2. nedeľa v Cezročnom období rok „C“

Mnohí máme obľúbenú šálku na čaj, kávu či pohár, z ktorého nám nápoj chutí viac. Niekto si dá pivo do krígľa, niekto má radšej z hrdla do hrdla. Priznajme si, že na nádobe nám občas záleží, inak by ich nebolo toľko v našich domácnostiach...

V evanjeliu sme počuli slová: Stálo tam šesť kamenných nádob na vodu, ktoré slúžili na očisťovanie,…

Do týchto nádob na očisťovanie Ježiš káže naliať vodu, v ktorej sa už nebudú očisťovať nádoby, ani nohy a ruky až po zápästia... vodu, ktorá bude novým a dobrým vínom pre stolujúcich. Vodu, ktorá zachráni radosť novomanželov a ich hostí. Hodí sa nosiť na stoly víno z nádob na očisťovanie?

Sv. Ján rád používa namiesto slova zázrak slovo znamenie – to, čo odkazuje na vzdialenejšiu skutočnosť. Aj toto rozhodnutie Ježiša – pripraviť víno do nádob na očisťovanie, môže mať hlbší význam. Veď istotne museli mať dostatok prázdnych nádob od vína – ktoré už vypili...

Môže nám zjavovať to, že Ježiš ukončí židovské obrady neustáleho očisťovania. A nastolí novú čistotu... Naplniť sa jeho vínom... vínom dobrým, vínom jeho dobroty a služby tam kde sme. (Počúvame to z jeho úst aj na iných miestach: Milosrdenstvo chcem a nie obetu... Človeka nepoškvrňuje, to, čo vchádza doň zvonku... tým uznal všetky jedlá za čisté)
Aj slovo proroka Izaiáša (1.čítanie) zaznieva do prostredia očisťovania. Očisťovaním bolo pre izraelský národ Babylonské zajatie, ktoré bolo prostriedkom k tomu, aby sa z neverného národa – neviestky stala milovaná nevesta na radosť ženíchovi. Už ťa nebudú volať Opustená a tvoju krajinu nebudú volať Spustošená, ...veď sa zaľúbilo v tebe Pánovi a tvoja krajina dostane manžela. To je nová náplň, ktorú sľubuje Boh národu potom, čo skončí jeho očisťovanie.

Stáva sa nám, že v živote viery – pri spytovaní svedomia, či hodnotení dňa za najdôležitejšie pokladáme svoje hriechy. Patrí to tam určite, aj so vzbudenie si ľútosti. Ale nie natoľko sa venovať očisťovaniu, aby sme nevideli to dobré, čím Boh naplnil náš život a čo dobré môže skrze nás robiť ďalej. Oveľa dôležitejšie je vidieť, ako sa v nás oslávil a koľko ovocia priniesli v nás jeho sviatosti. To je jeho dielo – jeho náplň do nášho života viery. To hriešne je našou náplňou a máme sa tým zaoberať len natoľko, aby sme nabrali chuť na druhý deň s tým niečo robiť – pokročiť v láske.

K tomu nech nás vedie aj dnešné sväté prijímanie. Amen.