Farizeji a zákonníci predstavujú v tejto scéne akúsi náboženskú políciu, ktorá si osvojila úlohu striehnuť na priestupky v ľude a predvádzať rušiteľov Zákona pred súd.
V tomto ošemetnom prípade určili za sudcu Ježiša z Nazareta.
Mala to byť nástraha.
Mysleli, že budú mať pred sebou naraz dvoch obžalovaných: ženu a Ježiša.
No stalo sa, že tých obžalovaných bolo naraz omnoho viac.
Stali sa nimi, okrem ženy, aj všetci jej žalobcovia...
Najprv preto, že nepokladali súlož za spoločnú vec dvoch a nevysvetlili, prečo mal byť predvedený a ukameňovaný len jeden partner.
Ďalej preto, že tu chýbal obhajca, ktorý by bol preskúmal subjektívny moment viny obžalovanej. Nikomu z nich nezáležalo na tom, prečo žena takto hrešila. Mohla tak robiť napríklad z fyzického prinútenia alebo z núdze, prípadne z neprekonateľného odporu voči vlastnému manželovi, čo by bolo aspoň trochu umenšilo jej vinu.
Takisto sa nikto v tomto prípade nezaujímal o aktuálny osobný postoj predvedenej k jej vlastnému hriechu. Mohla tu byť už úprimná ľútosť alebo aspoň odpor a mohla tu byť aj cynická ľahostajnosť spolu s chuťou hrešiť znova.
Učiteľovi z Nazareta tu pripadla trojitá úloha: Robiť obhajcu obvinenej, žalobcu žalujúcich a nakoniec aj sudcu.
Obhajobu robil podľa Otcovej vôle, ktorý nechce smrť hriešnika, ale aby sa obrátil a žil...
Jeho žaloba žalobcov bola originálna: “Kto z vás je bez hriechu, nech prvý hodí do nej kameň...
A jeho rozsudok znel: Ja ťa neodsudzujem. Odsudzujem len tvoj hriech. A teba len natoľko, nakoľko si s ním zviazaná. Choď teda a už sa ho chráň!
Nakoniec bolo treba napísať ešte protokol. A Ježiš aj to urobil... Napísal ho do piesku, aby ho zmazal najbližší vietor alebo pošliapali čiesi nohy.
Brat, sestra, koľko kamenia by dnes už bolo treba a koľko mužov a žien by pod ním zahynulo, keby sa farizejským spôsobom trestala každá súlož – už, pravdaže, aj tá, ktorej sa dopúšťame žiadostivými pohľadmi...?!
Ona sa však aj skutočne trestá. A hrozne... Nie odňatím časného života, ale vylúčením z toho, ktorý má trvať večne.
Aké šťastie pre nás, že Ježiš Kristus súdi podľa Otcovej normy, podľa ktorej Boh nechce smrť hriešnika, ale aby sa obrátil a žil...