4. veľkonočná nedeľa v roku „A“

V našich slovenských horách na viacerých miestach žijú vlci. Oni majú tú vlastnosť, že keď chcú uloviť nejakú korisť, najskôr ju oddelia od stáda, uštvú ju, potom chytia a spoločne zožerú.

Vlk nám v duchovnej oblasti symbolizuje diabla, nepriateľa našich duší. On tiež používa túto vlčiu taktiku. Ak chce nejakú dušu získať, tak ju ako ovečku oddelí od pastiera a stáda, potom ju uštve zhonom tohto sveta – za peniazmi, kariérou a zábavou a nakoniec ju zničí. Zvyčajne ju však nezabije, ale ju zmení na vlka, ktorý svojim pohoršlivým životom ničí ďalšie ovečky.

Tak to bolo v minulosti a tak je to i dnes. V stredoveku platilo pravidlo: Cuius régio, eius relígio. – Aký pán, také náboženstvo. Mnohé oblasti našej krajiny boli podľa tohto vzorca luteranizované. Diabol chcel oddeliť ľudí od pravej katolíckej Cirkvi a od jej pastierov. V 20. storočí diabol tiež útočil na Cirkev. V Rusku tým, že násilne likvidoval biskupov a kňazov (v gulagoch na Sibíri), aby ľudia nemali pastierov a aby sa stali masou ľahko ovládateľnou komunistickou ideológiou. V našom 21. storočí sa zneužívajú masmédia na kompromitáciu Cirkvi. Aby nemala morálny vplyv na ľudí cez svojich pastierov, vynášajú sa do novín a relácii zlé príklady zo života kňazov a biskupov, ktoré sú často vymyslené, alebo zveličené a prekrútené. Však účel im svätí prostriedky... Hlavná vec, že ľudia po opakovaných kampaniach stratia dôveru a začnú nadávať na kňazov. Mnohí potom povedia: „Však všetci sú takí!“ Alebo: „Keď je farár taký, tak ja nepôjdem do kostola.“ Ako keby sme do kostola chodili kvôli ľuďom a nie kvôli Ježišovi Kristovi a kvôli sebe. Takto diabol vyhráva, keď trhá ovečky od pastierov a pastierov od ovečiek.

Pán Ježiš to vedel, a preto veľmi chcel, aby bola jednota medzi pastiermi a ovečkami: „Volá svoje ovce po mene...“ a „ovce počúvajú jeho hlas.“ V tejto dobe skúšky našej viery je veľmi dôležité, aby sa pastieri a ovečky navzájom dobre poznali, aby spolu komunikovali. Aby sa farník spýtal svojho kňaza na to, čo počul a videl a overil si prípadné ohovárky. Len vtedy nezanikne dôvera medzi veriacimi. Aj nedôvera apoštola Tomáša začala vtedy, keď sa oddelil od spoločenstva ostatných apoštolov.

A čo nám ešte pomôže, aby sme verili katolíckej Cirkvi, Svätému Otcovi a biskupom i kňazom, ktorí sú s ním zjednotení? Všimnime si, že Pán hovorí o bráne: „Kto vchádza bránou, je pastier...“ Nie zlodej a zbojník! Bránou ide ten, kto má čestné úmysly, kto nám prináša niečo dobré. Kto nás chce oklamať a okradnúť, nikdy nepôjde cez bránu. „Ja som brána k ovciam,“ hovorí nám Pán Ježiš. Tí, ktorí k nám prichádzajú cez neho, teda hlásajú nám a vysvetľujú jeho Evanjelium, kážu nám robiť, čo On kázal – tí sú dôveryhodní pastieri. Cirkev stojí na tejto viere v Ježiša Krista, nie na ľuďoch a na ich prípadných chybách. Preto s vierou pozerajme na našich pastierov ako na zástupcov Ježiša Krista a pozorujme ich. Ale nie v tom, kde sa zas potknú, ale v tom, čo nám chce povedať cez nich sám Ježiš – Boh.

V rámci kampane k európskym voľbám 2019 niektorí politici zneužili situáciu a napadli kňazov z Trnavskej farnosti vraj za diskrimináciu rómov. Mnohí ste o tom počuli, ale možno neviete, ako to v skutočnosti bolo. Rómske dievča vraj sedelo posledné, ale nie preto, že bola rómka, ale bola zo susednej farnosti a do prípravy na 1. sv. prijímanie sa dostala na poslednú chvíľu. Kým iné rómske dievča, ktoré sa s ostatnými deťmi od začiatku pripravovalo, bolo uprostred ostatných detí.

Alebo sa po Slovensku šíri blud, že 2 % všetkých kňazov sú pedofili. Vraj to povedal pápež František. V skutočnosti pápež pre isté talianske noviny povedal, že 2 % zo všetkých pedofilov sú padnutí kňazi. Čo sú celkom iné počty.