribudne do jej spoločenstva nová rodina. Cirkev bude prosiť svojho nebeského Ženícha, aby vaše manželstvo bolo jej naozaj na radosť, vám na spásu a Bohu na česť a slávu. Všetkých vás srdečne vítam.

Alebo:

M. a M., drahí priatelia, vítam vás v Božom chráme. Prišli ste sem všetci s radosťou: vy, M. a M., že Boh posvätí vašu lásku a spojí vás sviatostným zväzkom, a vy ostatní preto, že budete svedkami tejto slávnosti. Aj Cirkev sa teší s vami. Zúčastnite sa na tejto slávnosti nábožne a pozorne, aby ste sa obohatili Božou milosťou.

Privítanie pri sobáši katolíka s nepokrsteným:

Milí priatelia, srdečne vás i vašich príbuzných a priateľov vítam. Prišli ste sem, aby ste pred kňazom, ako zástupcom Cirkvi, uzavreli manželský zväzok. Cirkev bude prosiť za vás všemohúceho Pána Boha, aby ste vytrvali v pravej láske a svornosti až do konca. Od vás však očakáva, že splníte, čo budete pri posvätnom sobášnom obrade sľuboval. To bude základom šťastia a pokoja so vašom manželstve.

__________

Podľa okolností možno privítanie pri vchode do kostola vynechať. V tom prípade kňaz ide zo sakristie hneď k oltáru. Kňaz sa prežehná a pozdraví ľud, ako na začiatku omše. Potom nasleduje niektorá kolekta zo sobášnej omše alebo uvedený príhovor. Hneď potom je bohoslužba slova.
__________

Ak sa koná sprievod k oltáru, najprv idú miništranti, za nimi kňaz, potom tí, čo prijímajú sviatosť manželstva, sprevádzaní podľa miestnych zvykov svedkami a príbuznými. Medzitým sa spieva PIESEŇ VSTUPU (z JKS č. 507 alebo iná schválená) alebo VSTUPNÁ ANTIFONA (zo sobášnych omšových formulárov).
Keď kňaz príde k oltáru, vykoná príslušnú poklonu a potom od stolca po prežehnaní pozdraví ľud, ako pri omši a nasleduje KOLEKTA (z niektorého omšového formulára).

Pane, vyslyš naše pokorné prosby
za týchto tvojich služobníkov M. a M.,
ktorí pri tvojom oltári spájajú svoje životy;
naplň ich milosťou
a upevni vzájomnou láskou.
Skrze Krista, nášho Pána.

II. BOHOSLUŽBA SLOVA

Bohoslužba slova sa koná podľa predpisov rubrík zvyčajným spôsobom. Môžu byt aj tri čítania. V tom prípade prvé má byť zo Starého zákona. Vo veľkonočnom čase pri trojčlennom čítaní prvé je zo Zjavenia sv. Jána apoštola (19, 1. 5—9a).

PRVÉ ČÍTANIE

Čítanie z Listu sv. Pavla apoštola Kolosanom
Ako Boží vyvolenci, svätí a milovaní, oblečte si hlboké milosrdenstvo, láskavosť, pokoru, miernosť a trpezlivosť. Znášajte sa navzájom a odpúšťajte si, ak by mal niekto niečo proti druhému. Ako Pán odpustil vám, tak aj vy! Ale nad všetko toto majte lásku, ktorá je zväzkom dokonalosti! A vo vašich srdciach nech vládne Kristov pokoj. Preň ste aj povolaní v jednom tele. A buďte vďační!
Kristovo slovo nech vo vás bohato prebýva. Vo všetkej múdrosti sa navzájom poúčajte a napomínajte a pod vplyvom milosti spievajte Bohu vo svojich srdciach žalmy, hymny a duchovné piesne. A všetko, čokoľvek hovoríte alebo konáte, všetko robte v mene Pána Ježiša a skrze neho vzdávajte vďaky Bohu Otcovi.
Počuli sme Božie slovo.

RESPONZÓRIOVÝ ŽALM 32

Milosti Pánovej plná je zem.
 
 
Blažený národ, ktorého Bohom je Pán, *
blažený ľud, ktorý si on vyvolil za dedičstvo.
Hľa, oko Pánovo bdie nad tými, čo sa ho boja, *
nad tými, čo v jeho milosrdenstvo dúfajú. R.
Naša duša očakáva Pána, *
on je naša pomoc a ochrana.
V ňom sa naše srdce raduje *
a v jeho sväté meno máme dôveru. R.
Tvoje milosrdenstvo, Pane, nech je nad nami, *
ako dúfame v teba. R.

SPEV PRED EVANJELIOM

Aleluja. – Kto zostáva v láske, zostáva v Bohu a Boh v ňom.

EVANJELIUM

Čítanie zo sv. evanjelia podľa Marka
Ježiš im povedal: „Ale Boh ľudí stvoril od počiatku stvorenia ako muža a ženu.
Preto muž opusti svojho otca i matku a pripúta sa k svojej manželke a budú dvaja v jednom tele.
A tak už nie sú dvaja, ale jedno telo.
Čo teda Boh spojil, nech človek nerozlučuje!"
Počuli sme slovo Pánovo.

Iné čítania sú v dodatku. Po prečítaní evanjelia kňaz v homílii na posvätné texty má vysvetliť tajomstvo kresťanského manželstva, dôstojnosť manželskej lásky, sviatostnú milosť a povinnosť manželov. Pritom nech má na zreteli okolnosti a životné podmienky tých, čo prijímajú sviatosť manželstva.

III. SOBÁŠNY OBRAD

Otázky

Všetci si vstanú. Kňaz ide k tým, čo hodlajú prijať sviatosť manželstva, a pýta sa ich:

Kňaz: M. a M., rozhodli ste sa uzavrieť sviatostné manželstvo. Teraz nastáva tá chvíľa, keď Kristus Pán tu pred zástupcom Cirkvi a pred cirkevnou obcou sviatostné spečatí vašu lásku.
Preto sa vás pred Bohom a Cirkvou pýtam: Je toto vaše rozhodnutie slobodné a úprimné?

Obidvaja: Áno.

Kňaz: M. a M., ste rozhodnutí žiť v úprimnej láske a vo vzájomnej úcte po celý život?
Obidvaja: Áno.

Ďalšiu otázku možno vynechať, ak ide o starších.

Kňaz: Chcete si založiť rodinu. Pýtam sa vás pred Bohom a Cirkvou. Ste ochotní s láskou prijať deti ako dar Boží a vychovávať ich podľa Kristovho evanjelia a podľa zákonov jeho Cirkvi?
Obidvaja: Áno.

Manželský súhlas

Kňaz ich vyzve, aby vyjadrili svoj súhlas:

Keď teda chcete uzavrieť sviatostný manželský zväzok, podajte si ruky a pred Pánom Bohom a jeho Cirkvou vyjadrite svoj manželský súhlas.

Podajú si ruky. Kňaz sa pýta najprv muža:

Kňaz: M., beriete si (berieš si) M. za svoju manželku?
Muž: Beriem.

Kňaz: Sľubujete (sľubuješ) pred všemohúcim Bohom,
že jej budete (budeš) verným manželom
a že ju nikdy neopustíte (neopustíš)
ani v šťastí ani v nešťastí,
ani v zdraví ani v chorobe,
a že ju budete (budeš) milovať a ctiť
po všetky dni svojho života?

Muž: Sľubujem.

Potom sa kňaz pýta ženy:

Kňaz: M., beriete si (berieš si) M. za svojho manžela?
Žena: Beriem.

Kňaz: Sľubujete (sľubuješ) pred všemohúcim Bohom,
že mu budete (budeš) vernou manželkou
a že ho nikdy neopustíte (neopustíš)
ani v šťastí ani v nešťastí,
ani v zdraví ani v chorobe
a že ho budete (budeš) milovať a ctiť
po všetky dni svojho života?

Žena: Sľubujem.

Druhú formu manželského súhlasu pozri v dodatku.

Potvrdenie kňazom

Kňaz, ktorý prijal súhlas novomanželov, potvrdí ich manželský zväzok. Položí štólu na spojené ruky novomanželov a hovorí:

A ja v mene svätej Cirkvi potvrdzujem,
že ste uzavreli sviatostné manželstvo,
a požehnávam ho v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.
Čo Boh spojil, človek nech nerozlučuje.

Všetci: Amen.

Prísaha novomanželov

Kňaz: Milí novomanželia, teraz prísahou potvrďte, čo ste si navzájom sľúbili.

Manžel položí dva prsty pravej ruky na kríž a hovorí:

Pred oltárom nášho Pána Ježiša Krista prisahám, že svoj manželský sľub dodržím. Tak mi Pán Boh pomáhaj!

Hneď po ňom položí prsty pravej ruky na kríž manželka a hovorí:

Pred oltárom nášho Pána Ježiša Krista prisahám, že svoj manželský sľub dodržím. Tak mi Pán Boh pomáhaj!

Nepokrstená stránka hovorí:

Tak mi Pán Boh pomáhaj!

Odporúča sa, aby si už pred sobášom zadovážili vlastný kríž a potom ho umiestnili v spoločnej domácnosti na čestnom mieste.

__________

Požehnanie kríža:

Pane, svätý Otče, všemohúci a večný Bože, prosíme ťa: požehnaj tento kríž, aby nám bol ochranou a priviedol nás k spáse. Nech upevňuje našu vieru, nech nám dá silu konať dobré skutky a prinesie vykúpenie. Nech je nám útechou v žiali a štítom i zbraňou proti všetkým nástrahám Zlého. O to ťa prosíme skrze Krista, nášho Pána.
__________

Požehnanie a odovzdanie prsteňov

Kňaz vyzve novomanželov, aby mu predložili prstene na posvätenie. Miništrant drží tácňu, na ktorú novomanželia položia prstene.

Kňaz: Teraz vám požehnám snubné prstene.

1. formula:

Požehnaj, Pane, tieto prstene.
Žehnáme ich v tvojom mene,
aby tí, čo ich budú nosiť,
zachovávali neporušenú vernosť,
plnili tvoju vôľu,
zotrvávali v tvojom pokoji
a žili vo vzájomnej láske až do smrti.
Skrze Krista, nášho Pána.

Novomanželia: Amen.

2. formula:

Nech Pán požehná tieto prstene,
ktoré si dáte ako znak vzájomnej lásky a vernosti.

Novomanželia: Amen.

3. formula:

Pane, žehnaj a posväcuj lásku týchto manželov.
Tieto prstene nech sú im znakom vernosti
a nech im pripomínajú vzájomnú a úprimnú lásku.
Skrze Krista, nášho Pána.

Novomanželia: Amen.

Kňaz pokropí prstene svätenou vodou.

Manžel nastokne prsteň manželke na prst, pričom hovorí:

M., prijmi tento prsteň ako znak mojej lásky a vernosti v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.

Podobne manželka nastokne manželovi na prst jeho prsteň, pričom hovorí:

M., prijmi tento prsteň ako znak mojej lásky a vernosti v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.

Nepokrstená stránka hovorí:

M., prijmi tento prsteň ako znak mojej lásky a vernosti.

Krstná matka novomanželky môže, kde je to zvykom, zahaliť novomanželku závojom.

IV. SPOLOČNÁ MODLITBA A POŽEHNANIE NOVOMANŽELOV

Spoločná modlitba

Spoločná modlitba a požehnanie novomanželov sa usporiada takto:
a) Kňaz najprv prednesie úvodnú časť z niektorého požehnania novomanželov alebo úvodnú časť z niektorých schválených spoločných modlitieb (str. 103 alebo str. 160).
b) Po úvodnej časti môže byt chvíľka ticha alebo sa prednesú Spoločné modlitby. Jednotlivé prosby však treba zosúladiť s nasledujúcim požehnaním, aby sa vyhlo opakovaniu.
c) Záverečná modlitba pri spoločných modlitbách sa vynechá a namiesto nej sa kňaz s rozpätými rukami modlí modlitbu požehnania nad novomanželmi.

Bratia a sestry, pokorne prosme nebeského Otca za týchto novomanželov i za všetkých tu prítomných a za celú Cirkev.
(Pane, vyslyš nás.)

1. Aby títo novomanželia boli v živote šťastní
a spoločným úsilím aby získali šťastie večné,
prosme Pána.

2. Aby pamätali na lásku a starostlivosť svojich rodičov
a stali sa aj sami dobrými a kresťanskými rodičmi,
prosme Pána.

3. Aby v našej farnosti a v celej Cirkvi
boli vždy dokonalejšie manželstvá
a svätejšie rodiny,
prosme Pána.

4. Aby sa pokoj a bratská láska šírili v našich obciach,
v štátoch a po celej zemi,
prosme Pána.

Modlitba požehnania nad novomanželmi

Svätý Otče, tvorca celého sveta,
ty si muža i ženu stvoril na svoj obraz
a ich zväzok si zahrnul svojim požehnaním.
Pokorne ťa prosíme za túto novomanželku,
ktorá sa dnes sviatostným manželstvom spája so svojím mužom,
aby si ju štedro požehnal.
Tvoje požehnanie nech zostúpi na ňu aj na jej manžela,
aby sa v manželstve vzájomne obdarúvali láskou
a ich deti aby boli ozdobou rodiny a obohatením Cirkvi.
V radosti nech ťa chvália, v žiali nech ťa hľadajú,
v námahách nech majú útechu, že si s nimi
a že im chceš pomôcť,
v trápeniach nech cítia, že stojíš pri nich
a chceš im ich zmierniť.
Nech sa zúčastňujú na bohoslužbách Cirkvi
a vo svete nech svedčia o tebe.
A po šťastnej starobe nech sa stretnú so svojimi drahými
v nebeskom kráľovstve.
Skrze Krista, nášho Pána.

Namiesto tejto modlitby požehnania možno použiť modlitbu požehnania z obradu pri sv. omši alebo z dodatku.
Po modlitbe možno spievať vhodnú pieseň.

V. ZÁVER OBRADU

Celý obrad sa uzavrie modlitbou Pána a požehnaním buď jednoduchým alebo slávnostným (pozri v obrade s omšou alebo v dodatku).

Kňaz: A teraz sa obráťme k nebeskému Otcovi modlitbou, ktorú nás naučil náš Spasiteľ.
Všetci: Otče náš, ktorý si na nebesiach...

Kňaz: Pán s vami.
Všetci: I s duchom tvojím.

Kňaz: Nech vás žehná všemohúci Boh, Otec i Syn i Duch Svätý.
Všetci: Amen.

Kňaz: Choďte v mene Božom.
Všetci: Bohu vďaka.

Ak sa naraz uzatvárajú dve alebo viaceré manželstvá, každej z manželských dvojíc sa kladú otázky pred súhlasom osobitne. Osobitne sa vyjadruje manželský súhlas a osobitne sa vyhlasuje jeho platnosť.
Podľa opísaného obradu má postupovať aj diakon, keď niet kňaza a keď dostal od biskupa alebo miestneho duchovného (farára) poverenie sobášiť a požehnávať manželstvá v mene Cirkvi (porov. Pavol VI., Apošt. list motu proprio Sacrum Diaconatus Ordinem z 18. júna 1967, č. 22, 4; AAS 59/1967, str. 702).
Ak nemožno slúžiť omšu a pri obradoch treba podať sv. prijímanie, po modlitbe požehnania nad novomanželmi treba sa pomodliť modlitbu Pána ako úvod k sv. prijímaniu. Po sv. prijímaní je vhodné zachovať buď posv. ticho alebo zaspievať či recitovať žalm (napr. 33), prípadne pieseň chvály alebo eucharistickú pieseň z JKS. Potom sa kňaz modlí postkomúniu zo sobášnej omše (ak prijímajú iba novomanželia) alebo modlitbu: Pane Ježišu, ty si nám v obdivuhodnej Sviatosti. Celý obrad sa ukončí záverečným požehnaním.

__________

Kňaz: Pred sv. prijímaním modlime sa, ako nás naučil náš Spasiteľ.
Všetci: Otče náš, ktorý si na nebesiach...

Kňaz vezme Hostiu a hovorí: Hľa, Baránok Boží, ktorý sníma hriechy sveta.
Blažení tí, čo sú pozvaní na hostinu Baránkovu.


Prijímajúci: Pane, nie som hoden, aby si vošiel pod moju strechu,
ale povedz iba slovo a duša mi ozdravie.


Kňaz: Telo Kristovo.
Prijímajúci: Amen.

Posvätné ticho alebo vhodná pieseň.

Kňaz: Prosíme ťa, Pane, za tých,
čo mali účasť na hostine pri tvojom stole
a ktorých spojila sviatosť manželstva:
daj, nech sa vždy s láskou vinú k tebe
a ľuďom nech zvestujú tvoje meno.
Skrze Krista, nášho Pána.

Všetci: Amen.

Alebo:

Kňaz: Pane Ježišu, ty si nám v obdivuhodnej Sviatosti
zanechal pamiatku svojho umučenia:
prosíme ťa, daj,
aby sme sväté tajomstvo tvojho tela a krvi tak ctili,
žeby sme ovocie tvojho vykúpenia stále v sebe cítili.
Lebo ty žiješ a kraľuješ veky vekov.

Všetci: Amen.

Kňaz: Pán s vami.
Všetci: I s duchom tvojím.

Kňaz: Nech vás žehná všemohúci Boh, Otec i Syn i Duch Svätý.
Všetci: Amen.

Kňaz: Choďte v mene Božom.
Všetci: Bohu vďaka.
__________