4 x 365 – PRVÝ ROK

Rozjímania nad Svätým písmom Starého zákona


J. Ferko


S cirkevným schválením.

Nihil obstat: ThDr. et PhDr. Alexej Izakovič, cenzor
Imprimi potest: Mons. Dominik Tóth, trnavský biskup, generálny vikár
Číslo 435/1991, Trnava 14. 2. 1991




Predhovor k I. dielu


Brat, sestra,

držíš v rukách brožúrku, ktorá je prvou časťou série rozjímaní nad Svätým písmom Starého zákona a rozmýšľaš... Poslúži mi...? Alebo sa bez nej zaobídem...?
Možno sa zorientuješ podľa toho, ako poslúžila iným doteraz.
Najmä chlapcom a dievčatám medzi štrnástym a osemnástym rokom. Mnohí z nich hovoria, že vďaka nej sa neprestali ráno modliť, alebo sa opäť začali. Niektorí si to nielen čítajú ako modlitbu, ale venujú Jednej stránke aj pol hodinu rozjímania denne.
Najprv si nalistujú a prečítajú úryvok zo Svätého písma Starého zákona podľa číselného označenia na začiatku strany (text je poruke na začiatku každého týždňa). K tomu si prečítajú „nadpis“ rozjímania, ktorý je spravidla z Nového zákona. A hľadajú súvislosť, spoločnú myšlienku prečítaného Starého a Nového zákona.
Pomôckou pri hľadaní jednotnej Božej pravdy, ktorú si chcú vštepiť do srdca, Je vysvetlenie, ktoré potom nasleduje. Aj pri jeho čítaní sa zastavujú a premýšľajú, pričom prosia Svätého Ducha o pomoc. On dal napísať Sväté písmo, preto ho bez neho ani nepochopíme ani v živote neuskutočníme.
V modlitbe, ktorá tvorí ďalšiu časť predlohy, hľadajú potom, čo im pre ich život chce touto pravdou povedať Pán Boh. Keď to pochopia, odpovedajú si ešte na otázku: Čo mám dnes podľa tejto pravdy urobiť? To si potom ako predsavzatie zapíšu spolu s hlavnou myšlienkou do duchovného zošita. A večer zase písomne skontrolujú, v ktorej situácii to s Božou pomocou uskutočnili.
Z takýchto zápiskov som potom zozbieral to, čo máte v zátvorkách uvedené ako návrh na predsavzatie, a pod Jedným zo šiestich symbolických mien situáciu z ich každodenného života...
Načo to robia ? Čo tým chceli dosiahnuť títo — niektorí už teraz dospelí mužovia a ženy? Chcú plniť Božiu vôľu tak, ako ju spoznávajú na základe Božieho slova. Konkrétny príklad vysvetlí azda viac.
Mojžiš musel ujsť od faraóna a 40 rokov pásol ovce na púšti. Táto zaujímavá história sa stane ešte pútavejšou, keď vieme, kde Je Egypt, Sinajská púšť, ako tam vtedy ľudia žili, pracovali, odpočívali... Zaujímavejšie a dôležitejšie je však to, že Mojžišovi nestačilo vyučiť sa „vo všetkej egyptskej múdrosti“. (Sk 7, 22) Vodcom národa sa mohol stať až po 40 ročnom pasení, keď sa stal „mužom veľmi tichým, tichším ako všetci ostatní ľudia na svete“. (Nm 12, 3) Ale pre mňa bolo najzaujímavejšie a najdôležitejšie to, keď som sa po „vyučení“ dostal na vojenčinu, na svoju „púšť“. Tam som sa podľa Mojžišovho príkladu a s jeho pomocou, o ktorú som ho prosieval, učil vidieť v šikanovaní a v celej tej púšti Božiu školu pokory, bez ktorej by som nebol pripravený na ozajstnú službu.
Preto si teda chlapci a dievčatá takto čítajú Božie slovo, aby každé ráno zachytili Božie oslovenie: čo chce týmto svojím slovom povedať Pán Boh mne dnes... ?
Niektorí sa pokúšali čítavať si to večer. Takí spravidla dlho nevydržali: buď prestali rozjímať vôbec, alebo začali ráno.
Viacerí s nadšením začali už ako dvanásť i Jedenásťroční. Keď však mali štrnásť, začali odznovu so zrelším pohľadom na sebavýchovu i na Božie slovo.
Okrem chlapcov a dievčat, ktorí si to kvôli ranným modlitbám strojom, ba i perom, opisovali už zo desať rokov, poslúžilo to niekde aj ich rodičom. V niektorých rodinách aj rodičom ako Jeden zo spôsobov rannej modlitby — rozjímania. Niekto to použil ako podnet na užitočné duchovné rozhovory v rodine. Boli aj takí, ktorí to používali ako katechetickú príručku — rodičia v rodinách, kňazi vo farnostiach, rehoľníci a katechéti v spoločenstvách dospievajúcich. Daktorí kňazi aj ako podnet na homíliu, či ako exegetickú pomôcku, hoci som to nepísal s týmto zámerom.
Načo som to vlastne písal?
Začal som pre dvoch chlapcov, ktorých som učil náboženstvo. Na ich podnet... Oni si totiž tiež chceli niečo čítať každé ráno tak, ako ich rodičia... Preto som im dá val na papieri to, čo sme zo Svätého písma prebrali na hodine náboženstva. Vlastne som im dal iba prvé dva týždne a potom ma pán biskup preložil do inej farností. A keďže si pre to chceli chodiť, bol som „donútený“ pripravovať to v predstihu. Po čase im to zbadal kamarát atď...
Medzitým som to veľa ráz vylepšoval, prerábal...S vedomím, že nie som pripravený, schopný dobre urobiť takúto prácu, prijímal som vďačne tisícky pripomienok, rád, usmernení, postrehov — od chlapcov a dievčat, od ich rodičov a najmä od kňazov. Azda nepomerne viac než ja, urobili na tejto práci stovky iných ľudí. Nech im to Pán Boh odplatí.
Nechcem sa tým vyhovárať, zbavovať sa zodpovednosti za všetky nedostatky, ktoré v tejto predlohe na rozjímanie sú mojou vinou, nepripravenosťou... Prosím za to o odpustenie Pána Boha i všetkých užívateľov.
Napriek všetkým nedostatkom mám nádej — nádej odôvodnenú ovocím desaťročného užívania tejto predlohy — že môže poslúžiť mnohým dospievajúcim, ich rodičom, kňazom, rehoľníkom a katechétom.
K tomu vyprosujem všetkým hľadačom Božej pravdy a Božej vôle hojné Božie požehnanie.


Autor   


__________

Z NIČOHO NIE! – Z LÁSKY!
(4 x 52 – prvý rok)

Pradejiny (1)
Patriarchovia (2-6)
Vyslobodenie z otroctva (7)