I
Nevieme, kde a ako sa uskutočnila Ježišova obriezka.
Pri Jánovej boli aj príbuzní.
Kto sa však mohol zúčastniť na tejto?
Okolnosti, v ktorých sa nachádzali Ježišovi rodičia, vnukajú myšlienku, že všetko, čo bolo potrebné na tento úkon predpísaný Zákonom, vykonal sám Jozef za Máriinej činnej prítomnosti.
Meno Ježiš – Spasiteľ, ktoré mu pri tejto príležitosti dali, silno kontrastovalo s biedou, ktorá ich obklopovala.
Ale pritom vyjadrovalo už skutočnosť.
Nie iba túžbu a výchovný program rodičov ako v prípade iných obriezok.
Ježiš už bol Spasiteľom.
Bol ním svojím počatím, svojím narodením a bol ním aj svojou obriezkou.
Prinášal svetu spásu od prvej chvíle svojho pozemského života. A to všetkým, čím bol, čo robil a čo trpel, a neprestal mu ju prinášať až do konca.
II
Bolo ho treba obrezať – to jest aj viditeľne a citeľne ho začleniť medzi tých, čo patria Bohu.
Aby sa aj týmto prípadom naznačilo, že Bohu nikto nemôže patriť bez obriezky – najmä nie bez obriezky srdca.
III
Každá obriezka je prejavom záujmu o Božiu slávu a o spásu človeka. Najviac však tá, ktorá sa vykonáva bolestným, ale vytrvalým odstraňovaním vlastných zlých sklonov, nebezpečných naviazaností a návykov.
A v povahe každej obriezky je, že si ju nemôže nikto vykonať sám.
V tomto ohľade sme všetci odkázaní na pomoc iných.
Najmä na pomoc tých, ktorí nám vysvetľujú Božie slovo a vysluhujú sviatosti, ktorí nám poskytujú duchovné vedenie a bratské spoločenstvo.
Bez ich zákrokov, ktoré bývajú niekedy bolestné, nenasmerujeme svoj život k Božej sláve a k spáse človeka.
IV
Pane, tvoj ochranca Jozef a tvoja matka Mária chceli poslúchať Boží zákon, a preto ťa podrobili bolestnému zákroku...
Daj nám, prosíme, milosť, pomocou ktorej by sme pochopili podobné zásahy do oblasti ducha a nezazlievali ich tým, ktorí musia výchovou obrezávať naše srdcia od škodlivých vplyvov len preto, že chcú splniť svoje poslanie a pomôcť aj nám spĺňať naše.
Nauč nás, prosíme, ochotne sa im podriaďovať v tom, v čom sa oni podriaďujú tebe. Amen.